اگر قصد رژیم لاغری دارید و عزمتان را جزم کرده‌اید که به تناسب اندام برسید این چند سۆال را از خود بپرسید.

قبل از شروع رژیم لاغری حتما این سوالات را از خود بپرسید!!

سلامت نیوز: اگر قصد رژیم لاغری دارید و عزمتان را جزم کرده‌اید که به تناسب اندام برسید این چند سۆال را از خود بپرسید.


چند کیلو باید کم کنم؟
اول باید ببینید وزنتان چقدر است، چند کیلو اضافه وزن دارید و می‌خواهید چند کیلو کم کنید. اگر وزنی که باید کم کنید بیشتر باشد نیازتان به کمک‌های حرفه‌ای نیز بیشتر می‌شود.
در واقع افرادی که می‌خواهند بین ۲ تا ۵ کیلو لاغر شوند خودشان به تنهایی از پس آن بر می‌آیند اما افرادی که چاق‌تر هستند و باید بیش از این‌ها وزن کم کنند بهتر است زیر نظر متخصص باشند. چون اگر تنهایی و بدون حساب و کتاب شروع به لاغری کنند احتمال این که به سلامتیشان آسیب بزنند خیلی زیاد است.
قبل از شروع رژیم لاغری حتما این سوالات را از خود بپرسید!!

چند کیلو می‌خواهم کم کنم تا سالم‌تر و شاداب‌تر باشم؟
باید بدانید هدف اصلیتان چیست و منطقی باشید. بیشتر مردم حتی با کاهش چند کیلو هم احساس بهتری پیدا می‌کنند. یعنی نیازی ندارند که خیلی لاغر باشند تا احساس سلامت و تندرستی داشته باشند. اما بعضی‌ها تصور می‌کنند که باید خیلی لاغرتر شوند اما نمی‌توانند به این هدف برسند و در بیشتر موارد لازم هم نیست که آن قدر لاغر باشند. در هر حال سعی نکنید یک هدف دست نیافتنی و دور از ذهن برای خود ترسیم کنید. دور و بر رژیم‌های سختی که در مدت کوتاهی دل‌زده و ناامیدتان می‌کند نروید.
آیا مشکلی در سلامتی‌ ام وجود دارد که باید حل شود؟
برای لاغر شدن همیشه دلایل متعددی وجود دارد. اما آیا وزن شما روی بیماری‌هایی مانند دیابت، کلسترول بالا یا فشار خون تأثیر دارد؟ هر برنامه‌ی رژیم لاغری کارآمد راه حلی برای مقابله با بیماری‌های این‌چنینی محسوب می‌شود. اگر به طور جدی با این مشکلات درگیر هستید لازم است که زیر نظر متخصص و با نظم و ترتیب بیشتری به فکر کاهش وزن خود باشید.
چند وقت است که اضافه وزن دارم؟
اگر مدت طولانی‌تری است که با اضافه وزن روبه رو هستید کارتان کمی سخت‌تر می‌شود. البته منظورمان این است که نیاز بیشتری به کمک‌های حرفه‌ای دارید. افرادی که به تازگی چند کیلو چاق شده‌اند می‌توانند به راحتی با کنترل میزان غذایی که می‌خورند و ورزش، وزن خود را به ایده آل برسانند. اما معمولاً این افراد سهل انگاری می‌کنند برای همین مشکل روز به روز بیشتر می‌شود.
بعد از لاغری هیچ وقت ثابت نگه داشتن وزنتان را فراموش نکنید. به سختی‌هایی که برای لاغری کشیده‌اید فکر کنید و بعد از رسیدن به وزن مناسب دوباره عادت‌های غلط را از سر نگیرید.
معمولاً افرادی که به مدت طولانی‌تر با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند منطقی‌تر به قضیه نگاه می‌کنند و نیاز به تغییرات اساسی را بیشتر حس می‌کنند. توصیه می‌کنیم به محض این که چند کیلوی اضافی را احساس کردید دست دست نکنید و به فکر چاره باشید.
آیا قبلاً هم وزن کم کرده‌ام؟
اگر قبلاً هم رژیم گرفته‌اید و الآن دوباره چاق شده‌اید باید فکر کنید توانایی و قدرتتان چقدر بوده است؟ آیا منطقی است دوباره از نو شروع کنید یا نه؟ آیا جزو افرادی هستید که وسط کار همه چیز را رها می‌کنید؟ اگر وزنتان برگشته سعی کنید بفهمید چرا این‌گونه شده است؟ ایراد کار کجا بوده؟ زمانی که به این سۆالات جواب دهید در برنامه‌ی  رژیم لاغری جدیدتان موفق‌تر عمل خواهید کرد.
راجع به تغذیه و مواد غذایی چقدر اطلاعات دارم؟
اگر راجع به تغذیه و مواد غذایی چیز زیادی نمی‌دانید در گام اول و قبل از هر نوع رژیم، کارهای شاق و محیرالعقول، نیاز دارید اطلاعات درست و پایه‌ای راجع به مواد غذایی داشته باشید. باید بدانید خواص مواد غذایی چیست؟ میزان کالری آن‌ها چقدر است؟ چاق کننده ها کدام و همیاران لاغری کدام هستند؟
آیا مشکلات روحی روانی در اضافه وزن من دخیل است؟
عوامل متعدد و پیچیده‌ای روی سبک زندگی و تغذیه‌ ما تأثیر دارند. مشکلات روحی روانی نیز روی تغذیه تأثیر مستقیم دارد. البته این بدین معنی نیست کسی که می‌خواهد لاغر شود باید تمام مشکلات روحی‌اش را حل کند و هیچ مشکلی نداشته باشد. فقط کافی است کمک بگیرد و حمایت شود.
هر چقدر که درگیری‌ها و مسائل روحی روانیتان بیشتر باشد نیاز بیشتری به کمک یک متخصص خواهید داشت. اگر به جایی رسیدید که دیدید مشکلات روحی روانی رفتارها و عادت‌های غذایی‌تان را زیر و رو کرده است حتماً باید زیر نظر متخصص تغذیه باشید. این افراد بهتر می‌توانند برنامه و رژیم غذایی شما را کنترل کنند.
چقدر باید برای لاغری هزینه کنم؟
بهتر است به هزینه‌هایی که رژیم و برنامه‌های رژیم لاغری روی دستتان می‌گذارد هم فکر کنید. هزینه‌ مواد غذایی مفید، هزینه‌ی متخصص تغذیه، ورزش و مدت زمانی که برای این کار اختصاص خواهید داد را حساب کنید. اگر برای همه‌ی این کارها هزینه و وقت کافی را اختصاص دهید راحت‌تر به کارتان خواهید رسید تا این که بدون حساب و کتاب شروع کنید.
برای تثبیت وزن خود چه کار باید بکنم؟
امان از این چاق و لاغر شدن‌ها. بعد از لاغری هیچ وقت ثابت نگه داشتن وزنتان را فراموش نکنید. به سختی‌هایی که برای لاغری کشیده‌اید فکر کنید و بعد از رسیدن به وزن مناسب دوباره عادت‌های غلط را از سر نگیرید. برنامه‌ی غذایی درستی در پیش بگیرید. بعد از لاغری باید حداقل به مدت دو سال وزنتان را ثابت نگه دارید. تغییرات عادت‌های غذایی و بهبود سبک زندگی یعنی رعایت بهداشت جسمی و روحی بهترین روش برای حفظ وزن ایده آل است.اگر قصد لاغری دارید و عزمتان را جزم کرده‌اید که به تناسب اندام برسید این چند سۆال را از خود بپرسید.

منبع:سلامت ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha