دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 111818

مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد با تاکید بر این که شیوع بالای دیابت در این استان زنگ خطری است که از سال‌ها پیش به صدا درآمده است، اعلام کرد: هم‌اکنون بیش از 100 هزار نفر از مردم استان یزد که جمعیتی معادل 10 درصد استان را تشکیل می‌دهند مبتلا به بیماری دیابت هستند ولی نیمی از آنها از بیماری خود بی‌اطلاعند.

سلامت نیوز: مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد با تاکید بر این که شیوع بالای دیابت در این استان زنگ خطری است که از سال‌ها پیش به صدا درآمده است، اعلام کرد: هم‌اکنون بیش از 100 هزار نفر از مردم استان یزد که جمعیتی معادل 10 درصد استان را تشکیل می‌دهند مبتلا به بیماری دیابت هستند ولی نیمی از آنها از بیماری خود بی‌اطلاعند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر "محمدرضا آقایی" امروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: آمار جهانی دیابت در سال 2010 میلادی 7.8 درصد و این رقم در کشورمان برای افراد بالای 30 سال 8.8 درصد است که متاسفانه در استان یزد از 14.7 درصد در سال 1377 به رقم 18 درصد در سال گذشته رسیده است.

وی علت این افزایش 4 درصدی و شیوع بالای این بیماری را در استان را بی‌تحرکی، الگوی نامناسب تغذیه‌، چاقی، زندگی شهرنشینی، استرس و البته عوامل ژنتیکی خواند و گفت: به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در استان یزد شرایط را برای دیگر عوامل بیماری فراهم‌تر کرده و شیوع را افزایش داده است.

آقایی از کسب مجوز یک طرح مطالعاتی گسترده در رابطه با بررسی علل شیوع این بیماری در استان از سوی وزارت بهداشت با جامعه آماری 10 هزار نفر و به مدت 10 سال خبر داد که نتایج این تحقیق در جامعه تعمیم و برای پیشگیری از بیماری اطلاعرسانی می‌شود.

وی در ادامه به اقدامات پژوهشی مرکز تحقیقاتی دیابت استان اشاره کرد و گفت: این مرکز تاکنون 170 طرح تحقیقاتی و 48 رساله پژوهشی در این مرکز انجام شده که ماحصل آن افزایش امتیاز ارزیابی مرکز از 41.5 در سال 1382 به 359.38 در سال 1391 بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون 88 مقاله نیز در 11 شماره مجله این مرکز با عنوان "دیابت و چاقی"، منتشر شده به طوری که سایت این مجله هم‌اکنون امتیاز 4 را به خود اختصاص داده است.

آقایی با اشاره به افتتاح ساختمان جدید این مرکز با زیربنای 4500 مترمربع با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد تومان و نیز کمک 300 تا 400 میلیونی خیری محترم، از رفع مشکل کمبود فضای قبلی این مرکز خبر داد و گفت: این مرکز دارای کلینیک‌های کنترل و پیشگیری دیابت، زخم پای دیابت، دیابت بارداری، پایش سلامت، کلینیک چشم با برخوداری از تجهیزات لیزر و کلینیک دیابت اطفال(نوع یک) است که در آینده نزدیک نیز شاهد راه‌اندازی کلینیک‌ ناتوانی جنسی، کلینیک کنترل چربی خون بالا و اجرای مدل خودمراقبتی بیماری‌های مزمن در این مرکز خواهیم بود.

دکتر "مسعود رحمانیان" سرپرست کلینیک تخصصی دیابت این مرکز هم اظهار کرد: در حال حاضر 18 هزار و 900 بیمار دیابت در این مرکز پرونده دارند که 16 هزار نفر پرونده از این تعداد در مرکز فعال است.

وی از امکانات این مرکز به برخورداری از 12 اتاق ویزیت، اتاق عمل برای تزریق‌های بیماران دیابتی دچار عارضه چشم و یا درمان بیماران دچار زخم پا هستند، اشاره کرد و افزود: به زودی دستگاه اسکن پای دیابتی‌ها نیز خریداری و در این مرکز نصب می‌شود که از این طریق پس از اسکن کف پای بیمار، کفی کفش برای جلوگیری از عارضه زخم دیابت برای بیمار مربوطه تهیه می‌شود.

رحمانیان از تجهیز آزمایشگاه این مرکز به کشت سلولی ملکولی و آزمایشگاه ژنتیک با توجه به این که یکی از علل شیوع این بمیاری در این استان می‌تواند همین عامل باشد، خبر داد.

این مسئول از عمده راه‌های پیشگیری از دیابت را آموزش و اطلاعرسانی در این مورد دانست و از جمله اقدامات این مرکز در این رابطه را برگزاری دوره‌های آموزشی برای پزشکان، دانشجویان، بیماران، دانش‌آموزان، سربازان و دیگر اقشار مردم، ذکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha