«پنج مهره كمرش مو برداشته و گردنش نیاز به جراحی دارد، نقاط مختلفی از سرش هم ضرب دیده و در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان تحت نظر است»، این وضعیت جسمانی «ركسانا فرهی» یكی از سه دختر سوار بر دستگاه «كریزی ماوس» شهربازی یك پارك ارم است كه به گفته پدرش، شرایطش بهتر از «مانیا یوسفی» و «نگارقربانی» است و حداقل امكان صحبت برایش وجود دارد.

گزارشی از آخرین وضعیت سه دختر حادثه دیده در پارك ارم

سلامت نیوز: «پنج مهره كمرش مو برداشته و گردنش نیاز به جراحی دارد، نقاط مختلفی از سرش هم ضرب دیده و در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان تحت نظر است»، این وضعیت جسمانی «ركسانا فرهی» یكی از سه دختر سوار بر دستگاه «كریزی ماوس» شهربازی یك پارك ارم است كه به گفته پدرش، شرایطش بهتر از «مانیا یوسفی» و «نگارقربانی» است و حداقل امكان صحبت برایش وجود دارد.

نگار و مانیا كه 24 و 28 ساله هستند شرایط جسمی وخیم تری نسبت به ركسانا 25 ساله دارند و بیهوشند. نگار، مهره های كمرش شكسته و به نخاعش آسیب جدی وارد شده طوری كه امكان حركت پاهایش وجود ندارد، اوضاع مانیا هم دست كمی از نگار ندارد و دنده هایش شكسته و باعث خونریزی ریه اش شده، دست چپش هم از چند نقطه شكسته است.
    این سرنوشت تفریح آخر هفته سه دختر جوان در یكی از معروف ترین شهرهای بازی كشور است كه مسوولانش ادعای استاندارد و به روز بودن تجهیزات آن را دارند. نگار و ركسانا صبح شنبه به بیمارستان آسیا در خیابان بخارست منتقل شدند و مانیا هم در بیمارستان نورافشار پذیرش شده تا شاید با امكانات یك بیمارستان خصوصی امكان بازگشت شان به شرایط قبل از حادثه وجود داشته باشد، همان شرایطی كه نامزد نگار، مراد را برای دیدنش از فرانسه به ایران كشاند و نگار با این شوق جشن كوچكی برای فراغت از كارهای پایان نامه اش در رشته طراحی پارچه در پارك ارم گرفت، نگار هم منتظر بود تا چند واحد دیگر درسی اش در رشته زبان آلمانی در كشور آلمان تمام شود و در شهریور ماه با پیمان ازدواج كند اما موش دیوانه پارك ارم همه چیز را خراب كرد.


 پرستار بیمارستان حضرت رسول(ص) در حالی كه با خانواده سه دختر حادثه دیده همدردی كرد، گفت: «طفلكی ها وضع شان خوب نبود و به بیمارستان خصوصی منتقل شدند»، مشابه این جمله را یكی از پرستاران بیمارستان آسیا هم برای همراه یكی دیگر از بیماران تعریف كرد. او گفت: دو دختر زیبا مثل دسته گل حالادر آی سی یو بیمارستان بستری شده اند، این پرستار افزود: «یكی دیگر هم آسیب دیده كه به بیمارستانی در فرمانیه منتقل شده است و من شنیده ام كه اوضاعش خیلی بد است» همراه بیمار دیگر هم در حالی كه سعی می كند حالت ناراحتی را در چهره اش نشان دهد از رفتن هفتگی اش به پارك ارم و اینكه این هفته به دلیل حضور در بیمارستان امكان رفتن نداشته است، صحبت می كند و همین هنگام سینا، پدر ركسانا فرهی از در آی سی یو خارج می شود، او كه پیمان، نامزد ركسانا هم همراهش آمده درباره این حادثه گفت: «در نوشهر بودم كه در ساعت 10:30 شب با من تماس گرفته و از وقوع حادثه برای ركسانا با خبرم كردند، متوجه هیچ چیز نشدم و سریعا آماده حركت به تهران شدم و یادم هست تنها جمله یی كه به زبان آوردم این بود كه ركسانا را تكان ندهید. پس از آن به تهران آمدم ودر نزدیكی تهران با خودرویی كه راننده آن یك زن بود تصادف كردم و همین موضوع باعث تاخیرم در رسیدن به محل شد، پس از آن به بیمارستان حضرت رسول(ص) رفتم و از من برای انجام عمل جراحی و ادامه روند درمان رضایت گرفتند. اما متاسفانه شرایط رسیدگی در این بیمارستان مناسب نبود و حتی در آی سی یو این بیمارستان جایی برای پذیرش این سه نفر وجود نداشت.»


    پدر ركسانا درباره پیگیری های این حادثه و برخورد مسوولان پارك ارم نیز گفت: « هنگام وقوع حادثه هیچ یك از مسوولان پارك در محل حضور نداشتند اما حوالی ساعت دو ظهر شنبه فردی كه خود را نماینده بنیاد مستضعفان معرفی كرد به همراه یكی از مدیران پارك ارم به بیمارستان آمد و پیگیر حال فرزندان ما شدند و قول دادند كه تمامی هزینه های بیمارستان را پرداخت كنند.
    سینا فرهی همچنین گفت: « چند واحد تا پایان تحصیلات ركسانا در آلمان باقی نمانده بود او برای امتحاناتش به این كشور سفر می كرد و منتظر بودیم تا پس از پایان تحصیلاتش در شهریور ماه با پیمان ازدواج كند كه این حادثه رخ داد و امیدواریم تا آن زمان مشكلش حل شده باشد. »پیمان، نامزد ركسانا نیز درباره این حادثه گفت: «پارك ارم شلوغ بود و پس از مدتی ایستادن در صف نوبت به ما رسید كه سوار بر دستگاه «كریزی ماوس» شویم، ارتفاع ما روی ریل ها زیاد شده بود كه ناگهان كابینی كه ركسانا، نگار و مانیا در آن حضور داشتند از روی ریل خارج شد و من از بالاشاهد سقوط آن روی زمین بودم. او همچنین توضیح داد: پس از حادثه دستگاهی كه ما سوار بر آن بودیم متوقف شد و زمان حضور نیروهای امدادی به قدری طول كشید كه من در ارتفاع حدود هشت متری از ریل ها و داربست های دستگاه خودم را به پایین رساندم، متاسفانه در حالی كه این حادثه حوالی ساعت 10:30 شب رخ داد اما نیروهای امدادی اعم از آتش نشانی و اورژانس حدود چهار دقیقه پس از حادثه به محل رسیدند كه من نمی دانم موضوع دیر به آنها اطلاع داده شده بود یا آنها دیر به محل رسیدند. »
    پیمان درباره ثبت شكایت نیز گفت: «پس از حادثه ماموران انتظامی به محل آمدند و چون باید خود حادثه دیده شكایت می كرد، ركسانا تنها فردی بود كه بیهوش نشده و امكان صحبت داشت كه شكایتش در محل ثبت شد. اما متاسفانه هیچ یك از مسوولان پارك در محل حاضر نبوده و ما را تا بیمارستان نیز همراهی نكردند. »
    ركسانا فرهی حادثه دیده یی است كه امكان صحبت كردن داشت درباره حادثه گفت: « پس از آنكه وسیله ارتفاع گرفت چندین بار حركت غیرمتعارف داشت و چند ثانیه بعد متوجه شدم كه وسیله از ریل جدا شده ودر حال سقوط به پایین است كه چند بار با قسمت های مختلف بدنه دستگاه برخورد كرد و پس از حدود سه بار برخورد روی زمین افتاد»
    مادر ركسانا اما بیشتر از دخترش نگران حال نگار است، در بیمارستان به خواهرزاده اش مراد كه نامزد نگار است و برای دیدن او از فرانسه به تهران آمده بود نگاه كرد و گفت: « خدا را شكر ركسانا وضعیت خوبی نسبت به دو نفر دیگر دارد اما طفلك نگار قرار بود ازدواج كند و معلوم نیست جه بلایی سرش آمده است، من شنیده ام كه امكان حركت در پاهایش وجود ندارد كه خدا كند این طوری نباشد و پس از چند عمل جراحی دوباره بتواند راه بروند. »
    قربانی، پدر نگار است كه در بیمارستان آسیا پیگیر وضعیت دخترش است. او از روند رسیدگی به نگار در بیمارستان حضرت رسول گلایه كرد و ادامه داد: «وقتی از آنان خواستیم تا رفتار بهتری داشته باشند ناراحت شدند و زمانی كه از تصمیم ما برای انتقال فرزندان مان به بیمارستان شخصی مطلع شدند برخوردشان با ما تغییر كرد» .
    او درباره پیگیری شكایتش و رسیدگی به این حادثه گفت: «شكایت مان را در كلانتری شهرزیبا ثبت كرده ایم و چند ساعت پس از وقوع حادثه نیز چند نفر از مسوولان شهربازی و بنیاد مستضعفان برای پیگیری ماجرا نزد ما آمدند و علی رغم اینكه خودمان هزینه هایی برای درمان دختران مان كردیم، مبلغی را هم به عنوان هزینه درمان به بیمارستان پرداخت كردند».
    قربانی گفت كه دخترش به تازگی تحصیلاتش در رشته طراحی پارچه را به پایان رسانده بود و چون در هفته های اخیر مشغول رسیدگی به پایان نامه اش بوده با رفتن به پارك ارم قصد داشته تا به نوعی خستگی اش را رفع كند كه این حادثه رخ داد و من خواهشم از رسانه ها این است كه پیگیر این ماجرا باشند و بپرسند آیا واقعا نظارتی بر شهرهای بازی وجود دارد یا خیر ؟ من خودم در همان ساعات اولیه حادثه با خبرگزاری جمهوری اسلامی تماس گرفتم و وقوع آن را اطلاع دادم چراكه معتقدم رسانه ها بهتر می توانند موضوعات اینچنینی را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری كنند.
    مانیا یوسفی هم در بیمارستان نور افشار بستری شده و تحت مراقبت است، او شرایطی بدتر نسبت به دو حادثه دیده دیگر دارد و پاره شدن ریه اش مشكلاتش را دو چندان كرده است، یكی از پرستاران نورافشار درباره وضعیتش گفت: «خون ریه اش تخلیه شده و از خونریزی آن جلوگیری شده است، اما نیازمند چند عمل جراحی است و از ناحیه دست و گردن نیز آسیب های جدی دیده است.»هر سه دختر جوان امروز در شرایطی هستند كه هیچگاه روز جمعه وقوع آن را پیش بینی نمی كردند، معلوم نیست آیا واقعا دستگاه های امدادی دیر به محل رسیده اند یا حادثه دیر به آنان اطلاع داده شده است اما جلال ملكی، سخنگوی آتش نشانی تهران، ساعت اعلام این حادثه به 125 را 23:13، حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات ساعت اعلام آن به هلال احمر را 15: 23 و حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران این ساعت را 02: 23 اعلام كرده اند و آنچه كه پیداست كوتاهی مسوولان مربوطه در پیشگیری از وقوع این حادثه است، اینكه چرا در آستانه تعطیلات تابستانی كه بیشترین مراجعات به پارك ها و مراكز تفریحی در آن قرار دارد اقدام به بازرسی از تجهیزات این پارك نشده است موضوعی است كه مسوولان مربوطه باید پاسخگوی آن باشند و البته تاكنون با تكذیب یا سكوت آنان همراه بوده است. نخستین حادثه شهرهای بازی نیست، چند هفته پیش دو پسربچه بر اثر تركیدن قلعه بادی در یكی از شهرهای خراسان رضوی كشته شدند و پیش از آن نیز شكسته شدن كشتی صبا در مجتمع تفریحی شورابیل اردبیل جان یك تازه داماد را گرفته بود.
   

نسبت به حوادث پایتخت بی تفاوت نیستیم
    معصومه آباد، رییس كمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران: شهربازی ارم كه تنها شهربازی پایتخت است تجهیزات فرسوده یی دارد و با توجه به حوادثی كه دراین پارك رخ می دهد، شورا می تواند درخواست متوقف شدن فعالیت این شهربازی را بكند. مسوولیت شهربازی ارم با شهرداری تهران نیست اما این موضوع باعث نمی شود ما نسبت به حادثه یی كه جان سه تن از شهروندان دختر تهران را به خطر انداخته و سبب ضایع نخاعی آنها شده است بی تفاوت باشیم. متاسفانه كنترل و نظارت درستی نیز بر این تجهیزات وجود ندارد. باید نظام پاسخگویی مسوولان به یك رویه تبدیل شود تا بتوان از بروز حوادث بعدی پیشگیری كرد.
   
   
   

افزایش خطای نیروی انسانی در حوادث شهری
    محسن پیرهادی، عضو كمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهرتهران: سهم خطای نیروی انسانی در بروز برخی حوادث بیش از عدم رعایت استانداردهاست. برخی در مسائلی كه با جان مردم مرتبط است، بی دقت و بی تعهد رفتار می كنند و سبب بروز اتفاقات بزرگ كه خسارت جانی نیز در پی دارد، می شوند. این بی دقتی ها می تواند یك پروژه را زیر سوال ببرد. به طور مثال یك بوستان را كامل و درست احداث می كنند اما به دلیل بی دقتی پیمانكار در تحویل پروژه می بینیم آبنمای بوستان دچار مشكل است. شورا بیشتر در حوزه مسائل شهرداری می تواند مطالبه گر باشد و هنوز از سوی برخی نهادها و مسوولان نظارت شورا بر تمامی سازمان های شهر تهران پذیرفته نشده است.
منبع: روزنامه اعتماد  
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مونا ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    10 1
    واقعا متاسفم واسه این اتفاق.امیدوارم بزودی سلامتی کامل بدست بیارن این سه عزیز.ولی چطوریه که توی میادین اصلی شهر و یه جاهایی مثل نمایشگاه کتاب آمبولانس و آتش نشانی در محل حضور داره ولی پارک ارم که بیشترین احتمال آسیب رو برای مردم داره هیچ کدوم نیستن؟قبل از هر حادثه ای باید آتش نشانی و آمبولانس در محل باشه که سریع اقدام بشه