یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 111766

اورژانس اینجا از همیشه شلوغ‌تر است. بزرگ‌ترین بیمارستان دولتی کشور در حالی پنج روز نخست طرح تحول سلامت را سپری کرده که بسیاری از مراجعان امیدوارند برای درمان سهم کمتری پرداخت کنند. طرح تحول سلامت از پانزدهم اردیبهشت آغاز شده است و نزدیک به یک هفته ازاجرای آن می‌گذرد. گرچه به اعتقاد بسیاری هنوز برای قضاوت درخصوص کارایی این طرح زود است، اما اخباری که از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود، حکایت از تغییرات فراوان در پنج روز اول اجرای این طرح دارد.

سهم خدمات پرستاری از تحول نظام سلامت

سلامت نیوز: اورژانس اینجا از همیشه شلوغ‌تر است. بزرگ‌ترین بیمارستان دولتی کشور در حالی پنج روز نخست طرح تحول سلامت را سپری کرده که بسیاری از مراجعان امیدوارند برای درمان سهم کمتری پرداخت کنند. طرح تحول سلامت از پانزدهم اردیبهشت آغاز شده است و نزدیک به یک هفته ازاجرای آن می‌گذرد. گرچه به اعتقاد بسیاری هنوز برای قضاوت درخصوص کارایی این طرح زود است، اما اخباری که از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود، حکایت از تغییرات فراوان در پنج روز اول اجرای این طرح دارد.
طرح تحول سلامت، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان اجرا می‌کند و چیزی حدود هشت هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است که بخشی از آن از محل هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود. بر اساس طرح تحول سلامت، بیماران بستری در شهرها تنها 10 درصد و در مناطق روستایی، کمیته امداد، افراد تحت تکفل بهزیستی، عشایری و... که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند تنها پنج درصد هزینه‌های بستری‌شان را خواهند پرداخت. رایگان شدن زایمان طبیعی و جذب پزشکان در مناطق محروم و افزایش دستمزد پزشکان برای ماندگاری بیشتر در بیمارستان‌های دولتی از جمله مواردی است که در این طرح به آن توجه می‌شود. طرح تحول نظام سلامت در 557 بیمارستان در کشور و بیش از ۴۰ بیمارستان تهران در حالی آغاز شد که به اعتقاد برخی این طرح هنوز در ابتدای راه است و نیاز به تغییرات فراوان و احیا و تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیزات بیمارستانی دارد.
سری به یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران می‌زنیم و از اورژانس که عبور می‌کنیم نارضایتی‌ها کمی جدید‌تر و ساختاری‌تر می‌شود. در اتاق‌های شش‌تخته و... هر از چندی پرستاری عبور می‌کند و در میان انبوه تقاضاها به یکی پاسخ می‌دهد و بی‌اعتنا عبور می‌کند. روی سایت وزارت بهداشت اخبار مختلف از زایمان‌های طبیعی منتشر می‌شود که در شهرهای مختلف کشور صورت گرفته است، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت نیز درباره آخرین وضعیت اجرای طرح تحول سلامت خبر می‌دهد که تا اینجای کار، طرح بسیار خوب و تا 80 درصد بدون دردسر پیش رفته است. معاون پرستاری وزیر بهداشت نیز خبر از افزایش مراجعات مردم به اورژانس‌ها داد و این افزایش را تا 35 درصد ارزیابی کرد‌.
پرستار میانسال بیمارستان امام خمینی(ره) تهران نیز می‌گوید: مراجعات اضافه شده، مخصوصا در شب اول اجرای این طرح، اما شکل خدمات تغییر چندانی نسبت به گذشته پیدا نکرده است. او در مورد اجرای این طرح می‌گوید: در این میان ما پرستارها هستیم که همچنان مورد بی‌اعتنایی انواع و اقسام طرح‌های بهداشتی و افزایش حقوق و بیمه قرار داریم.
به گفته بسیاری از پرستاران از هفت دستورالعمل طرح تحول نظام سلامت حتی یک مورد هم سهم پرستارها نبوده است.
اما پرستار دیگری می‌گوید: در این پنج روز گذشته اتفاق خاصی نیفتاده و شرایط نسبت به قبل فرق نکرده است. به جز بخش اورژانس بیماران که همچنان در ساعات صبح توسط استادان ویزیت نمی‌شوند و دستیاران آنها بیماران را ویزیت می‌کنند.
یکی دیگر از پرسنل بیمارستان توضیح می‌دهد: هزینه درمان در بیمارستان‌های دولتی در این طرح عنوان شده که تغییر کرده است. این در حالی است که پیش از این نیز هنگامی که مریض به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کرد 90 درصد هزینه‌ها از طریق دفترچه و 10 درصد باقیمانده را بیمار پرداخت می‌کرد. این 10 درصد سر جای خودش هست و هزینه یکسری خدمات و وسایل بیشتری که بیمار به آن احتیاج داشت را دریافت می‌کردیم. مثلا مریض برای عمل قلب نیاز به یکسری وسایل داشت که مجبور بود خودش آنها را با پول شخصی خریداری کند یا آزمایش‌هایی که پزشک آنها را به خارج از بیمارستان ارجاع می‌داد چراکه به آزمایشگاه بیمارستان اعتبار نبود یا بیمار را برای ‌ام‌آر‌آی می‌فرستادند بیرون.
وی ادامه می‌دهد: حال بر اساس این طرح مریضی که وارد بیمارستان می‌شود این وسایل را از بیرون نخواهد خرید و بیمارستان موظف است آن را تهیه کند که از این جهت رضایت مردم را فراهم می‌کند.
اما آن‌سو‌تر از رضایت مردم، پرستارهای ناراضی هستند که به نظر می‌رسد سهمی از این طرح تحول ندارند. یکی از پرستارها در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر مردم 30 درصد از خدمات پرستاری را که حق‌شان است دریافت می‌کنند که با توجه به زیادتر شدن مراجعات این میزان حتی کمتر هم شده است. وی با صدایی خسته ادامه می‌دهد: به دلیل کمبود نیروی پرستاری، کار، سنگین، سخت، زیان‌آور و پرخطر بود و دستمزد کم نیز باعث می‌شود خیلی از دانش‌آموختگان پرستاری ترجیح ‌دهند این کار را رها کنند. این در حالی است که بر اساس طرح تحول، قرار است حق‌الزحمه پزشکان دو برابر شود، اما صحبتی از افزایش کیفیت خدمات پرستاری به میان نیامده است. در بزرگ‌ترین بیمارستان کشور در بخش 28 نفره تنها یک پرستار و یک دانشجوی پرستاری خدمات می‌دهند. آن هم دانشجویی که از نظر قانونی نباید کار کند. این خوب است که کار را یاد بگیرد، اما نباید مریض را به دانشجو سپرد. اما حتی وزارت بهداشت راه را برای استخدام پرستاران نیز بسته است.
این در حالی است که بیشترین خدماتی که مردم در نظام سلامت دریافت می‌کنند خدمات پرستاری است گرچه این خدمات به دلیل تعداد پایین پرستاران کیفیت ندارد. یکی از پرسنل آزمایشگاه یک بیمارستان دولتی توضیح می‌دهد: پزشکان و رزیدنت‌ها بیماران را برای آزمایش به آزمایشگاه‌های بیرون می‌فرستند چون به آزمایشگاه داخل بیمارستان اطمینانی نیست. مثلا عدد قند طبیعی خون در آزمایش باید دور و بر 100باشد و اگر عدد 20 باشد یعنی اینکه، مریض در کماست. اما شاهد بودیم مریض راه می‌افتد اما در جواب آزمایش، عدد قندش 20 درج شده است این یعنی خطای آزمایشگاه بالاست. معلوم است پزشک نمی‌تواند به این آزمایش استناد و دارو تجویز کند. الان می‌گویند باید در آزمایشگاه خود بیمارستان این کار انجام شود. این در حالی است که از لحاظ دقت آزمایشگاه اوضاع عوض نشده است. وی علت خطای زیادی آزمایشگاه را پرسنل کم که یک‌سوم و نیاز واقعی آزمایشگاه بود و همچنین دستگاه‌ها قدیمی می‌داند که از رده خارج هستند. وی می‌گوید: هیچ‌کدام اینها درست نشده است، اما بار اضافه‌ای هم به این سیستم معیوب افزوده شده است. این درصد خطا را بالا می‌برد. یکی از پرسنل بخش اورژانس بیمارستان دیگری که در طرح تحول مشارکت دارد، می‌گوید: اورژانس این بیمارستان همیشه شلوغ بوده است. در این مدت کمی مراجعات بیشتر شد. اما نیروی پرستاری اضافه نشده است.
یکی از بیماران بخش داخلی می‌گوید: در بخش داخلی که 30 مریض دارد تنها دو پرستار وجود دارد. وضعیت خیلی از مریض‌ها در این شرایط اسفناک است. تعداد پرستار‌ها کم هستند به همین دلیل نمی‌توانند به بیماران برسند. گاهی خود بیمارها مجبورند هزینه زیادی را برای کمک بهیار بپردازند که خودشان از بخش خصوصی تهیه می‌کنند. این در حالی است که وقتی چنین هزینه‌هایی برای خدمات پرستاری از سوی بیماران صرف می‌شود از سوی دولت دیده نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: وضعیت خدمات پرستاری در کشور ضعیف است و این موضوع باید در طرح تحول به صورت جدی دیده شود.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha