دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳

فراموشی خاطرات کودکی به دلیل نبود خاطراتی است که در سال‌های اولیه زندگی رخ می‌دهند و به دلیل عدم‌خاطره‌سازی در دوران کودکی، اغلب افراد قادر به یادآوری آنها نیستند.

سلامت نیوز: فراموشی خاطرات کودکی به دلیل نبود خاطراتی است که در سال‌های اولیه زندگی رخ می‌دهند و به دلیل عدم‌خاطره‌سازی در دوران کودکی، اغلب افراد قادر به یادآوری آنها نیستند.

اگر سری به خاطرات کودکی بزنید به‌طور قطع گاه تصاویر جسته گریخته‌ای به ذهن‌تان خطور می‌کند که اغلب پس‌زمینه پررنگی نداشته و به وضوح به ذهن خطور نمی‌کند. محققان در مطالعاتی که روی یافتن دلیل فراموشی خاطرات دوران کودکی انجام دادند،‌ دریافتند با بالا رفتن سن، رشد سلول‌های مغزی جدید روی سلول‌های موجود تاثیر گذاشته و خاطرات اولیه را پاک می‌کند.

به نوشته فرهیختگانف محققان بیمارستان کودکان «تورنتو» در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که فراموشی خاطرات کودکی به دلیل نبود خاطراتی است که در سال‌های اولیه زندگی رخ می‌دهند و به دلیل عدم‌خاطره‌سازی در دوران کودکی، اغلب افراد قادر به یادآوری آنها نیستند.

ولی از سوی دیگر برخی محققان نیز این دلیل را رد می‌کنند و معتقدند افراد حتی در کودکی نیز به خوبی می‌توانند خاطرات خود را در ذهن ذخیره کنند. تشکیل سلول‌های عصبی جدید در بخشی از مغز که مسئول حافظه و به یاد سپردن خاطرات است، باعث شکل‌گیری خاطرات جدید می‌شود. به عبارتی، کاهش میزان تشکیل سلول‌های عصبی ایجاد خاطرات جدید را دچار اختلال می‌کند. مطالعات جدید نشان می‌دهد نورون‌ها یا رشته‌های عصبی جدید دربخش مربوط به حافظه به‌طور یکپارچه درآمده و روی خاطرات موجود نیز تاثیر می‌گذارند.

با یکپارچه شدن نورون‌های جدید، آنها مدارهای بخش مرتبط به حافظه را در مغز بازسازی می‌کنند که منجر به نابودی اطلاعات ذخیره‌شده در مدارهای مغزی می‌شود.

محققان پس از مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی تصمیم گرفتند میزان تولید سلول‌های عصبی را به‌طور مصنوعی افزایش دهند. حجم بالای تولید سلول‌های عصبی برای سازگاری با ثبات در ذخیره اطلاعات حافظه ضروری است و در حالی که نوزاد موش‌ها و انسان‌ها قادر به تولید خاطره هستند، مقدار بالای تولید سلول‌های عصبی منجر به نابودی هر چه بیشتر اطلاعات و فراموشی آنها می‌شود. از سوی دیگر، کاهش تولید سلول‌های عصبی در نوزاد موش‌ها باعث ذخیره خاطراتی می‌شود که ممکن است فراموش شوند و از بین بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha