یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 111733

سالانه دو دهم درصد به جمعیت پیر ایران اضافه می شود و نرخ جوانی هم روز بروز کمتر می شود.

سلامت نیوز: سالانه دو دهم درصد به جمعیت پیر ایران اضافه می شود و نرخ جوانی هم روز بروز کمتر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کارشناسان پیش بینی می کنند که چهار دهه دیگر جمعیت سالمندان ایران به حدود 20 درصد از جمعیت کل کشور برسد که این مساله کشور را با چالش های متعددی روبرو کرده و باید به صورت جدی از امروز به فکر برنامه های اجتماعی و بهداشتی برای سالمندان باشیم. 

نیمی از جمعیت فعلی ایران کمتر از 28 سال سن دارند اما با توجه به کم شدن زاد و ولد ، نرخ جوانی جمعیت در حال کاهش است. 

بر اساس گزارش های رسمی، نرخ جمعیت سالمندی در دهه گذشته 6/6 درصد بوده اما این رقم اکنون به هشت درصد افزایش یافته است. 

همچنین نرخ رشد جمعیت سالمندان دو دهه پیش حدود دو درصد بوده اما اکنون این رقم به بیشتر از سه برابر افزایش یافته و پیش بینی می شود که چهار دهه دیگر جمعیت سالمندان ایران به حدود 20 درصد از جمعیت کل کشور برسد.

افزایش سالمندان و کاهش مالیات دهندگان

دبیر مرکز تحقیقات سالمندان در ارتباط با این مشکل می گوید: سالمند شدن جامعه اثرات مختلفی بر اجتماع، هزینه ها، نیروی کار و وضعیت سلامت دارد.

دکتر ˈفرشاد شریفیˈ با بیان اینکه سالمندی در ایران به سن بالای 60 سال اطلاق می شود، می افزاید: با افزایش سن سالمندی در کشور تعداد کسانی که از خدماتی مانند خدمات بازنشستگی استفاده می کنند نیز افزایش می یابد و میزان خدمات دولتی باید بیشتر شود.

وی خاطر نشان می کند: همچنین با ادامه این روند، جمعیت مالیات دهندگان نسبت به افرادی که مالیات خرج می کنند، کاهش می یابد که این مساله موجب تحمیل فشار به نیروی کار جوان می شود.

 افزایش چهار برابری هزینه های سلامت با پیرشدن جامعه

دبیر مرکز تحقیقات سالمندان می گوید: مطالعات متعدد جهانی نشان می دهد که هزینه های سلامت افراد بالای 65 سال حتی تا چهار برابر بیشتر از افراد معمولی است.

شریفی می افزاید: 60 درصد هزینه های کل در برخی از کشورها مربوط به جمعیت سالمند مربوط می شود.

وی ادامه می دهد: 1/8 درصد از ایرانیان بالای 60 داشته و طبق تعریف کشوری، سالمند محسوب می شوند که سالی دو دهم نیز به جمعیت آنان افزوده می شود.

آثار اجتماعی پیر شدن جمعیت

دبیر مرکز تحقیقات سالمندان می گوید: با پیرشدن جمعیت کشور، جمعیت نیروی کار و متخصص کشور نیز کم می شود.

شریفی می افزاید: وقتی جامعه به سوی سالمند شدن می رود، آن بخش جمعیت مولد ابتکار و ابداع نیز در جامعه کاهش می یابد.

چه عواملی باعث سالمندی جمعیت کشور می شوند؟

دبیر مرکز تحقیقات سالمندان با بیان اینکه از سالمندی، گریزی نیست، می گوید: با توجه به افزایش سطح سلامت، بهداشت، درآمد و شاخص امید به زندگی ، افراد عمر طولانی تری داشته و جامعه به سوی سالمندی پیش می رود.

شریفی می افزاید: از سوی دیگر میزان باروری در کشور رو به کاهش است و این مساله در اغلب جوامع در حال پیشرفت رخ می دهد.

وی تصریح می کند: زنان نیز در کشور نسبت به گذشته، مدت بیشتری مشغول تحصیل بوده و دیرتر ازدواج می کنند یا اینکه مانند گذشته دیگر فرزند زیاد نمی خواهند چون شاغل بوده و می خواهند درآمد بیشتری داشته باشند.

چه باید کرد؟

دبیر مرکز تحقیقات سالمندان با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی و کاهش میزان باروری در کشور می گوید: با اینگونه مسائل نمی توانیم خیلی احساسی برخورد کنیم و برای مثال بگوییم که از این به بعد زوج ها با فاصله زمانی کمی، فرزندآوری داشته باشند.

شریفی با اشاره به اینکه اگر میزان باروری در جامعه کاهش یابد، کشور از لحاظ سالمندی با مشکل مواجه می شود، می افزاید: زوج ها تمایلی به داشتن فرزند زیاد ندارند و از سوی دیگر با بالا رفتن سن مادران ، احتمال به دنیا آمدن کودکان ناقص الخلقه و با مشکلات ژنتیکی نیز بیشتر می شود.

وی خاطر نشان می کند: به جای برخوردهای احساسی باید تلاش کنیم تا فرهنگ ازدواج بین جوانان رواج یافت تا آنان زودتر ازدواج کنند.

دبیر مرکز تحقیقات سالمندان با تاکید بر تسهیل ازدواج جوانان و فراهم کردن امکانات ازدواج در جامعه می گوید: حتی اگر زوجی ، دو فرزند هم داشته باشد برای حفظ نسبت جمعیتی کشور کافی است.

شریفی اضافه می کند: اگر جامعه ای دارای تولیدمثل کافی باشد روند سالمندی با جوانی آن جامعه یکسان خواهد شد.

وی تاکید می کند: باید از کارهای احساسی دور شویم و به جای آن به سمت کارهای عملی تر و علمی تر برویم.

دبیر مرکز تحقیقات سالمندان یادآور می شود که تجربیات برخی جوامع مانند چین نشان می دهد که سخت گیری ها در کاهش جمعیت در نسل بعد، به طور عکس عمل کرده و زوج ها به خاطر اینکه خودشان خواهر یا برادری نداشته اند ، اقدام به فرزندآوری بیشتری کرده اند.

شریفی درباره کاهش میزان باروری در کشور معتقد است که در این باره خیلی جای نگرانی نیست اما باید با خطرات این مساله آشنایی داشته و آمادگی، امکانات و متخصصان لازم برای برخورد با این قضیه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیمه ها باید به سمتی بروند که خدمات بهتری به سالمندان ارائه کنند، می گوید: با توجه به اینکه شاخص امید به زندگی افزایش و میزان مرگ و میرها کاهش یافته ، بیمه ها باید سن بازنشستگی را عقب تر ببرند چرا که با توجه به سن امید به زندگی یعنی 75 سال، 60 سال سن مناسبی برای بازنشستگی نیست.

آینده کشور در گروی برنامه ریزی های لازم برای جمعیت سالمندی 

ساختار سنی جمعیت هر کشور بر استراتژی های منابع انسانی آینده و توسعه کشور تاثیر گذار است و از آنجا که انسان سالم مولد ایده ها و محصولات تولیدی و زمینه ساز شکوفایی اقتصادی یک کشور است، باید در زمینه سلامت جمعیت سالمند کشور و همچنین تسهیل ازدواج جوانان، برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

اگر برای حل مشکلات جمعیت سالمندی و ازدواج جوانان و فرزندآوری، برنامه ریزی جدی صورت نگیرد، طی 25 سال آینده که جمعیت سالمند کشور 24 درصد افزایش می یابد، جامعه ایران وضعیتی پیچیده به خود خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha