معاون آموزشی وزارت بهداشت از اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری تا هفته آینده و اعلام پیش كارنامه همراه با راهنمای انتخاب سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها به شركت‌كنندگان دستیاری خبر داد.

سلامت نیوز:معاون آموزشی وزارت بهداشت از اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری تا هفته آینده و اعلام پیش كارنامه همراه با راهنمای انتخاب سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها به شركت‌كنندگان دستیاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دكتر سید امیرمحسن ضیایی ضمن اعلام این خبر گفت: پیش كارنامه‌ای را به همراه راهنمای انتخاب سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها تا پایان اردیبهشت ماه از طریق سایت اینترنتی مركز سنجش آموزش پزشكی به نشانیsanjeshp.ir  در اختیار شركت‌كنندگان آزمون دستیاری قرار می‌دهیم.

دكتر ضیایی با اشاره به این مطلب كه پیش كارنامه شامل نمره داوطلب و رتبه داوطلب در كل بدون در نظر گرفتن سهمیه و یا جنس می‌باشد، گفت: از زمان اعلام نتایج نهایی (در پایان خرداد ماه) و در اختیار قرار دادن كارنامه و دفترچه راهنما به داوطلبان، فرصت كافی برای انتخاب رشته در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

دكتر ضیایی با بیان اینكه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تا 100 رشته مقطع می‌باشند، گفت: معمولاً اکثر داوطلبان تا 30 رشته را انتخاب می‌كنند.

 اجرای قانون عدالت آموزشی در مورد سهمیه‌های بومی در سال 93

دكتر ضیایی افزود: براساس اصلاحیه تبصره 3 قانون عدالت آموزشی در مورد سهمیه‌های بومی 30 درصد ظرفیت‌ها در هر رشته تخصصی به داوطلبان بومی اختصاص می یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: كسانی كه از این سهمیه استفاده كنند با حداقل 85 درصد نمره پذیرفته می‌شوند به شرط اینكه بومی منطقه مورد نظر باشند.

وی افزود: این دانشجویان در صورت استفاده از سهمیه مناطق بومی موظف به ارائه خدمت تا 3 برابر مدت تحصیل در همان مناطق خواهند بود.

دكتر ضیایی در ادامه گفت: اگر رشته انتخابی داوطلبان بومی در دانشگاه منطقه آنها نبود می‌توانند در دانشگاه قطب مربوطه به تحصیل ادامه دهند ولی محل خدمتشان بعد از فارغ‌التحصیلی همان شهرستان‌های استان بومی خودشان است.

دكتر ضیایی اجرای این طرح را كمك به ماندگاری بیشتر نیروی انسانی و متخصصین در مناطق كم برخوردار و غیربرخوردار دانست و گفت: متقاضیان استفاده از سهمیه‌های بومی بر اساس قانون مصوب مجلس، اجازه طبابت در مناطق یا استان‌های دیگر كشور را نخواهند داشت.

 بالا بردن سطح علمی آزمون و عدالت در انتخاب دستیاران با تغییر برگزاری آزمون

معاون آموزشی یادآور شد: آزمون دستیاری به دلایل متعددی در کشور ما آزمونی شدیداً رقابتی است و تعداد زیادی شركت كننده دارد.

وی با اشاره به این که برگزاری یک آزمون کتبی صرف برای نشان‌دادن توانایی افراد برای ورود به تحصیلات تخصصی ناکافی است تصریح کرد: با توجه به حساسیت آزمون دستیاری وزارت بهداشت تصمیم دارد مراحل دیگری چون مصاحبه، در نظر گرفتن نمره آزمون پره انترنی و معدل کل دوره تحصیل را به ساختار پذیرش دستیار اضافه کند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تصمیم گرفته شده در آزمون دستیاری سال آینده با توجه به هر رشته تخصصی ضریب خاصی نیز برای هر درس در آزمون دستیاری ضریب خاصی در نظر گرفته شود، گفت:‌ انتخاب رشته مقطع نیز برای داوطلبان محدود به پنج رشته مقطع خواهد شد که البته این طرح به تصویب نهایی نرسیده است و معاونت آموزشی همچنان در حال مطالعه آن است و تصمیم دارد در صورت تصویب نهایی آن را درموقع مناسب اعلام کند تا داوطلبان سال آینده آمادگی کافی را داشته باشند.

دکتر ضیایی با اشاره به این که حداکثر سهم مصاحبه در پذیرش دستیار 5 تا 10 درصد خواهد بود افزود: در طرح اولیه‌ای که جهت اعمال تغییراتی در آزمون دستیاری درنظر گرفته شده است عموما تا 20 درصد سهم ارزیابی به موارد غیر از آزمون کتبی مانند مصاحبه، نمرات پره انترنی و معدل کل دانشجو اختصاص می‌یابد و 80 درصد سهم ارزیابی همچنان متعلق به آزمون کتبی خواهد بود.

به گفته معاون وزیر بهداشت تعداد سوالات آزمون دستیاری نیز در سال آینده افرایش خواهد یافت که این امر ممکن است به دو نوبته شدن این آزمون بیانجامد.

وی در این باره اظهار کرد: افزایش تعداد سوالات آزمون کتبی می‌تواند به انتخاب دانشجویان مناسب‌تر کمک کند.

دکتر ضیایی خاطرنشان کرد: تمام تلاش وزارت بهداشت در برگزاری این آزمون عادلانه و با امنیت بالا برگزار کردن آن است و تلاش می‌شود که آزمون دستیاری با شرایط فعلی از سطح علمی مناسبی نیز برخوردار باشد.

وی یادآور شد: بر اساس تحلیل‌های انجام شده آزمون دستیاری امسال از بالاترین سطح امنیتی نسبت به سال‌های اخیر برخوردار بود و از نظر علمی نیز تحلیل‌های اولیه نشان داد که سطح سوالات آزمون دستیاری امسال به گونه‌ای بود که می‌توانست تمایز بین دانش داوطلبان را به خوبی نشان دهد.

 اجرای فاز اول طرح تحول آموزشی در دانشگاه‌های كشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت در بخش دیگیری از سخنان خود گفت: برنامه طرح تحول آموزش مبتنی بر چهار برنامه است كه اولین برنامه آن توسعه جغرافیایی آموزش عالی سلامت در عرصه سرزمین یا به عبارتی آمایش آموزش عالی سلامت است.

دكتر ضیایی با اشاره به اینكه در این طرح توسعه هدفمند مؤسسات آموزش عالی سلامت در دستور كار قرار دارد گفت: در واقع مؤسسات آموزش عالی سلامت اعم از دانشكده، پژوهشكده، پژوهشگاه و هر مؤسسه‌ای كه در مسائل آموزشی و پژوهشی مرتبط با وزارت بهداشت است، تعیین می‌كنند كه هر مؤسسه آموزشی چه برنامه‌هایی برای توسعه خود دارد.

معاون آموزشی با اشاره به اینكه این برنامه یك سطح‌بندی منظم ارائه می‌دهد گفت: براساس این سطح‌بندی توسعه داخل دانشگاهی، مأموریت‌ها و سطح‌شان نیز تعریف و مشخص می‌شود.

به گفته دكتر ضیایی در سند طرح تحول آموزشی به مسئله قطب‌های نظام سلامت هم پرداخته شده است كه با توجه به این سند در كشور 10 قطب خواهیم داشت.

وی افزود: تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشكی در یك قطب قرار گرفته و مأموریت‌های فرامنطقه‌ای و فرا دانشگاهی‌شان را در داخل قطب‌های كلان منطقه سلامت انجام می‌دهند.

معاون آموزشی تحلیل و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت را از برنامه‌های دیگر طرح تحول سلامت ذكر كرد و گفت: برای بهتر اجرا شدن طرح تحول آموزشی باید از تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در سطح كشور اطلاع یابیم تا بتوانیم براساس آن برنامه‌ریزی كنیم. این كار با همكاری همه بخش‌های مرتبط در وزارت بهداشت امكان‌پذیر خواهد شد. با این برنامه می‌توانیم برآورد كنیم كه تا 10 سال آینده چه تعداد پزشك، پرستار، پیراپزشك و سایر رشته‌ها نیاز داریم و به دانشگاه‌های علوم پزشكی اعلام کنیم كه به همان اندازه نه كمتر و نه بیشتر نیروی انسانی تربیت كنند.

وی افزود: آگاهی از رشته و مقاطع مورد نیاز نظام سلامت كشور از دیگر برنامه‌های طرح تحول آموزشی تا سال 1404 است. با این برنامه رشته و مقاطع مورد نیاز كشور و به دنبال آن توسعه دانشگاه‌های علوم پزشكی ایجاد می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند با برنامه چشم‌انداز نقشه جامع علمی كشور و نقشه جامع علمی سلامت به اهداف برنامه‌های طرح تحول دست یابند.

دكتر ضیایی ارتقاء كیفی آموزش پزشكی را در برنامه طرح تحول آموزش الزامی دانست و گفت: برنامه‌های طرح تحول با داشتن ارتقاء كیفی به نتیجه می‌رسند در صورت اجرای همزمان این برنامه‌ها در رسیدن به هدف اصلی‌مان كه حفظ، ارتقاء و توسعه سلامت است موفق خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha