عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشكی كودكان با اشاره به این كه گاهی ممكن است خمیردندان توسط كودكان خورده شود، گفت: هنگامی كه فلوراید از طریق خمیردندان خورده می‌شود توسط دندان‌هایی كه تكامل نیافته‌اند جذب شده و باعث می‌شود كه دندان‌ها همراه با لكه‌هایی به رنگ قهوه‌یی رشد كنند؛ بنابراین باید در میزان و نحوه مصرف آن آموزش‌های لازم به والدین ارایه شود.

دكتر غلامحسین رمضانی، متخصص دندانپزشكی كودكان در نشست خبری هفتمین كنگره بین‌المللی دندانپزشكی كودكان ایران با بیان این كه فلوراید ماده موثری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌هاست به طوری كه مینای دندان را وضعیتی قرار می‌دهد كه كمتر دچار پوسیدگی شود، گفت: فلوراید به طور طبیعی در آب، غذا و هوا وجود دارد بنابراین فلوراید تراپی باید در مناطق خاص آب و هوایی با كنترل میزان فلوراید آب آشامیدنی انجام شود.

وی خاطرنشان كرد: فلورایدتراپی به دو روش موضعی و سیستمیك انجام می‌شود كه فلورایدتراپی سیستمیك به صورت مصرف قرص‌های خوراكی بوده كه با مصرف هر قرص حدود یك میلی‌گرم فلوراید آزاد می‌شود. این روش فلورایدتراپی باید با تجویز پزشك صورت گیرد.

وی تصریح كرد: فلورایدتراپی موضعی دقیق‌تر بوده و در مطب پزشك ژل‌های حاوی این ماده در سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد.

دكتر رمضانی در رابطه با میزان فلوراید مناسب در آب آشامیدنی گفت: میزان فلوراید مناسب در آب آشامیدنی حدود 6/0 تا 2/1 ppm (یك میلی‌گرم در یك لیتر آب) است. با توجه به آب و هوای منطقه این میزان فلوراید مناسب در آب تغییر می‌كند. به طور كلی در مناطق گرم، میزان فلوراید آب آشامیدنی حدود 5/0 تا 7/0 ppm پیشنهاد می‌شود چرا كه ساكنان مناطق گرم در طول روز استفاده بیشتری از آب دارند.

وی افزود: میزان فلوراید آب در مناطق سرد از حدود 6/0 تا 2/1 ppm پیشنهاد می‌شود. قرار گرفتن در معرض میزان بالای فلوراید به مدت طولانی پوكی استخوان را به دنبال دارد.

به گفته دكتر رمضانی در مناطق جنوب ایران مانند بوشهر و مناطقی مانند نظرآباد و اطراف قزوین میزان فلوراید بیش از حد طبیعی است. در بسیاری از مناطق تهران نیز میزان فلوراید آب كمتر از 3/0 ppm تخمین زده شده است.

وی با اشاره به این كه گاهی ممكن است خمیردندان توسط كودكان خورده شود، افزود: فلوراید از جمله موادی است كه توسط بافت‌های سخت بدن مانند دندان‌ها و استخوان‌ها ذخیره می‌شود. هنگامی كه فلوراید از طریق خمیردندان خورده می‌شود توسط دندان‌هایی كه تكامل نیافته‌اند جذب شده و باعث می‌شود كه دندان‌ها همراه با لكه‌هایی به رنگ قهوه‌یی رشد كنند؛ بنابراین باید در میزان و نحوه مصرف آن آموزش‌های لازم به والدین ارایه شود.

دكتر رمضانی با تاكید بر این كه فلورایدتراپی بدون تجویز پزشك توصیه نمی‌شود، در رابطه با اجرای طرح فلورایدتراپی در مدارس گفت: فلوراید دهان‌ شویه‌های مدارس از غلظت بیشتری برخوردار بوده و حدود 2/0 درصد است. این نوع دهان شویه‌ها در داروخانه‌ها در دسترس نیست. این نوع دهان‌ شویه‌ها باید به صورت حرفه‌یی مصرف شوند و از آنجا كه غلظت آنها بالاست هفته‌ای یك بار استفاده از این دهان‌ شویه‌ها كافی است.

وی رویش اولین دندان‌های دائمی را در سن شش سالگی دانست و گفت: معمولا دندان‌های دائمی با دندان‌های شیری اشتباه گرفته می‌شوند؛ بنابراین مراقبت از دندان‌ها بعد از شش سالگی ضروری است.

به گزارش ایسنا، دكتر رمضانی با اشاره به نوع مسواك در كودكان گفت: بهتر است تا سنین قبل از مدرسه از مسواك نرم استفاده شود. استفاده از مسواك‌های زبر و خشن باعث ایجاد بیماری‌های تحلیل لثه می‌شود كه البته این بیماری در كودكان كمتر است. همچنین نظارت والدین بر روش مناسب مسواك زدن در كودكان ضروری است.

عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشكی كودكان، پوسیدگی دندان را از شایع‌ترین بیماری‌های دندانی كودكان دانست و با اشاره به این باور غلط كه گاهی مادران قبل از این كه غذا به دهان كودك بگذارند خود ابتدا آن را امتحان كرده و سپس همان قاشق را در دهان كودك قرار می‌دهند، گفت: در این روش، بروز بیماری‌های دهان و دندان در كودكانی كه مادرشان دچار بیماری‌های دهان و دندان هستند 9 برابر بیشتر از دیگر كودكان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha