بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه بیرمنگام عملکردهای مغز در طول دوران بارداری با تغییراتی همراه است، تغییراتی که واکنش های عاطفی و احساسی شدید و گاه متناقض زنان باردار را به دنبال دارد.

سلامت نیوز:بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه بیرمنگام عملکردهای مغز در طول دوران بارداری با تغییراتی همراه است، تغییراتی که واکنش های عاطفی و احساسی شدید و گاه متناقض زنان باردار را به دنبال دارد.

یکی از این تغییرات مربوط به نحوه پردازش حالات چهره است، تغییری که به ارتباط میان مادر و جنین کمک می کند و منجر به شکل گیری ارتباط عاطفی عمیق تری میان آنها می شود.

به گزارش Science Daily ، در این تحقیق برای سنجش تغییرات بخش های مختلف مغز زنان باردار تصویری از چهره نوزادان و بزرگسالان را در اختیار آنها قرار داده شد، همزمان با تماشای این تصاویر جزئیات تغییراتی که در حالات چهره و احساسات این زنان توسط پژوهشگران و دستگاه های گوناگون به دقت مورد بررسی قرار می گرفت. پس از انجام این مرحله همان تصاویر در اختیار مادرانی قرار داده شد که نوزادانشان به تازگی متولد شده بودند، داده های به دست آمده از آن حکایت داشت که زنان باردار از مادران حساسیت بیشتری نسبت به این تصاویر داشته اند، حساسیت هایی که گاه منفی و گاهی هم مثبت بوده اند.

این تغییرات عصبی در زنان باردار از آنجا ناشی می شود که عملکرد قسمت راست مغز در آنها بیش از سایرین است، همین امر موجب می شود که این زنان در مواجه با تصویر چهره نوزادان حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. در واقع این تغییرات به مادران کمک می کند تا از لحاظ عاطفی به جنین خود نزدیک تر شوند و راحت تر ارتباط خود با نوزدانشان را شکل دهند. بنا بر یافته های این پژوهش گرچه زنانی که به تازگی مادر شده اند نیز حساسیت های خود را دارند اما این حساسیت در آنها بیشتر به صورت منفی بروز می کند، در واقع آنها هنگامی که تصویر نوزادی را می بینند با جملات منفی او را توصیف می کنند که تا حدی این امر به افسردگی پس از زایمان مربوط می شود؛ این اتفاق در حالی است که همان زنان در زمان بارداری نسبت به همان تصاویر احساساتی مثبت داشته اند و نوزاد خود را در قالب همان تصاویر تصور می کردند. کنکاش و جست و جو در عملکرد های عصبی مغز این توانایی را به محققان می دهد که به فهمی جدید درباره ارتباط مادر با جنین برسند، فهمی که تغییرات مثبت و منفی را چه در زمان بارداری و چه پس از آن تبیین می کند.

منبع: شفقنازندگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha