یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 111701

تنوع رنگ ها به قدری زیاد شده است که همه سلیقه را مبنای انتخابشان قرار می دهند اما اگر شغل ویژه ای دارید یا در مکان های خاصی رفت و آمد می کنید باید به رنگ عینک فراتر از زیبایی نگاه کنید.

عینک آفتابی چه رنگی بخریم؟ قهوه ای یا دودی؟

سلامت نیوز: تنوع رنگ ها به قدری زیاد شده است که همه سلیقه را مبنای انتخابشان قرار می دهند اما اگر شغل ویژه ای دارید یا در مکان های خاصی رفت و آمد می کنید باید به رنگ عینک فراتر از زیبایی نگاه کنید.


اگر به سلامتی اهمیت می دهید

 اگر سقف خواسته هایتان سلامت چشمانتان است و به حسن ظاهر کاری ندارید، باید از وجود حدود 12-10 تا تراول چک 50 هزارتومانی در جیب یا حساب بانکی تان اطمینان حاصل کنید و بعد وارد مغازه شوی. این دسته از عینک ها تقریبا در اکثر عینک آفتابی فروشی ها موجود هستند و نیاز به گشت و گذار زیادی ندارید اما خصوصیت شان چیست؟

اورجینالیتی: سخت می شود شناسنامه دارشان را پیدا کرد اما اکثر عینک سازی های معتبر گارانتی های خاص خودشان را همراه با عینک ارائه می کنند و از یک هفته تا یک سال بنا به مشکلی که برای آن پیش بیاید، اصلاح یا تعویض عینک را تضمین می کنند.

عدسی: همه شان باید یووی 400 باشند تا بالای 98 درصد نورهای مزاحم مرئی را دفع کنند.

زیبایی: هر چند که به لحاظ راحتی و طراحی به پای طبقه بالاترشان نمی رسند اما دررنگ و فرم به قدری متفاوت هستند که سلیقه تان تامین شود.

مایه دار هستید

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که صبح به صبح خاویار صبحانه تان را مادرجان می گذارد در دهان مبارکتان و غروب به غروب با لامبورگینی می روید دور دور و خلاصه پور خودتان یا احتمالا پدرتان از پارو بالا می رود، عجیب نیست که بخواهید برای یک عینک آفتابی به ظاهر ناقابل، چند میلیون تومانی هزینه کنید. به شما پیشاپیش تبریک می گوییم چرا که می توانید هیجان انگیزترین انتخاب را داشته باشید. همه برندهای معروف قبل از هر کسی به شما و ایده آل هایتان فکر کرده اند و عینک هایی تولید کرده اند که حاضر شوید 9-8 میلیونی به تومان بپردازید.

اورجینالیتی: باید مطمئن باشید که اصل اصل جنس در دستتان است. چطور؟ شناسنامه و کد عینک را از فروشنده بخواهید تا سرتان کلاه نرود. اگر از مجاری قانونی وارد شده باشد و تقلبی یا چینی نباشد صحتش از روی شناسنامه قابل پیگیری است.

چه معیارهایی برای خرید عینک آفتابی دارید؟ پولتان چقدر است؟

عدسی: لنز یا همان عدسی 400uv، جذب 100 درصدی امواج نورهای مرئی و مزاحم، پلاریزه بودن و ضد خش و نشکن بودن و رعایت تمام نکات فنی برای سلامتی چشم، کف کف آپشن های پیش روی شما در این عینک هاست.

ارگونومی: اما بعد از لنز، رعایت ارگونومی و راحتی عینک در فریم مهمترین نکته است. داشتن فریم های قابل انعطاف و سبک و ثابت ماندن روی بینی و صورت برای مدت های طولانی، اذیت نشدن بینی به وسیله پل فریم، دوام و استحکام جنس به کار رفته و هماهنگی کامل دسته ها با گوش و وارد نشدن فشار به گوش ها را باید در این مرحله بسنجید.

زیبایی: فرم عدسی ها، فریم ها و رنگشان در این طبقه همه به طور محسوسی با سایر عینک ها فرق می کند و اصالتشان را وقتی به صورت می زنید، به رخ می کشند اما اگر سخت پسند هستید یا طرفدار مد شرکت های پیشنهاد مناسب شما را دارند.

ارزش افزوده طور: رقابت البته در همین جا تمام نمی شود. مثلا ممکن است شما دلتان بخواهد سواروسکی یک سنگ جواهر هم گوشه بالای سمت راست فریم عینکتان بگذارد تا آن را با نگین انگشترتان ست کنید. هیچ نگران نباشید، این اتفاق حتما می افتد، فقط باید 3-2 میلیون تومانی بیشتر از همان مدل بدون سنگ دست به جیب شوید.

اگر برندباز هستید؟

دانشجو هستید با کار پاره وقت. اگر بخواهید یک عینک اصل بخرید، باید از الان تا خود پاییز صبر کنید تا پس اندازتان به 700 هزار تومان برسد. خدا خیر بدهد کشور دوست و ناهمسایه چین که این بار هم دانشجویان ایرانی را تنها نگذاشته است و کاری کرده که شما هم با 150-100 هزار تومان ناقابل عینک دار شوید.

اورجینالیتی: خودتان که می دانید اصل نیست، بقیه هم که از شما شناسنامه نمی خواهند اما واقعیت این است که تشخیص اصل نبودنشان برای خود عینک سازان باتجربه هم کار خیلی سختی است پس اصلا نگران مردم نباشید.

عدسی: خود فروشنده ها می گویند کیفیت متوسط اکثرا 150 یووی تا 200 یووی را پوشش می دهند. پلاریزه بودن یک آپشن اضافی است که چند 10 هزار تومانی قیمت را بالا و پایین می کند.

زیبایی: در طرح و رنگ به قدر کافی متنوعند.

اگر تنوع طلب هستید

احتمال زیاد دختر خانم هستید با مدل به مدل مانتوهای تابستانه گل گلی و رنگارنگ و کسی دو روز پشت سر هم مدل قیافه و شال و روسری تان را یک جور ندیده است. حالا چطور شش ماه یک عینک به چشم بزنید؟ اصلا امکان ندارد. عینک با لنز سبز را نمی شود با مانتو بنفش و شال چروک زرد ست کرد. پس بی خیال سلامتی و برند بودن شوید و با 100 هزار تومان بروید به دل بازار و با چهار، پنج عینک با رنگ و طرح متفاوت برگردید. خصوصا اگر بیشتر مدت روز را در فضای بسته به سر می برید یا می توانید برای جلوگیری از نور مرئی آفتاب یک نقاب با کلاه و سایه بان هم روی سرتان بگذارید تا هم سلامتی چشمتان آنقدرها به خطر نیفتد، هم به تنوع طلبی تان پاسخ درست داده باشید.

اورجینالیتی: بی خیال! همین که با این پول کم، روی دسته عینک یک برند معروف خودنمایی می کند برایتان کافی باشد.

عدسی: واقعیتش این است که به دلیل دودی بودن و فیلتر نداشتن برای چشم مفید که نیستند هیچ، مضر هم هستند. مردمک عدسی را باز می کنند و باعث ورود اشعه های فرابنفش می شوند. فقط به ظاهر، نور اذیت تان نمی کند.

زیبایی: اکثرا طرح های پاپ تر با پترن های متفاوت و رنگی دارند. به سلیقه کاربرانشان نزدیک است.

این همه تنوع صرفا برای سلیقه های مختلف است؟

زیر این رنگین کمون هفت رنگ

اگر می خواهید لب مطلب را برایتان بگوییم، بدانید و آگاه باشید که عینک های «دودی» رنگ به خاطر کلاسیک بودنشان همیشه پرطرفدار هستند اما اگر مُدرو هستید و می خواهید از موج این روزهای بازار پیروی کنید، خبر داشته باشید که «سبز لجنی» محبوب آقا پسرهاست و «قهوه ای روشن» انتخاب دختر خانم ها.

اما از نظر چشم پزشکان انتخاب اولتان باید خاکستری باشد و بعد قهوه ای تیره. عدسی های آبی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شوند. هر چند که تنوع رنگ ها به قدری زیاد شده است که همه سلیقه را مبنای انتخابشان قرار می دهند اما اگر شغل ویژه ای دارید یا در مکان های خاصی رفت و آمد می کنید باید به رنگ عینک فراتر از زیبایی نگاه کنید. رانندگی، دوچرخه سواری، اسکی، شکار، گلف بازی کردن و ... هر کدام رنگ ویژه ای می طلبند.

خاکستری: این عینک ها شدت نور را در تمامی رنگ ها به طور یکسان کم می کنند و کمترین اختلال را در دید رنگی ما ایجاد می کنند.

چه کاری؟

رانندگی، کارهای روزمره

زرد و طلایی: بخش آبی طیف را جذب می کنند، پس هنگام استفاده از آنها اشیاء را با وضوح بیشتری خواهید دید. از آنجایی که این عینک باعث ایجاد تغییر در رنگ اشیاء می شود، استفاده از آنها در مواردی که به تشخیص رنگ صحیح احتیاج دارید، مناسب نیست.

چه کاری؟

اسکی، برای رانندگی در شب، هوای ابری و مه آلود و ورزش هایی مثل بدمینتون و بکستبال

قهوه ای و کهربایی: نورهای مرئی نزدیک به آبی و بنفش باعث آب مروارید می شوند. این لنزها هم آبی را جذب می کنند، در نتیجه تاثیر دو برابر در سلامتی چشم دارد. وضوح و تمایز تصویر را هم بهتر می کند.

چه کاری؟

دویدن، دوچرخه سواری و رانندگی، صیادان، خلبانان، قایقرانان

سبز: این رنگ، بخشی از نور آبی را فیلتر کرده و درخشندگی سطوح را کاهش می دهد چون رنگ سبز بهترین تفکیک کنندگی تصاویر و بیشترین دقت را در میان لنزهای رنگی دارد، بیشترین تیزبینی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

قرمز و ارغوانی: تمام طیف های آبی و سبز را جذب می کنند.

چه کاری؟

این عینک ها بیشتر برای شکار، اسکی روی آب و فعالیت هایی مناسب هستند که در محیط های آبی یا سبز انجام می شود.

آبی: بیشترین نور آبی را از خود عبور می دهند چون نور آبی برای کارهای روزمره یا طولانی مدت توصیه نمی شود.

چه کاری؟

گلف و تنیس یا نشانه گیری به سوی هدف های سبزرنگ

منبع:همشهری جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha