اللهیاری با اشاره به بودجه سلامت کشور، اضافه کرد: برای 75 درصد سلامت انسان، به اندازه یک سوم سلامت جسمانی بودجه داده می‌شود که آن هم به تخت‌های بیمارستانی و حوزه روانپزشکی اختصاص می‌یابد.

سلامت نیوز: اللهیاری با اشاره به بودجه سلامت کشور، اضافه کرد: برای 75 درصد سلامت انسان، به اندازه یک سوم سلامت جسمانی بودجه داده می‌شود که آن هم به تخت‌های بیمارستانی و حوزه روانپزشکی اختصاص می‌یابد.


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: برای 75 درصد سلامت انسان، به اندازه یک سوم سلامت جسمانی بودجه داده می‌شود که آن هم به تخت‌های بیمارستانی و حوزه روانپزشکی اختصاص می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عباسعلی اللهیاری در هفتمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب آسیب‌های روانی، اجتماعی و جسمانی رو به افزایش است، اظهارکرد: سلامت مردم ایران در تهدید جدی قرار گرفته است وجای سؤال دارد تا با توجه به ثروت و امکانات خدادادی که داریم؛ چرا با استرس و آسیب و مشکلات روانی و جسمانی روبه رو هستیم.

وی افزود: یک دیدگاه اشتباه در کشور وجود دارد که سلامت را تنها سلامت جسمانی می‌داند، اما باید این را بدانیم که سلامت اجتماعی، روانشناختی و معنوی هم مهم است که از 100 درصد سلامت یک انسان بعضاً 5 درصد آن مربوط به جسم می‌شود و حتی برخی از تحقیقات آن را 15 درصد دانسته‌اند.

اللهیاری با اشاره به بودجه سلامت کشور، اضافه کرد: برای 75 درصد سلامت انسان، به اندازه یک سوم سلامت جسمانی بودجه داده می‌شود که آن هم به تخت‌های بیمارستانی و حوزه روانپزشکی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه کارگزاران بهداشت روانی علاوه بر مشاوران و روانشناسان، مددکاران و جامعه شناسان را نیز دربر می‌گیرد، تصریح کرد: برای تحول در نظام سلامت، باید به جامعه شناسان و مددکاران نیز توجه کرد و نمی‌توان با دارو درمانی، فکر و عواطف انسان‌ها را تغییر داد.

اللهیاری به بازنگری سیاست سلامت و مجمع تشخیص مصحلت نظام اشاره کرد و گفت: در تغییری که در سیاست سلامت داده شده است، ابعاد دیگر سلامت همچون سلامت روان نیز در آن گنجانده شده است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تأکید بر اینکه سیاست سلامت باید برنامه‌ریزی شود تا به آن بودجه اختصاص داده شود، ادامه داد: از وزارتخانه‌های مربوطه همچون وزارت بهداشت و علوم می‌خواهیم پیگیر این مسأله باشند. حتماً باید وزارت علوم در شاخص‌های خود و همچنین در درخواست بودجه تلاش و فعالیت کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ریشه روانشناختی دارند، اظهار کرد: باید برنامه و بودجه‌ای برای سلامت روان اختصاص داده شود و این را آقای هاشمی، رییس تشخیص مصلحت نظام نیز در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم، تأکید کردند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به فرصت‌های پیش رو پرداخت و گفت: خوشبختانه در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره همه گرایش‌های روانشناسی و مشاوره تجمیع شده‌اند و این فرصتی برای بهبود سلامت روانی کشور است.

اللهیاری به دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان از روانشناسان و رجوع مردم به مراکز مشاوره‌ای حمایت و توصیه می‌کنند و به ما نیز توصیه فرمودند که اخلاق و دین را در کار خود در نظر بگیریم.

موانع ورود به آموزش و پرورش

وی به موانع آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برای ورود به آموزش و پرورش با هزار مانع روبه رو هستیم و از مسئولان این وزارتخانه و دولت می‌خواهیم تا با انجام پروژه‌های ملی و ورود متخصصان به این نهادها، در رفع مشکلات و مسائل روحی و روانی قشر دانش آموزان به ما کمک کنند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تأکید بر نقش وزارت علوم در این زمینه ادامه داد: باید قشر دانشجو را که بسیار تأثیرگذار است، در نظر بگیریم و وزارت علوم به این گروه اهمیت دهد و امیدواریم پژوهش‌ها کاربردی‌تر و جدی‌تر به مسئولان ارایه شود تا مشکلات پیش رو از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha