رئیس اتحادیه بازرگانی تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی کوچک و کم‌حجم هستند به این دلیل قاچاق می‌شوند، در همین رابطه بدل‌سازی تجهیزات پزشکی در کشور پاکستان، کشورهای دیگر از جمله ایران را درگیر کرده است.

سلامت نیوز: رئیس اتحادیه بازرگانی تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی کوچک و کم‌حجم هستند به این دلیل قاچاق می‌شوند، در همین رابطه بدل‌سازی تجهیزات پزشکی در کشور پاکستان، کشورهای دیگر از جمله ایران را درگیر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، معظمی در نشست خبری به مناسبت برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران هلث گفت: برای کنترل قاچاق تجهیزات پزشکی بهتر است کنترل را در مکان‌هایی که مصرف‌کننده وجود دارد شروع کنیم.

وی افزود: در مراکز درمانی باید مسئولان حضور داشته باشند تا خریداری کالای قاچاق اتفاق نیفتد، این اقدامی است که از سوی سازمان بازرسی، مبارزه با کالای قاچاق ارز، دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره‌کل تجهیزات پزشکی مرتب انجام شده و بازار را تحت کنترل دارند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از آمار تجهیزات پزشکی وجود ندارد، گفت: با کنترل‌های انجام ‌شده، افزایش و توسعه را در بخش قاچاق نداشته‌ایم، اما این در حالی است که مرزهای کشور وسیع هستند، همسایگان زیادی داریم و کالاهای پزشکی کوچک و کم‌حجم هستند.

معظمی گفت: با این وجود در کشور نسبت به سایر کشورها، میزان قاچاق در حد قابل‌قبول است.

در این نشست همچنین مجید روحی دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: تولید این تجهیزات در کشور بعد از انقلاب رشد خوبی داشته، انتقال تکنولوژی، دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها باعث شده تا بیش از 70 درصد نیاز کشور را پوشش دهیم.

وی با اشاره به وجود 400 شرکت تولیدی در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: در بسته حمایتی‌ای که دولت در حوزه تجهیزات پزشکی ارائه می‌کند، حمایت از 50 کالای پزشکی است که در زمینه‌های تصویربرداری،‌ پروتز دندان، دست و صورت، لیزر، ارتوپدی، قلب، چشم و غیره است.

روحی ادامه داد: قاچاق تجهیزات پزشکی آمارها را به هم می‌زند و نمی‌توانیم نیاز کشور را برآؤرد کنیم، به همین دلیل NGO می‌توانند دقیق‌تر وارد شوند تا نیازهای کشور را به وزارت بهداشت منتقل کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: تمام شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده،‌ حامی برداشتن تحریم‌ها هستند و اگر تحریم‌ها برداشته شود، دیگر مشکلی برای تولید نخواهیم داشت.

روحی افزود:‌ در حوزه تجهیزات پزشکی باید یک مرجع تعیین شود تا دیگر در کنار برگزاری کنگره‌های پزشکی، نمایشگاه تجهیزات برپا نشود، چرا که تعدد نمایشگاه‌ها،‌ افزایش هزینه را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha