دبیر کل کانون معلولان شهر تهران با اشاره به دشواری استفاده معلولین از وسایل حمل و نقل عمومی برای معلولان گفت: تعداد و کرایه اتومبیل‌ها ی جا به جایی معلولان متناسب با توان و قدرت مالی آن‌ها نیست.

سلامت نیوز: دبیر کل کانون معلولان شهر تهران با اشاره به دشواری استفاده معلولین از وسایل حمل و نقل عمومی برای معلولان گفت: تعداد و کرایه اتومبیل‌ها ی جا به جایی معلولان متناسب با توان و قدرت مالی آن‌ها نیست.

ترانه میلادی دبیر کانون‌های معلولان شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد مشکلات تردد معلولان در سطح شهر گفت: علاوه بر اینکه به دلیل مناسب سازی نشدن معابر، معلولان دسترسی مناسبی به خدمات راهبری شهری مانند اتوبوس‌های BRT و مترو ندارند بلکه خود این وسایل نیز نیز مناسب شهر وندان دارای معلولیت نیست.

وی افزود: استفاده از مترو ویا اتوبوس در بسیاری از موارد برای معلولان آسیب زا بوده و حتی منجر به فوت یا آسیب دیدگی شدید جسمی آن‌ها شده است، بنابر این معلولان ترجیح می‌دهند از ون‌ها و اتوبوس‌های مناسب سازی شده استفاده کنند.

میلادی ادامه داد: طی آماری که گرفتیم ایستگاههای مترو از استاندارد لازم برای شهروندان معلول برخوردار نیست. حتی دربرخی ایستگاه‌ها دسترس معلولان به طور کلی غیر ممکن است.

این فعال حقوق معلولین اظهار کرد: خانم هما بدر نابینا بودند در سال ۸۹ به دلیل سقوط بر روی ریل قطار جان خود را از دست دادند و دلجویی‌های لازم نیز از خانواده ایشان صورت نگرفت حادثه‌های زیاد دیگری هم در وسائل حمل و نقل عمومی صدمات جدی زیادی به معلولان زده است.

میلادی گفت: در گذشته تنها سامانه حمل و نقلی از سوی بهزیستی به معلولان خدمات می‌داد اما به دلیل شکایت معلولان از کیفیت و هزینه‌های بالای آن به تازگی سامانه جدیدی را راه اندازی کرده است.


وی ادامه داد: هرچند که کیفیت اتوبوس و ون‌های این سامانه بهتر است اما تعداد آن هاکافی نیست. این سامانه حدود ۴۰ ون و ۲۰ اتوبوس دارد که تنها معلولان جسمی و حرکتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و قابل توجه است که فقط تعداد معلولان جسمی حرکتی که در کانون معلولان تهران عضو هستند به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد.

دبیر کانون معلولان تهران با اشاره به اینکه تنها ۱۴۰۰معلول از سامانه حمل و نقل استفاده می‌کنند گفت: استفاده از این سامانه فرآیند طولانی دارند، معلولین باید از یک روز قبل تماس گرفته و با اعلام مسیر خود ماشین رزور کنند و هر مسیر رفت و برگشت نیز حدود ۱۴۰۰۰تومان هزینه دارد.

میلادی افزود: با تمامی این سختی‌ها معلولین سعی می‌کنند رفت و آمد‌هایشان را به حداقل برسانند و تنها برای تحصیل، درمان و یا کار از خانه خارج شوند بنابراین امکان بیرون رفتن معلولان از خانه برای تفریح و یا دل خودشان بسیار محدود است.

وی با اشاره به اینکه نگرش‌های مسولین برای رفع مشکلات معلولین بهتر از گذشته است ادامه داد: تابستان در حال نزدیک شدن و تمامی سازمانهای برای پر کردن اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوان در حال برنامه ریزی‌اند اما معلولان جایی در این برنامه ریزی‌ها ندارند.

این فعال حقوق معلولین گفت: شهروندان معلول هم اندازه بقیه شهروندان مالیات پرداخت می‌کنند اما نمی‌توانند از خانه‌های فرهنگ، سینما‌ها و فرهنگسرا‌ها استفاده کنند.


وی در پایان اشاره کرد: معلولان ۱۳۰-۱۵۰ هزارتومان حق ایاب و ذهاب می‌گیرند که با افزایش قسمت بنزین و کرایه‌ها این مبلغ تغییری نمی‌کند و هزینه‌ها انقدر زیاد شده است که خانواده‌ها نمی‌توانند از پس هزینه فرزندان معلول خود بربیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha