از آنجا که هزینه هر سال اداره یك بیمارستان می‌‌تواند معادل هزینه ساخت و تجهیز یك بیمارستان جدید باشد، اداره یك بیمارستان فوق تخصصی توسط یك سازمان خیریه با اتکا به جلب مشارکت مردم تجربه‌ای جدید و دارای اهمیت در حوزه بهداشت و درمان کشور است.

سلامت نیوز: از آنجا که هزینه هر سال اداره یك بیمارستان می‌‌تواند معادل هزینه ساخت و تجهیز یك بیمارستان جدید باشد، اداره یك بیمارستان فوق تخصصی توسط یك سازمان خیریه با اتکا به جلب مشارکت مردم تجربه‌ای جدید و دارای اهمیت در حوزه بهداشت و درمان کشور است.

به گزارش سلامت نیوز، نشست خبری اولین كنگره بین المللی آنكولوژی كودكان، روز شنبه 20 اردیبهشت ماه 1393 با حضور فعالان حوزه رسانه، اعضای هیات امنا و هیات مدیره و مدیر عامل محک، همچنین رئیس و پزشکان بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک برگزار شد. 

در این نشست اطلاعات مربوط به اولین كنگره بین المللی آنكولوژی كودكان که از تاریخ 25 تا 27 اریبهشت همزمان با اولین سالگرد درگذشت پروفسور پروانه وثوق، توسط بیمارستان محك؛ با همکاری انجمن خون و سرطان ایران و انجمن خون و سرطان آلمان (GPEOH) برگزار خواهد شد، به رسانه‌های حوزه سلامت، اجتماعی، فعالان عرصه بهداشت و درمان و فعالان حوزه خون و سرطان ارائه شد. 

در این کنگره تعداد زیادی از اساتید و متخصصان حوزه خون و آنکولوژی از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، استرالیا، فرانسه، هلند، اتریش  و همچنین اساتید، متخصصان و پزشکان کشورمان حضور خواهند یافت و آخرین یافته‌های علمی در زمینه خون و سرطان کودکان را به اشتراک خواهند گذاشت.

•    پروفسور پروانه وثوق، پزشک داوطلب

دکتر مردآویژ آل‌بویه عضو هیأت امنا و رئیس این کنگره ضمن خیرمقدم به حاضران، یاد و خاطره پروفسور پروانه وثوق که از مؤسسان رشته فوق تخصصی خون و سرطان كودك در ایران بود را گرامی داشت و ضمن برشمردن ابعاد علمی، ‌اجتماعی و فرهنگی شخصیت ایشان تاریخچه‌ای از تلاش‌های این بانوی فرزانه در مسیر رشد و اعتلای دانش پزشکی و حمایت از بیماران را برشمرد. 

دکتر آل بویه گفت: «پروفسور پروانه وثوق از ابتدای فعالیت مؤسسه خیریه محک همراه این سازمان بود. حضور ایشان به عنوان رئیس هیأت امنای مؤسسه محك و رئیس علمی بیمارستان فوق تخصصی سرطان كودكان محك به صورت داوطلبانه (بدون دریافت حقوق)، سبب شد تا این بیمارستان در سال 1386 شروع به فعالیت کند. ایشان با مهربانی،‌ بردباری، دانش ارزشمند و وارستگی از مسائل مادی، تلاش خود را تا آخرین روز حیات در جهت بهبود و خدمت رسانی به کودکان مبتلا به سرطان در محک ادامه داد.»

دکتر آل‌بویه با اشاره به ارائه خدمات فوق تخصصی پزشکی و درمانی به طور 24 ساعته در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک توسط همکاران و شاگردان پروفسور پروانه وثوق ابراز امیدواری کرد که شاگردان این استاد فرهیخته، که امروز پزشکان و متخصصان حاذق در حوزه درمان سرطان کودکان هستند، در محک و صدها مرکز درمانی دیگر،‌ همواره بهترین خدمتگزاران کودکان مبتلا به سرطان باشند.

•    هدف کنگره؛  ارتقای دانش و تجربیات در زمینه سرطان 

دکتر عظیم مهرور رئیس بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک ضمن ارائه گزارش اجمالی از فعالیت‌های این بیمارستان به تلاش برای ارائه به روزترین دانش، تجهیزات و خدمات تخصصی به کودکان مبتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: «بیمارستان محک با برگزاری همایش و نشست‌های علمی تلاش دارد در مسیر  دستیابی به کارآمدترین روش‌های درمان مطابق با استانداردهای دنیا  گام بردارد و پروفسور پروانه وثوق نقش ویژه‌ای در گسترش این رویکرد داشته است. به همین دلیل این رویداد علمی بین المللی همزمان با سالگرد درگذشت ایشان و با یاد و نام ایشان پیوند خورده است.»


دکتر مهرور ابراز امیدواری کرد با تدوام برگزاری این کنگره بین المللی در سال‌های آینده محک بتواند حجم بالایی از دانش در حوزه سرطان را به کشور وارد کند و بیماران و حوزه درمان و سلامت کشور از این دستاورد بهره‌مند شوند.

•    نظام جدید سلامت و امید به کاهش مشکلات بیماران

مهندس آراسب احمدیان مدیر عامل محك در معرفی این كنگره گفت: «برگزاری یك كنگره بین المللی با بالاترین سطح علمی در بیمارستانی فوق تخصصی كه  از درون یک موسسه خیریه مردم نهاد برخاسته و اداره می‌شود اتفاق بزرگ و منحصر به فردی در حوزه بهداشت و درمان است. به طور معمول بیمارستان‌های خیریه توسط نیکوکاران ساخته شده و  اداره آنها به عهده وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. اما بیمارستان فوق تخصصی محك با پشتوانه مشاركت‌های مردمی ساخته و تجهیز شده است و از همین طریق هم اداره می‌شود.


از آنجا که هزینه هر سال اداره یك بیمارستان می‌‌تواند معادل هزینه ساخت و تجهیز یك بیمارستان جدید باشد، اداره یك بیمارستان فوق تخصصی توسط یك سازمان خیریه با اتکا به جلب مشارکت مردم تجربه‌ای جدید و دارای اهمیت در حوزه بهداشت و درمان کشور است.»

مدیر عامل محک کنگره بین‌المللی آنكولوژی كودكان را یک رویداد علمی چند وجهی دانست كه علاوه بر اینکه منشا تبادلات علمی در سطح بین‌المللی است، گرامیداشت یاد و خاطره استادی فرزانه ‌است كه عمر گرانقدرش را صرف مطالعه، تحقیق و درمان سرطان كودكان این مرز و بوم نموده است و شایسته است که از او اینگونه یاد شود:

به گوینده گیتی برازنده است / که گیتی به گویندگان زنده است

کسی کو ز دانش برد توشه ای / جهانیست بنشسته در گوشه ای

آراسب احمدیان ضمن تبریك به وزارت بهداشت و درمان برای تبیین نظام جدید سلامت گفت: «امیدواریم كه این نظام موجب کاهش مشکلات بیماران شده و با تسری به حوزه بیماران مبتلا به سرطان مشکلات این بیماران خصوصاً داروهای گران قیمت مورد نیاز ایشان که معمولاً توسط سازمان‌های بیمه نیز پوشش داده نمی‌شوند، برطرف شده و بیماران و خانواده‌هایشان بتوانند فارغ از دغدغه هزینه‌های بیماری، تنها به درمان و بهبودی بیاندیشند»

•    حضور اساتید داخلی و خارجی در کنگره آنکولوژی اطفال

دکتر مریم تشویقی فوق تخصص خون و آنکولوژی و دبیر اجرایی کنگره  بین‌المللی آنكولوژی كودكان ضمن برشمردن اهداف، مخاطبان و حاضران محورهای علمی این کنگره را سرطان خون(MDS. ALL. AML. CML)، پیوند سلول‌های بنیادی خون در سرطان های هماتوپوئتیك كودكان، طب درد و تسكینی در سرطان های بدخیم كودكان نام برد. 


دکتر تشویقی گفت:‌«در این کنگره 36 مقاله توسط سخنرانان از ایران و کشورهای مهمان ارائه خواهد شد و 17 مقاله به صورت پوستر در روز دوم و سوم کنگره ارائه می‌گردد.»

وی ابراز امیدواری کرد در این رویداد علمی كه با حضور اساتید و صاحبنظران حوزه سرطان كودك از داخل و خارج از كشور برگزار خواهد شد، آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی این حوزه مورد بررسی قرار  گیرد و امید است تا شاهد ارتقاء سطح كیفی خدمات به همه كودكان مبتلا به سرطان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha