عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بی تحرکی طولانی مدت در سنین پایین و کودکی به انحرافات شدید ستون فقرات به شکل قوز زودرس منجر می‌شود.

سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بی تحرکی طولانی مدت در سنین پایین و کودکی به انحرافات شدید ستون فقرات به شکل قوز زودرس منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نادر معروفی اظهار داشت: بی تحرکی طولانی مدت به خصوص در سنین پایین و دوران کودکی به همراه پیش زمینه های ژنتیکی و سایر عوامل ناشناخته به تغییر شکل های ساختاری و انحرافات شدید ستون فقرات به شکل قوز یا انحناهای جانبی منجر می شود و ممکن است این تغییر شکل ها تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کرده و تثبیت شود.

 

وی گفت: اتفاقی که در زندگی صنعتی امروزه رخ می دهد رفتن بشر به سمت بی تحرکی است و متأسفانه امروزه در سنین کودکی و نوجوانی به دلیل ازدیاد بازیهای مجازی و رایانه‌ای، فعالیت فیزیکی کودکان محدود شده و در وضعیت ساکن و بی تحرک، مغز نسبت به شکل و قامت ستون فقرات بی توجه می شود و این بی توجهی باعث می شود کم کم وضعیت غلط بدن به عنوان وضعیت نرمال در مغز تلقی شود.

 

معروفی عنوان کرد: تغییرات یا انحناهای ستون فقرات در هر سنی قابل رخ دادن است ولی معمولاً از سنین 7-6 سالگی شروع شده و تا سن  14 سالگی که به سن بلوغ اسکلتی معروف است به اوج خود می رسد. البته شکل گیری این اختلالات در دخترها زودتر شروع می شود.

 

وی افزود: از جمله دلایل شایع در بی توجهی به سلامت جسمی – روانی و بروز اینگونه انحرافات قامتی در کودکان و نوجوانان می توان به وجود اختلالات هیجانی ناشی از رقابت های تحصیلی مانند مسابقات علمی، کنکور و همچنین رفتارهای غلط مانند نحوۀ نشستن در کلاس و حمل کیف و کوله پشتی های غیر استاندارد اشاره کرد و لازم است برای رفع این معضلات به فعالیتهای فردی و گروهی، ورزش و اصلاح رفتارهای حرکتی و فیزیکی در سطح مدارس و اجتماع توجه بیشتری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha