یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 111698

یک متخصص داخلی با تاکید بر توجه بیشتر افراد به بیماری فشارخون، گفت: فشار خون، بیماری بدون علامت است و 50 درصد مردم اطلاعی از این بیماری ندارند.

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی با تاکید بر توجه بیشتر افراد به بیماری فشارخون، گفت: فشار خون، بیماری بدون علامت است و 50 درصد مردم اطلاعی از این بیماری ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا خادمالمله اظهار کرد: بیماری فشارخون بالا یک بیماری مزمن است که به دلایل متعددی از اهمیت بالایی برخوردار است. شیوع این بیماری با افزایش سن زیاد می‌شود. در ضمن 50 درصد افراد بالای 50 سال، درجاتی از بالا بودن فشار خون را دارند.

وی افزود: این بیماری عوارض خطرناکی دارد و به‌ عنوان علت اصلی مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی و نارسایی کلیه است و به علت داشتن عوارض متعدد، هزینههای زیادی برای خانواده و جامعه تحمیل میکند. بیماری فشارخون به راحتی قابل شناسایی و کنترل است.

خادمالمله در خصوص این بیماری گفت: فشارخون انواع مختلفی دارد که نوع اولیه آن بدون علت شناخته شده است و معمولاً 90 تا 95 درصد مردم در این گروه قرار داشته و فشارخون بالا دارند در حقیقت اینها افرادی هستند که بیش از حد نمک مصرف میکنند، اضافه وزن داشته و تحرک بدنی بسیار کمی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تأکید کرد: در فشارخون ثانویه علت مشخصی وجود دارد و 5 تا 10 درصد فشارخون بالا را تشکیل می‌دهد. از جمله بیماریهای کلیوی، غدد درون‌ریز و مصرف قرصهای جلوگیری از بارداری و داروهای گروه کورتونی باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود.

این متخصص داخلی در خصوص علایم این بیماری خاموش، عنوان کرد: فشارخون بالا در 75 درصد از مردم علامت خاصی نداشته و به صورت اتفاقی در معاینات پزشکی موقع گرفتن فشارخون دیده می‌شود. گاهی نیز علایمی مثل سردرد، سرگیجه، تهوع، بیحالی، تاری دید و وزوز گوش پدیدار می‌شود. ضمناً در مواردی که فشارخون به طور ناگهانی بالا رود باعث اختلال هوشیاری فرد می‌شود.

این پزشک متخصص ضمن اشاره به عوارض این بیماری، یادآور شد: در صورتی که فشارخون افراد به مدت طولانی بالا باشد و تشخیص داده نشود، میتواند عوارض متعددی ایجاد کند که بسیار خطرناک و گاهاً غیرقابل جبران خواهد بود که شامل عوارض قلبی مثل نارسایی قلبی، تنگی و بسته شدن عروق قلب است که موجب سکته قلبی می‌شود.

خادمالمله در خصوص نحوه تشخیص این بیماری، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تشخیص آن بسیار ساده است. افراد در حالت استراحت و نشسته فشارخون خود را می‌توانند اندازه بگیرند. در صورتی که مختصری بالا باشد باید در چند نوبت دیگر نیز کنترل شود، اما اگر در جلسه اول به میزان بیشتری بالا باشد باید اقدامات لازم دارویی و غیردارویی به طور هم‌زمان شروع شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: کنترل بیماری فشارخون چندین مرحله دارد که اولین اصل، تغییر شیوه زندگی است که خود شامل بخشهایی نظیر تغذیه مناسب، مصرف مرتب سبزیجات و میوهها و مصرف مرتب روزانه شیر و ماست کم چرب، نرمش و ورزش، کم کردن اضطراب و تنشهای روزانه، ترک سیگار و کنترل سایر بیماریها است. گام دوم مصرف مرتب داروهای تجویز شده توسط پزشک است که برای بیماران مختلف با در نظر گرفتن جنس، وزن، وضعیت قلبی، ریوی، کلیوی و ورم داشتن پاها تجویز می‌شود. گام سوم نیز مربوط به اندازهگیری فشارخون به صورت منظم و دوره‌ای است تا فشارخون به حد متناسب با سن فرد برسد و در گام آخر فرد با انجام آزمایشهای دوره‌ای به صورت منظم و طبق صلاحدید پزشک با توجه به وضعیت کبد، کلیه، ریه و نوع داروهای مصرفی میتواند فشارخون خود را کنترل کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha