خیلی از کسانی که دچار کاهش شنوایی می شوند، فکر می کنند این مشکل غیرقابل درمان است و برعکس، بعضی ها هم باور دارند کاهش شنوایی در هر صورت درمان خواهد شد یا حداقل با استفاده از سمعک بهبود خواهد یافت.

کاهش شنوایی درمان می شود یا نه؟

چرا کم شنوایی را باید درمان کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلثی هیرینگ، در کودکان، کم شنوایی درمان نشده بر رشد زبان، یادگیری و تعامل اجتماعی تأثیر منفی می گذارد. در بزرگسالان، کم شنوایی ارتباط را به چالشی تبدیل می کند و کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع، برای افرادی که وارد سال های بازنشستگی می شوند، کم شنوایی درمان نشده با چندین مشکل جسمی و روانی مرتبط است، از زوال شناختی و افسردگی گرفته تا افزایش خطر سفر و زمین خوردن.

شایع ترین نوع کم شنوایی ، پریربایکوزیس یا کم شنوایی مرتبط با افزایش سن است. با بالا رفتن سن، سلول‌های مویی در گوش‌ها مانند گذشته کار نمی‌کنند و در نهایت به کلی از کار می‌افتند. تقریبا نیمی از افراد 75 ساله یا بالاتر دچار کم شنوایی هستند.

کم شنوایی مرتبط با سن نوعی کم شنوایی حسی عصبی است، به این معنی که از گوش داخلی و یا عصب شنوایی منشا می گیرد و عموماً در اثر آسیب به سلول های مویی گوش داخلی ایجاد می شود.

همراه با افزایش سن، قرار گرفتن در معرض صدای بلند یکی دیگر از عوامل خطر برای این نوع کم شنوایی است. در حالی که در افراد مسن شایع تر است، هر کسی ممکن است به این نوع کم شنوایی مبتلا شود، به خصوص اگر شغلی پر سر و صدا داشته باشد.

درمان کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی دائمی است. سلول های مویی پس از آسیب دیدگی قابل ترمیم نیستند. برای افراد مبتلا به انواع کم شنوایی، سمعک بهترین و استانداردترین درمان است. در برخی موارد، کاشت حلزون نیز ممکن است توصیه شود.

سمعک

اگر متخصص شنوایی تان سمعک را توصیه می کند ، با شما کار خواهد کرد تا آنها را با کم شنوایی خاص خود کالیبره کنند، طی فرآیندی که به عنوان فیتینگ شناخته می شود . سمعک شنوایی را درمان یا بازیابی نمی کند. هدف اصلی سمعک تقویت صدا در محدوده خاصی است که شما نیاز دارید. سمعک‌های امروزی را می‌توان به شدت بر اساس نیازهای شنوایی شما سفارشی کرد صداهایی را که باید بشنوید تقویت می‌کنند و صداهایی را که نمی‌شنوید به حداقل می‌رسانند. در حالی که آنها دقیقا نمی توانند شنوایی طبیعی را تقلید کنند، برای افرادی که کم شنوایی خفیف تا متوسط دارند بسیار خوب عمل می کنند

سمعک های کودکان دارای ویژگی های ویژه ای برای کودکان هستند.

بسته به میزان کم شنوایی و ترجیحات شخصی، سمعک ها را می توان پشت گوش یا داخل گوش قرار داد. اگر در هر دو گوش کم شنوایی دارید، دو سمعک به مراتب بهتر از یکی است .

کاشت حلزون گوش

برای برخی از افراد سمعک تقویت کافی را ارائه نمی دهد و کاشت حلزون شنوایی درمان توصیه شده خواهد بود. ایمپلنت ها نیاز به جراحی دارند، اما می توانند گزینه ای عالی برای افرادی باشند که به اندازه کافی از سمعک ها کمک نمی کنند. کودکان، بزرگسالان و افراد مسن همگی کاندیدای بالقوه کاشت حلزون هستند. برخلاف سمعک، کاشت حلزون به طور کلی تحت پوشش برنامه های بیمه قرار می گیرد.

درمان کم شنوایی هدایتی

نوع اصلی دیگر کم شنوایی به عنوان کم شنوایی هدایتی شناخته می شود. به طور کلی به دلیل یک بیماری در بیرونی یا میانی داخلی ایجاد می شود و معمولاً موقتی است. کم شنوایی هدایتی می تواند نتیجه تجمع جرم گوش در مجرای گوش، مایع در گوش میانی یا سوراخ شدن پرده گوش باشد

درمان های جراحی برای کاهش شنوایی

گزینه های درمان کم شنوایی هدایتی معمولاً شامل مداخله پزشکی متخصص گوش و حلق و بینی برای رفع علت خاص است. معمولاً به این معنی است که چیزی آناتومیک از رسیدن صدا به گوش داخلی جلوگیری می کند، مانند اتواسکلروز . در برخی موارد، جراحی ممکن است کمک کند، به خصوص اگر مشکل استخوانی یا آناتومیکی دارید.

در صورتی که درمان پزشکی کم شنوایی را برطرف نکند، یا کم شنوایی ترکیبی از حسی-عصبی و رسانایی باشد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی شنوایی گزینه های دیگری مانند سمعک، یا کاشت یک سیستم شنوایی لنگر بر استخوان را بررسی می کند که متفاوت از کاشت حلزون عمل می کند.

آموزش شنوایی و توانبخشی

چه برای شما سمعک تجویز شود یا کاشت حلزون یا دستگاه دیگری، آموزش شنوایی یا توانبخشی می تواند به مغز کمک کند تا نحوه پردازش صدا را دوباره بیاموزد. گاهی اوقات این تمرینات را می توان به طور کامل در خانه انجام داد، در حالی که برخی دیگر فشرده تر هستند، مانند مراجعه به یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر.

اما حتی گوش دادن به کتاب های صوتی یا استفاده از برنامه های تلفن هوشمند برای تقویت شنوایی می‌تواند مفید باشد و علائمی مانند خستگی گوش دادن را کاهش دهد. همچنین، اگرچه به خودی خود درمان مناسبی برای شما نیست، یادگیری گفتارخوانی می تواند به تقویت مهارت های ارتباطی شما کمک کند و زندگی با کاهش شنوایی را کمتر خسته کننده کند.

درمان کم شنوایی ناگهانی

کم شنوایی ناگهانی در یک گوش همیشه باید سریع درمان شود و نیاز به دارو دارد. اگر به طور ناگهانی شنوایی خود را از دست داده اید، در اسرع وقت با ارائه دهنده پزشکی خود تماس بگیرید زیرا درمان سریع احتمال کم شنوایی دائمی شما را کاهش می دهد.

درمان کم شنوایی پنهان

افرادی که نتایج تست شنوایی طبیعی دارند اما همچنان شنوایی مشکل دارند احتمالاً نوعی کم شنوایی به نام کم شنوایی پنهان دارند. در برخی موارد، افراد مبتلا به کم شنوایی پنهان از استفاده از سمعک سود می برند، به ویژه برای کمک به گفتار در مبارزات صوتی.

دستگاه های کمک شنوایی

سمعک و کاشت حلزون کمک بزرگی هستند، اما گاهی اوقات نمی توانند نیازهای بسیار خاص هر فرد را برطرف کنند. در این مواقع، لوازم جانبی بی‌شماری و دستگاه‌های شنود کمکی وجود دارند که می‌توانند شکاف‌های ارتباطی را پر کنند

دستگاه های کمک شنوایی (ALD) می توانند تجربه شما را هنگام تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی یا صحبت کردن با تلفن بهبود بخشند. اینها شامل تلفن‌های زیرنویس، تلفن‌های تقویت‌شده، سیستم‌های FM، دستگاه‌های شنوایی تلویزیون، برنامه‌های گوشی‌های هوشمند، و حلقه‌های شنوایی است که با سیم پیچ های سمعک متصل می‌شوند .

اگر من هم وزوز گوش داشته باشم چه؟

زمانی که با افزایش سن دچار کم شنوایی می شوید، تجربه وزوز گوش غیرعادی نیست. در واقع می تواند یکی از اولین نشانه های کم شنوایی باشد. خوشبختانه سمعک‌های امروزی اغلب دارای ویژگی‌هایی هستند که به عنوان «ویژگی‌های پوشاندن وزوز» شناخته می‌شوند تا به تنظیم صدای زنگ در گوش شما کمک کنند. مجموعه ای از ابزارهای دیگر برای درمان وزوز گوش نیز در دسترس شما هستند. بسیار مهم است که با ارائه دهنده مراقبت شنوایی خود در مورد وزوز گوش خود صحبت کنید.

تفاوت سمعک کودکان و بزرگسالان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلثی هیرینگ، سمعک های ساخته شده مخصوص نوزادان و کودکان بسیار شبیه سمعک های بزرگسالان هستند، با چند تفاوت کلیدی:

  • سمعک های کودکان به گونه ای ساخته شده اند که دوام بیشتری نسبت به مدل های بزرگسال داشته باشند. کودکان می توانند به سمعک آسیب زیادی وارد کنند.
  • سمعک های کودکان همیشه با سیستم های FM/DM و سایر وسایل کمکی سازگار هستند. برای بچه های سن مدرسه، این امر به ویژه برای تسهیل ارتباطات و یادگیری مهم است.
  • جعبه های باتری سمعک های کودکان در برابر دستکاری مقاوم هستند. باتری ها در صورت استفاده نادرست یا بلعیده شدن می توانند مضر باشند.
  • کیس های سمعک اطفال اغلب شامل یک چراغ LED ویژه است که نشان می دهد دستگاه کار می کند. این ویژگی به والدین و معلمان امکان بررسی سریع دستگاه ها را می دهد.

بسیاری از سمعک‌های کودکان نیز عاری از هرگونه آلرژن یا مواد شیمیایی مضر هستند و در رنگ‌های روشن و متفاوتی عرضه می‌شوند.

سمعک را می توان روی نوزادان چند ماهه گذاشت. همانطور که کودکان رشد می کنند، به معاینات دوره ای شنوایی و سمعک های جدید نیاز خواهند داشت که توسط ارائه دهنده مراقبت شنوایی شما تعیین می شود.

اهمیت سمعک برای کودک شما

سمعک در توانایی یادگیری کودک بسیار نقش مهمی را ایفا می کند؛ خصوصا زمانی که کودک شما به مرسه می رود. اگر شنوایی شناس به کودک شما سمعک توصیه می کند، مهم است که او به طور مداوم از سمعک استفاده کند، به خصوص اگر کودک بسیار کوچک است.

دلایل اهمیت استفاده کودک از سمعک

  1. از بدو تولد تا سه سالگی، مغز کودکان در یک دوره رشد سریع قرار دارد. ورودی صدای ثابت برای ایجاد مسیرهای طبیعی مغز برای شنوایی، گفتار و زبان حیاتی است.
  2. گوش دادن و صحبت کردن زودهنگام برای رشد زبان حیاتی است. اما وقتی برای اولین بار یک زبان را یاد می گیریم، نمی توانیم دقیقاً آن را به روشی که یک موضوع مدرسه ای را آموزش می دهد، به کودکان آموزش دهیم. در عوض زبان گرفتار می شود. کودکان با قرار گرفتن مداوم در معرض زبان، کلمات و نحو گفتاری و ساختار زبان را درک می کنند. برای کودکان مبتلا به کم شنوایی، این یادگیری اتفاقی باید با گفتار و زبان درمانی که بر توجه به این ورودی شنیداری تمرکز دارد، تکمیل شود.
  3. شنوایی ثابت همچنین برای کودکان - به ویژه نوزادان و کودکان نوپا - در پیوند با والدینشان مهم است. اعتماد ایجاد می کند و احساس یک دنیای قابل پیش بینی و قابل اعتماد را فراهم می کند.

نکاتی برای والدین کودکان کم شنوا

نگه داشتن سمعک

نگه داشتن سمعک روی فرزندتان، به ویژه کودکان نوپا و کودکانی که از دوران نوزادی به طور مداوم از سمعک استفاده نکرده اند، می تواند دشوار باشد. اگر کودک شما نسبت به سمعک مقاومت می کند یا اغلب آنها را می کشد، راه هایی برای راحت تر کردن سمعک وجود دارد.

  • هنگامی که با هم روی یک فعالیت سرگرم‌کننده کار می‌کنید، سمعک‌ها را روی کودکتان بگذارید، که در طی آن او کمتر علاقه‌ای به بیرون کشیدن یا خاموش کردن آن‌ها دارد.
  • یک هدبند نرم را امتحان کنید که بتوانید ان روی سمعک محکم کنید، اما مطمئن شوید که میکروفون پوشانده نشده باشد.
  • از گیره های مخصوص برای نگه داشتن سمعک به لباس کودک خود استفاده کنید. شنوایی شناس شما می تواند به شما کمک کند تا هدبندها و گیره هایی را پیدا کنید که برای کودک شما مفید هستند.

روال سمعک

علاوه بر این، ایده خوبی است که هر روز یک برنامه روتین برای گذاشتن سمعک نوزاد یا کودک خود ایجاد کنید. زمانی که سمعک کودک خود را در گوش او قرار می دهید، زمانی را به در آغوش گرفتنش اختصاص دهید تا ارتباط مثبتی با او ایجاد کنید. هنگامی که کودک کنجکاو شما سمعک را بیرون می‌آورد، هر بار در تعویض آن‌ها ثابت اما ملایم باشید تا بداند این سمعک به آن جا تعلق دارد.

اگر کودک شما به طور مکرر سمعک یا گوش های خود را می کشد، ممکن است نشانه ای از ناراحتی ناشی از یک قالب گوش نامناسب باشد. فوراً به شنوایی شناس فرزندتان مراجعه کنید تا متوجه شوید که آیا زمان آن رسیده است که یک جفت گوشواره یا گنبد جدید تهیه کنید.

چک های روزانه

سمعک های کودکان باید روزانه بررسی شوند، به خصوص برای کودکانی که خیلی کوچک هستند و نمی توانند به شما بگویند که مشکلی وجود دارد. می‌خواهید گوش دادن را بررسی کنید، مطمئن شوید باتری کار می‌کند و سمعک‌ها را از نظر آلودگی و رطوبت بررسی کنید. به یاد داشته باشید، اگر نمی توانید صداهای تقویت شده از طریق سمعک را بشنوید، کودک شما نیز قادر به شنیدن آن نخواهد بود.

همچنین باید قبل از قرار دادن سمعک هر بار آن را بررسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که سمعک و قالب گوش، تمیز و عاری از رطوبت هستند. اگر قالب گوش سمعک کثیف است، آن را از سمعک جدا کنید. از یک سرنگ حباب دار برای خارج کردن رطوبت از قالب یا لوله استفاده کنید و با دستمال یا دستمال ضدعفونی کننده، هر گونه زباله را از قالب گوش پاک کنید. وقتی قالب کاملاً خشک شد، دوباره آن را به سمعک وصل کرده و دوباره در گوش فرزندتان قرار دهید.

کاهش شنوایی مختلط چیست؟

اگر گوش تان سنگین شده و احساس می کنید شنوایی تان مشکلی پیدا کرده، نباید خیلی راحت بگویید کاری از دست تان ساخته نیست و باید با گوش سنگین بسازید، چون کاهش شنوایی به دسته های متفاوتی تقسیم می شود که هر یک به علل خاصی اتفاق می افتد و روش درمانی ویژه ای دارد. دکتر ابراهیم رزم پا در این باره می گوید: کاهش شنوایی به دو دسته کلی تقسیم می شود؛ کاهش شنوایی انتقالی و کاهش شنوایی حسی عصبی. به گفته وی، زمانی که مشکل به وجود آمده در گوش در قسمت میان گوش خارجی تا دریچه بیضی شکلی باشد که ورودی گوش داخلی است، به آن کاهش شنوایی انتقالی می گویند. بنابراین اختلالاتی که در گوش خارجی، پرده گوش، گوش میانی و استخوانچه های گوش پیش می آید، منجر به بروز کاهش شنوایی انتقالی یا هدایتی خواهد شد. در کاهش شنوایی حسی عصبی هم اختلالات مربوط به بخش گوش داخلی به بعد خواهد بود که به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شامل گوش داخلی، عصب شنوایی و مراکز مغزی می شود. دکتر رزم پا ادامه می دهد: گاهی هم هر دو این موارد با هم اتفاق می افتد که به آن کاهش شنوایی مختلط می گویند.



کاهش شنوایی درمان می شود یا نه؟

خیلی از کسانی که دچار کاهش شنوایی می شوند، فکر می کنند این مشکل غیرقابل درمان است و برعکس، بعضی ها هم باور دارند کاهش شنوایی در هر صورت درمان خواهد شد یا حداقل با استفاده از سمعک بهبود خواهد یافت.

دکتر رزم پا در این باره توضیح می دهد: کسانی که دچار کاهش شنوایی هدایتی یا انتقالی شده اند، براحتی می توانند از سمعک استفاده کنند. از طرفی هم اغلب این مشکلات یا به روش طبی یا جراحی قابل درمان است. در مقابل، متاسفانه اکثر مواردی که به کاهش شنوایی حسی عصبی مربوط می شود، غیرقابل درمان خواهد بود؛ به این معنی که نه به روش جراحی و نه به کمک درمان های دارویی نمی توان این مشکلات را برطرف کرد.

بنابراین آن طور که این پزشک متخصص می گوید، کاهش شنوایی حسی عصبی به غیر از برخی موارد استثناء، درمان نمی شود، ولی در موارد خاص مانند کسانی که دچار اختلالات تیروئید هستند و دچار نوعی کاهش شنوایی حسی عصبی شده اند، با اصلاح تیروئید و برطرف کردن مشکل، کاهش شنوایی شان هم برطرف می شود.

وی می افزاید: با این حال، متاسفانه در بیشتر مواردی که کاهش شنوایی حسی عصبی رخ می دهد و عوامل متعددی از آلودگی های صوتی و پیرگوشی گرفته تا مصرف برخی داروها و بیماری ها و تومورها در آن نقش دارد، باید به این نکته توجه داشته باشیم که مشکل معمولا غیرقابل درمان است. البته در مواردی می توان از سمعک استفاده کرد ولی این روش هم برای همه افراد موثر نخواهد بود و فقط کسانی می توانند از سمعک کمک بگیرند که از نظر درک گفتار مشکلی نداشته باشند.


کاهش شنوایی به علل متفاوت


دکتر رزم پا با تاکید بر این که کاهش شنوایی در سنین مختلف به علل متفاوتی اتفاق می افتد، می گوید: به عنوان نمونه کاهش شنوایی در کودکان معمولا به علت تجمع مایع پشت پرده گوش پیش می آید که یکی از علل شایع سنگینی گوش کودکان است. وی ادامه می دهد: این مشکل قابل درمان است و اگر به موقع متوجه آن شوند می توان به کمک درمان های دارویی و در موارد پیشرفته با استفاده از جراحی های کوچک، شنوایی آنها را به حالت طبیعی برگرداند.

گاهی هم سنگینی گوش به علل ساده و پیش پاافتاده ای رخ می دهد که به گفته این پزشک متخصص، وجود جرم در گوش یکی از این موارد است. بنابراین زمانی که گوش تمیز شود و جرم آن را خارج کنند، مشکل بیمار هم برطرف خواهد شد. البته وی با اشاره به این که ضربه ها هم می تواند موجب کم شنوایی شود، توضیح می دهد: ضربه ها به دو شکل، چنین مشکلی را برای فرد ایجاد خواهد کرد، یکی ضربه های صوتی است و دیگری ضربه های فیزیکی که به گوش وارد می شود. این ضربه ها ممکن است به سادگی یک سیلی یا به شدت تصادف ها باشد، اما می تواند منجر به آسیب دیدن پرده گوش شود و شنوایی را کاهش دهد. زمانی که ضربه شدید باشد مانند ضربه هایی که در تصادف ها اتفاق می افتد، ممکن است باعث شکستگی در استخوان گیجگاهی و در نتیجه بروز اختلالات شنوایی هم از نوع حسی عصبی و هم از نوع انتقالی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان می کند: کاهش شنوایی مشکلی است که می تواند به علل متفاوتی رخ دهد. گاهی یک مشکل ساده مانند تجمع جرم در گوش خارجی موجب کاهش شنوایی می شود و بعضی اوقات هم موضوعاتی جدی و مهم مانند اختلالات مغزی و تومورها می تواند عاملی باشد برای سنگینی گوش.



مراقب گوشتان باشید

کسانی که در محیط های پرسروصدا حضور دارند یا کارشان طوری است که دائم باید در این مکان ها باشند، حتماً باید سلامت گوش و وضع شنوایی شان را کنترل کنند. علاوه بر این، دکتر رزم پا می گوید کسانی که از هدفون استفاده می کنند هم باید دقت داشته باشند با صدای بلند هدفون نگذارند چون این وضع هم می تواند فرد را دچار کم شنوایی حسی عصبی کند.

البته اگر این مشکلات در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان به درمان امیدوار بود ولی در صورتی که وضع ادامه پیدا کند بعد از گذشت مدتی، کاهش شنوایی غیرقابل برگشت می شود. پس وی تاکید می کند از بروز مشکلات کاهش شنوایی پیشگیری کنید تا نیازی به درمان نداشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بسیار عالی بود . ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    94 25
    سلام دختر 30 ساله از افغانستان استم که یک گوشم سوراخ است و بسیار به اذیت استم میخواستم بپرسم که راه علاج داره ود دیگه اینکه هزینه اش سنگین است یا خیر ؟تشکر
  • مارال ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    باسلام بچه من زردی گرفت و خونش را عوض کردند الان بردیم سنجش گفتند گوشش آسیب دیده بنظرتون خوب میشه باید چکارکنم؟
  • سجاد ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    سلام در سن خردسالی حدود 11سالگی به علت تزریق آمپول جهت درمان سرما خوردگی باعث افت شنوایی بنده شده که با مراجعه به پزشکان متخصص گوش علت راافت شنوایی عصبی دانشته و از سمعک برای هردو گوش خود استفاده می کنم آیا عمل جراحی برای افت شنوایی عصبی در نظر گرفته شده است در حال حاضر بنده 30سل دارم.باتشکر
  • جمیل ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    61 14
    سلام بنده حدودا 24ساله ساکن افغانستان هستم مدت پنج شش سال میشود که گوش راستم ناشنوا شده بسیار به تشویش هستم به داکتر که مراجعه کدم برایم گفت از تو مشکل انتقالی اس و خیلی هم کم امکان داره که آخذه ها آسیب دیده باشه بشتر وقت ها یک قسم صدا میته مانند دوپ دوپ مشکل مه د کجا حل میشه آیا امکان داره که جراحی شوه یانه اگر امکان داره د کدام کشور ها؟؟
  • حسن ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    71 13
    شب ها در هنگام خواب وقتی خانه ساکت است صدا وزوز در گوش هایم دارم،سنم ۶۵ است ،لطفا بفرماید دلیلش چیست و چگونه درمان می شود با سپاس فراوان
  • حمید ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    29 5
    سلام من از زمان اموزش نظامی وبعد حضور درجنگ دچار رنجش گوش شدم ولی فعلا مدتی هست که از کم شنوایی رنج میکشم وتا به الان پزشک خوب پیدا نکردم که مطمعن با شم که کارش درسته اگر کسی هست که کمک به وضعم کنه ممنون میشم با سپاس
  • Azam ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    18 2
    سلام خسته نباشید. من در یک تصادف خیلی شدید چندسال پیش کردم و به همین لختگی خون در سمت چپ جمجمه باعث عمل شدو از بعد آن روی شنوایی من تاثیر گذاشت و تشخیص دکتر استفاده از سمعک بود. اما هنوز هیچ تشخیصی در رابطه با اینکه آیا شکستگی در داخل استخوان گوش ایجاد شده داده نشده. ممنون میشم یک دکار و متخصص به من معرفی بشه که بتونم راهی برای درمان داشته باشم زیرا این مسئله باعث ضربه در زندگی آینده و همچنین از دست دادن کارم میشه. خواهشا کمک کنید. با تشکر
  • طغرل ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    16 1
    درود و سلام بنده طغرل از افغانستان نسبت افتیدن در طفلی مجرای بینی راستم با استخوان بینی چپ بنده گردیده و از طرف مجرای راست دچار اختلالا تنفسی هستم سه ماه قبل نسبت سرماه خوردگی در قسمت گوش راستم گرفتگی احساس کردم و در حالا که مجرای بینی ام نسبت سرماه خوردگی بسته بود وقت خواب بیدار می شدم قسپت چپ گگرفتگیمی بود عامل اصلی چیشت ایا درمان دارد.
  • حسین ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    62 5
    با سلام، من در یک آزمون استخدامی شرکت کردم و بدلیل افت شنوایی رد شدم بعد از پیگیری ها فهمیدم که بیماری حسی وعصبی گوش دارم ولی تا الان اصلن متوجه این موضوع نشدم و هیچ سنگینی در گوشم احساس نکردم لطفا اگر امکانش هست راهنمایی کنید