دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 111847

تا چندی پیش مقامات وزارت نیرو محتاطانه تلاش می‌کردند با توصیه شهروندان تهرانی را به صرفه‌جویی 10تا 20درصدی تشویق کنند اما گویا توصیه نتیجه نداده و مدتی است تغییر رویه داده و به هشدار و تهدید روی آورده‌اند.

سلامت نیوز: تا چندی پیش مقامات وزارت نیرو محتاطانه تلاش می‌کردند با توصیه شهروندان تهرانی را به صرفه‌جویی 10تا 20درصدی تشویق کنند اما گویا توصیه نتیجه نداده و مدتی است تغییر رویه داده و به هشدار و تهدید روی آورده‌اند.

مصاحبه پشت مصاحبه، هشدار پشت هشدار و حالا تهدید.
این حکایت اظهارات مقامات وزارت نیرو و بخش آب کشور است که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به بهانه‌های مختلف و در مراسم‌های متعدد از افتتاح و بازدید و سخنرانی گرفته تا جلسات ویژه ملی و محلی بیان می‌شود اما ظاهرا گوش شنوایی وجود ندارد. گویا مشترکان آب هنوز بحران آب را جدی نگرفته‌اند و به همین دلیل تغییری در رفتار مصرفی آنها یعنی صرفه‌جویی دیده نمی‌شود. همین چند روز پیش بود که مقامات آب و فاضلاب تهران از ضرورت‌ حفر 80حلقه چاه جدید برای جبران کمبود آب تهران خبر دادند. چاه‌هایی که چند سال پیش بحث‌های جدی در مورد بالابودن درصد نیترات آنها از سوی وزارت بهداشت مطرح شد اما خیلی سریع موضوع جمع شد.

گزارش‌های رسمی و غیررسمی حکایت از به آخر رسیدن ذخایر آبی تهران در سدهای اطراف دارد. به گفته مسئولان آب تهران، ذخایر آبی پایتخت در پایین‌ترین سطح نیم قرن اخیر قرار گرفته است و این در آینده نزدیک می‌تواند برای پایتخت‌نشینان مخاطرات و زحمات زیادی به‌وجود آورد. این شرایط البته محدود به تهران نیست و اکثر شهرها و حتی برخی مناطق روستایی کشور دچار بحران و کمبود آب هستند. طبق اعلام گزارش‌های رسمی هم‌اکنون در حدود 600شهر کشور در شرایط تنش آبی یا در آستانه ورود به تنش آبی قرار دارند.

تا چندی پیش مقامات وزارت نیرو محتاطانه تلاش می‌کردند با توصیه شهروندان تهرانی را به صرفه‌جویی 10تا 20درصدی تشویق کنند اما گویا توصیه نتیجه نداده و مدتی است تغییر رویه داده و به هشدار و تهدید روی آورده‌اند. براساس اعلام وزارت نیرو، مصرف آب در تهران در روزهای اخیر رکورد زده است. مشترکان تهرانی روز شنبه 20اردیبهشت، حدود 3میلیون مترمکعب آب مصرف کرده‌اند. این میزان در مقایسه با روز پنجشنبه هفته گذشته 76هزار مترمکعب و در قیاس با روز مشابه سال گذشته 8درصد افزایش داشت. جمع مصرف آب در تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 127میلیون و 144هزار مترمکعب رسیده است.
در این راستا، مسئولان وزارت نیرو مشترکان پرمصرف را تهدید کرده‌اند که درصورت عدم‌رعایت مصرف، آب مشترکان پرمصرف برای مدتی قطع خواهد شد.

سد لار خالی است

سد لار که یکی از سد‌های تأمین‌کننده آب شهر تهران است، در حال حاضر به شکل قابل توجهی خالی است، به‌طوری که حجم کنونی سد لار نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش دارد. مخزن سد لار از منابع تأمین آب آشامیدنی تهران، به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، به‌طوری که خودرو به راحتی در مخزن این سد حرکت می‌کند. بنابراین گزارش وجود قایق‌های به گل نشسته در مخزن به وضوح قابل مشاهده است و خبرنگاران به راحتی در مخزن این سد اقدام به تهیه گزارش می‌کردند.
در حال حاضر میزان آبی که در مخزن سد ذخیره شده است 53میلیون مترمکعب است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 45درصد (پارسال 96میلیون مترمکعب بود) کاهش یافته است. میزان ورودی سد لار در حال حاضر 26مترمکعب بر ثانیه است و 15مترمکعب بر ثانیه میزان خروجی این سد است.در حال حاضر میزان فرار آب (هدر‌ روی) سد لار 4مترمکعب بر ثانیه است که اگر بخواهیم به شکل عامیانه آن را بیان کنیم، هر ثانیه 4هزار لیتر از سد لار آب هدر می‌رود.

منبع:روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha