وزارت بهداشت پس از برداشتن گام اول برای تحول در نظام سلامت، این‌بار در قدم دوم به‌دنبال اجرای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است.

پزشکان نسخه وزارت بهداشت برای ماندگاری در مناطق محروم را می پذیرند؟

سلامت نیوز: وزارت بهداشت پس از برداشتن گام اول برای تحول در نظام سلامت، این‌بار در قدم دوم به‌دنبال اجرای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است.

در همین رابطه سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هرماه یکی از بسته‌های حمایتی اجرا می‌شود به‌طوری که دو بسته حمایتی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مراکز بیمارستانی از اول خرداد اجرا می‌شود.

حالا وزارت بهداشت روی یکی از مهم‌ترین مشکلات وزارت بهداشت در شهرستان‌های کشور دست گذاشته است. در حالی‌که سال‌هاست که مسوولان وزارت بهداشت سعی در ماندگار‌کردن پزشکان در مناطق محروم را دارند، اما این تلاش تاکنون منجر به ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نشده است. به‌طوری‌که کمبود پزشک در مناطق محروم، همواره یکی از معضلات وزرای بهداشت و درمان پس از انقلاب بوده است. این معضل طی سال‌های اخیر تا به آنجا پیش رفت که در اولین سال‌های روی‌کارآمدن محمود احمدی‌نژاد، طیفی از نمایندگان مجلس با انتشار نامه‌ای اعتراضی به وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کردند: پزشکان حاضرند بیکار شوند اما به مناطق محروم نروند.

با این حال سیدحسن قاضی‌زاده، در مورد اجرای طرح تحول نظام سلامت و نتایج این طرح پس از گذشت یک هفته گفت: همراهی جامعه پزشکی در سراسر کشور غیرقابل انتظار بود البته این به‌معنی بی‌اشکال‌بودن نیست اما تا 80 درصد توانسته‌ایم بدون دردسر کار را پیش ببریم. هاشمی تصریح کرد: واقعیت این است که وضعیت بیمارستان‌ها در این سال‌ها نابسامان شده و با مشکلات کمبود نیرو و وسایل جراحی، آزمایشگاهی و تصویربرداری مواجه بودیم که یک‌هفته‌ای حل‌شدنی نیست. وی ادامه داد: ظرف دو، سه‌ماه آینده طرح تحول نظام سلامت به بلوغ خود می‌رسد و بسته‌های دیگری هم در دست است که بعد از اطمینان از انجام آن با فاصله 15روز تا یک‌ماه اجرایی می‌شود. وزیر بهداشت گفت: دو بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مراکز بیمارستانی از اول خرداد اجرایی می‌شود. چالش کمبود پزشکان در مناطق محروم در شرایطی منجر به ایجاد مشکل در ارایه خدمات درمانی در مناطق محروم شده است که همواره یکی از اهرم‌های فشار از سوی نمایندگان مجلس به وزرای بهداشت در دولت‌های مختلف بوده است. جدای از اعتراض نمایندگان مجلس، اعتراض نسبت به کمبود پزشکان متخصص در مناطق محروم همواره پای ثابت گلایه‌های ائمه‌جمعه در سرتاسر کشور بوده است.


نسخه وزارت بهداشت برای حل مشکل چیست؟
وزیر بهداشت در حالی در دومین قدم برای ایجاد تحول در نظام سلامت، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را نشانه گرفته است که درباره چگونگی حل این مشکل می‌گوید: «با اجرای طرح نظام نوین و بومی‌گزینی پیش‌بینی می‌کنیم مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم ظرف چهارسال آینده حل شود.» وی افزود: در کنار آن سیاست بومی‌گزینی از امسال در پذیرش‌های دستیاری و پزشک عمومی اعمال خواهد شد. البته باید یک حداقل نمره‌ای؛ حداقل 80 درصد آخرین‌نفر پذیرفته‌شده آزاد را داوطلب کسب کند زیرا در رشته‌های پزشکی نمی‌توان یک فرد کم‌سواد را تربیت کرد به دلیل اینکه با جان مردم سروکار دارد. هاشمی تصریح کرد: با برنامه کلی دولت در این دو قالب؛ تامین منابع و بومی‌گزینی، فکر می‌کنیم ظرف چندسال آینده مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم حل شود. وزیر بهداشت همچنین پزشک خانواده را طرح خوبی عنوان کرد و افزود: طرح پزشک خانواده در اصل طرح خوبی است ولی به‌خاطر اجرای بسیار بد و تعجیل در اجرا، موفق نبوده است. برای اجرای این طرح ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم اعتماد پیدا کنند و زیرساخت‌ها هم به وجود بیاید. وی تاکید کرد: باید پزشکان مورد استفاده در این طرح دارای تخصص لازم باشند. در این طرح ما اسم پزشک عمومی را پزشک خانواده گذاشتیم بعد هم آنها را جای بهورز. تنها به هزینه‌های کشور اضافه شده و مشکل دیگری با اجرای آن حل نشد. همچنین برای مردم، پزشکان و بیمه‌ها دردسر ایجاد شد.


پزشکان تمایل به حضور در مناطق محروم دارند؟
 ترغیب پزشکان به خدمت در مناطق محروم یکی از اهداف سیاستگذاران سلامت کشور بوده که تاکنون تلاش‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته اما منجر به نتیجه نشده است. با این حال نتایج یک پژوهش از سوی مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور که با هدف بررسی میزان تمایل پزشکان ایرانی به خدمت در مناطق محروم و عوامل موثر بر این تمایل انجام شده، نشان می‌دهد، بیش از 60 درصد پزشکان تحت شرایط خاصی حاضر به خدمت در مناطق محروم هستند. این پژوهش به صورت پیمایش روی نمونه‌ای تصادفی از پزشکان شامل 5482 نفر انجام شده که پرسشنامه‌ای حاوی سوالاتی در مورد وضعیت اشتغال برای پزشکان فرستاده شد و نتایج حاصل از 2789 پرسشنامه پرشده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده 64 درصد زنان حاضرند در صورت تحقق شرایط کار در مناطق محروم فعالیت کنند و از طرف دیگر 78 درصد مردان نیز حاضرند در صورت تحقق شرایط کار در مناطق محروم فعالیت کنند. از طرف دیگر، 7/67 درصد شرکت‌کنندگان عنوان کردند، تحت شرایط خاص خدمت در این مراکز را قبول می‌کنند، 7/24 درصد هرگز حاضر به خدمت در مناطق محروم نیستند، 8/2درصد حتما قبول می‌کنند.

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کریم ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    .قطعا در محاسبه هزینه ها برنامه پخته نیست و نهایتا در صورت کسری ان قشری که فدا میشود پزشکان هستند پزشکانی که در حال حاضر هم میلیاردها تومان از بیمارستانها طلب کارانه ای دارند .این گروه که تاندون اشیل طرح هستند فعلا در شوک بسر میبرند .عده ای که مطب های خوب دارند باید ببندند و کارمند سیستم شوند بر روی کاغذ اعداد قابل توجهی نوشته شده است اگرچه سر جمع ان نصف درامد پزشکان در مطب است و بابستن مطب ها پزشکان حداقل درامدشان 50 درصد افت می کند .این بسیاری از پزشکان با تجربه ودارای مراجعه زیاد در مناطق محروم را تشویق به خروج از مناطق محروم می کند .نکته ای که برنامه ریزان طرح احتمال انرا نداده اند .طرح کلا تشویقی نیست بلکه تنبیهی است بزرگترین تنبیه یک پزشک بستن مطب و سیستم درامد خصوصی وی است .پزشکان این مناطق که به درامد مطب دل بسته و در منطقه محروم مانده اند با از دست دادن ان این مناطق را ترک خواهند کرد و طرح برخلاف عنوان ماندگاری به خروج پزشکان می انجامد .مخصوصا وقتی بیمارستان تمام پول خود را صرف پوشک و .....کند و کارانه پزشک را نپردازد .