یک متخصص اطفال با بیان اینکه عدم توجه به مشکلات کلیوی در کودکان منجر به نارسایی کلیه می‌شود، گفت: حفاظت از جنین در مقابل عفونت‌ها و اثرات سوء داروها در پیشگیری از بروز نارسایی کلیه در دوران کودکی نقش مهمی دارد.

سلامت نیوز:یک متخصص اطفال با بیان اینکه عدم توجه به مشکلات کلیوی در کودکان منجر به نارسایی کلیه می‌شود، گفت: حفاظت از جنین در مقابل عفونت‌ها و اثرات سوء داروها در پیشگیری از بروز نارسایی کلیه در دوران کودکی نقش مهمی دارد.

دکتر علی احمدزاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری مزمن کلیه در کودکان به ویژه در نجات یافتگان از بیماری‌های شدید رو به افزایش است، گفت: با تشخیص زودهنگام بیماری زمینه‌ای، شناخت بهتر پاتوفیزیولوژی شرایط آسیب‌رسان، اقدامات پیش‌گیرنده و تمهیدات صحیح درمانی می‌توان سیر پیشرفت به سمت نارسایی پایانی کلیه را کاهش داد.

وی یادآور شد: ایمن‌سازی مادران، تشخیص قبل از تولد ناهنجاری‌های کلیه و مجاری ادراری، مداخلات جراحی روی جنین و روش‌های غربالگری برای کشف پروتئینوری، هیپرتانسیون، هیپرلیپیدمی (دیس لیپیدمی) و پیشگیری از چاقی اقدامات موثر در پیشگیری از این عارضه هستند.

این متخصص اطفال، بیماری مزمن کلیه (CKD) در کودکان را از حادترین اورژانس‌های اطفال عنوان کرد و گفت: مرحله پیشرفته یا آشکار نارسایی پایانی کلیه (ESRD) در حقیقت تنها جزء پیدا یا به اصطلاح راس قله کوه یخ مبتلایان به بیماری مزمن کلیه به درجات مختلف به ویژه خفیف آن است که چنانچه شناسایی نشوند نهایتا پیشرفت می‌کند و منجر به نارسایی کلیه می‌شود.

احمدزاده خاطرنشان کرد: بیماری مزمن کلیه روند رو به افزایشی دارد که گرچه آغاز کننده آن عوامل گوناگونی است ولیکن همه آنها مسیر مشترکی را طی کرده و به نارسایی کلیه ختم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از بیماری پیشرونده کلیه در سه سطح قابل انجام است، گفت: مرحله اول با هدف حذف یا کاهش عوامل مسبب بیماری کلیه انجام می‌شود. این راهکار یا حفاظت از جنین در مقابل عفونت‌ها و اثرات نامطبوع داروها، پیشگیری از بیماری‌های ارثی کلیه (با مشاوره ژنتیک به موقع) و تشخیص زودهنگام و درمان مناسب هیپرتانسیون سیستمیک و دیابت است.

این متخصص اطفال افزود: در مراحل بعدی پیشگیری از روند آسیب کلیه و کاهش یا تاخیر عوارض درازمدت بیماری و حل مشکلات موجود به کمک درمان‌های جایگزین است.

حفظ سلامت کلیه کودکان با پیشگیری از افزایش چربی خون و گرفتگی عروق
احمدزاده با بیان اینکه اقدامات پیشگیرنده بیماری مزمن کلیه قبل از تولد و بعد از تولد است، گفت: در بالغین علل اصلی و زمینه‌ای بروز این بیماری دیابت شیرین، آترواسکلروز (گرفتگی عروق در اثر افزایش چربی خون) با یا بدون هیپرتانسیون و برخی از سموم هستند. از این رو دامنه اقدامات پیشگیری اولیه در آنان وسیع نیست و محدود به همین چند بیماری است.

وی یادآور شد: در کودکان عوامل آسیب‌رسان بسیار متنوع‌تر هستند و تاثیرشان در زمانی خاص و بحرانی (جنینی و اوان کودکی) اعمال می‌شود یعنی این عوامل هنگامی تاثیرگذار هستند که کلیه و مجاری ادرار در حال شکل‌گیری و تکامل است.

این متخصص اطفال در پایان تصریح کرد: نقش و اهمیت اقدامات پیشگیرنده بسیار مهم‌تر و با ارزش‌تر است. چنانچه مشکل زمینه‌ای تشخیص داده نشود، روند آسیب ادامه می یابد و در کودکی، نوجوانی و یا بزرگسالی بیماری پیشرفته کلیه بروز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha