دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11169

برای سالها ، تولیداتی در معرض تبلیغ و فروش می رسد که به شما قول کمک در مصرف و سوزاندن کالری بیشتر می دهد. اما آیا واقعا هیچ روشی برای افزایش میزان سوخت کالری بدن شما در هر روز وجود دارد؟ در حقیقت چنین چیزی غیر ممکن به نظر می رسد . یک روش شناخته شده برای مصرف کالری بیشتر داشتن تحرک بیشتر است. و در حقیقت هیچ راهی مثل تحرک بیشتر باعث افزایش میزان مصرف کالری و افزایش سرعت متابولیسم نمی شود. محققان معتقدند که البته روشهای دیگری نیز برای افزایش میزان سوخت کالری توسط بدن وجود دارد که در ادامه مطلب به صورت فهرست وار ذکر می شود.

1-تمرینات ورزشی منظم: بنا به اعتقاد پزشکان تغذیه و چاقی هر چه قدر زمان بیشتری به انجام تمرینات ورزشی بپردازید به همان نسبت کالری بیشتری مصرف می شود. به نظر این محققان راه رفتن سریع در هر روز به طور حتم می تواند ساده ترین و مهم ترین روش برای سوزاندن کالری باشد. به طور واضح زمانی که شما ورزش می کنید بدن شما کالری بیشتری جهت تامین سوخت مصرف می کند. و حتی بعد از اتمام تمرین بدن شما همچنان کالری بیشتری مصرف می کند. اما مشخص کردن اینکه تا چه مدت این تاثیر ادامه دار است چندان آسان نیست. (تا حد زیادی وابسته به وضعیت بدن و سطح تمرینات دارد). اما به طور حتم می توان گفت که سرعت متابولیسم تا 24 ساعت بعد از انجام تمرینات ایروبیک افزایش می یابد. اگر می خواهید تاثیر سوخت کالری بیشتر ادامه یابد بهتر است تمرینات برای دوره طولانی تری انجام شود. در واقع مطالعات نشان می دهد که افزایش ساعت تمرینات باعث افزایش طولانی مدت سرعت متابولیسم می شود.
2- انجام تمرینات ورزشی قدرتی باعث افزایش حجم ماهیچه می شود و این خود باعث.....: زمانی که شما ورزش می کنید در واقع از ماهیچه های خود استفاده می کنید و این امر باعث افزایش توده ماهیچه ای می شود. به طور کلی بافت ماهیچه ای بیشتر از بافت چربی کالری مصرف می کند حتی زمانی که شما در حال استراحت هستید. طبق مطالعات انجام شده 10 پوند ماهیچه به میزان 50 کالری در زمان استراحت روزانه مصرف میکند. در حالیکه 10 پوند بافت چربی 20 کالری می سوزاند. بنابراین تاثیر گذارترین روش برای افزایش میزان متابولیسم و سوخت بیشتر کالری انجام تمرینات ایروبیک و تمرینات قدرتی است. تمرینات قدرتی به خصوص با افزایش سن اهمیت بیشتری می یابد زیرا این درست زمانی است که متابولیسم بدن شما در حال کاهش است. و بهترین روش برای متوقف کردن این وضعیت اضافه کردن تمرینات قدرتی به سایر تمرینات ، حداقل چند ساعت در هفته است. بزرگترین ماهیچه ها (و بنابراین بزرگترین مراکز سوخت کالری) در ناحیه شکم، قفسه سینه، بازوان و رانها است.
3- نوشیدن چایی سبز یا سیاه کافئین دار: کافئین ماده ای محرک است و بی تردید ماده محرک باعث افزایش میزان سوخت کالری می شود. یک دلیل این است که این جور مواد برای کوتاهی شما را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه انرژی بیشتری به شما می بخشد که باعث افزایش تحرک شما می شود . کافئین همچنین ممکن است باعث تغییر متابولیسم و در نتیجه افزایش میزان سوخت کالری می شود. مطالعات قبلی نیز ثابت کرده که مصرف 250 میلی گرم کافئین در وعده غذایی روزانه میزان سوخت کالری را تا 10% افزایش می دهد .بعلاوه مطالعات نشان می دهد که مزایای موجود در چای سیاه و سبز فراتر از کافئین موجود در آنها است . یک مطالعه ثابت کرده که مصرف غذا در موشهایی که به آنها پلی فنول موجود در چای سبز داده شده کاهش می یابد. مطالعه دیگر بر روی افراد بشر به این نتیجه دست یافت که چای سبز باعث تولید گرما و سوخت کالری می شود حتی بیشتر از کافئین . قرار دادن چایی در وعده غذایی روزانه تاثیر دیگری برای مبارزه با چاقی دارد. عصاره چای ممکن است در جذب کربو هیدرات توسط بدن هنگامیکه در همان وعده غذایی مصرف می شود دخالت کند. با وجود تمام تاثیرات ممکن چای، که به نظر جزئی می آید یکی دیگر از مزایای چای این است که در هر حال نوشیدن یک فنجان چای بدون کالری بهتر از سایر نوشیدنی های کالری دار است. زیرا مقدار کالری دریافتی بدن شما را به طور حتم کاهش می دهد.
4- کم کردن حجم غذا در هر وعده اما افزایش تعداد وعده های غذایی: هر زمان که شما غذا می خورید دستگاه گوارش شروع به کار می کند و به منظور هضم غذا و دریافت مواد مغذی خود دستگاه نیاز به انرژی می یابد. بنابر این به نظر می رسد که هر چه وعده های غذایی را بیشتر کنید ولی حجم را کاهش دهید کالری بیشتری مصرف می شود. البته مدرک مستدلی برای این ادعا وجود ندارد اما با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند که در مقایسه با خوردن غذای فراوان در یک یا دو وعده ، این روش (یعنی افزایش وعده غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده ) به نظر سالم تر می آید.
5- صبحانه را هرگز حذف نکنید.: مدارک نشان می دهد که حذف صبحانه از وعده های غذایی باعث افزایش وزن می شود. بعضی تحقیقات نشان داده که افرادی که صبحانه را حذف می کنند در ادامه روز غذای کالری دار بیشتری مصرف می کنند.
6- از لبنیات کم چرب استفاده کنید: کلسیم موجود در لبنیات کم چربی کمکی به سوختن کالری نمی کند اما می تواند باعث حذف چربی بدن شود.طی مطالعه ای ادعا شده که کلسیم موجود در آن باعث کاهش جذب چربی از یک وعده غذایی می شود.همچنین باعث کم شدن چربی شکم می شود.
7- نوشیدن آب فراوان در طول روز: مصرف آب به مقدار فراوان باعث سوختن نزدیک به 100 کالری در روز می شود . البته این مقدار به نظر صحیح نیست اما میتوان گفت 700 کالری در هفته یا 2800 کالری در ماه عددی معقول تر است.
8- تحرک و جنب و جوش: هر نوع حرکت و جنب و جوشی نیاز به انرژی دارد و با این کار کالری فراوانی مصرف می شود . به طور کلی افراد پرجنب و جوش و پر تحرک لاغرتر از افراد کم تحرک هستند.

بهترین شروع برای لاغر شدن داشتن رژیم غذایی سالم و تمرینات بدنی است. بنابر این قبل از شروع هر تمرین رژیمی ، یا مصرف هر مکمل  رژیمی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا  اگر شما در وضعیت بالینی خاصی هستید یا داروی ویژه ای مصرف می کنید باید از بعضی فعالیت ها یا مصرف بعضی از مکمل ها ی رژیمی اجتناب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha