یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 111681

سنگ‌های صفراوی، از جنس کلسترول است که بعلت افزایش غلظت و رسیدن به حد فوق اشباع کلسترول و اسیدهای صفراوی تشکیل می‌شود.

سلامت نیوز: سنگ‌های صفراوی، از جنس کلسترول است که بعلت افزایش غلظت و رسیدن به حد فوق اشباع کلسترول و اسیدهای صفراوی تشکیل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر شاهین شهبازی، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و مجاری صفراوی گفت: در دوران بارداری، بعلت تغییرات هورمونی، افزایش ترشح هورمون‌های جفت و افزایش کلسترول و همچنین کاهش جریان صفرا در مجاری صفراوی، تخلیه صفرا به کندی انجام می‌شود و سنگ کیسه صفرا تشکیل می‌شود. 


وی ادامه داد: با توجه به اینکه خانم‌ها در دوران بارداری باید از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنند، نمی‌توان رژیم غذایی خاصی برای جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا توصیه کرد: ولی مصرف غذاهای کم چرب و کم کلسترول و کاهش وزن خانم‌های چاق قبل از باردار شدن، در پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا بسیار موثر است. 
دکتر شهبازی گفت: بیشتر سنگ‌های صفرا با سایز کمتر از یک سانتی‌متر بعد از زایمان حل شده و دفع می‌شود. در مواردی هم با ۶ماه دارو درمانی، بهبودی حاصل می‌شود ولی در مواقعی که سنگ بزرگ است انسداد مجاری صفراوی و عفونت کیسه صفرا را به همراه دارد، با روش جراحی لاپاراسکوپی، کیسه صفرا را برمی‌دارند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha