سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان 3 استرس کنکور، رسانه و طلاق در جامعه حاکم است گفت: فشار روانی حاصل از طلاق و جدایی جزو بالاترین فشارهای روانی‌ در جدول استرس‌ها است.

شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه مواجهه با استرس نیازی طبیعی برای بشر تلقی می‌شود، اظهار داشت: زندگی بدون استرس پوچ و بی‌هدف خواهد بود، بشر از ابتدا تاکنون دنبال استرس بوده و در تاریخچه استرس باید به یونان و روم باستان برگردیم؛ زمانی که در ورزشگاه‌ها گلادیاتورها به مبارزه با یکدیگر می‌پرداختند و تماشاگران آنها را تشویق می‌کردند.

وی افزود: بشر از ابتدا عامدانه و با اختیار دنبال برهم زدن آرامش و ایجاد استرس بوده است. چرا که اگر هیجان‌طلبی در ذات بشر نبود، مردم آن دوران دنبال چنین مراسمی نبودند. این مراسم‌ها مهر تأیید نیاز بشر برای مواجهه با استرس است که هم می‌تواند رشد‌دهنده باشد و هم تخریب‌گر.

این کارشناس بهداشت روان ادامه داد: استرس عاملی محرک است که سیستم اعصاب فرد را تحریک می‌کند و او را از حالت بی‌تحرکی بیرون می‌کشد، جالب است که این اتفاق برای گیاهان و جانوران نیز رخ می‌دهد و همانطور که انسان پدیده استرس را تحمل می‌کنند، کلیه موجودات زنده نیز با استرس مواجه هستند و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهند.

دبیر اجرایی همایش سالانه رسانه و سلامت روان، گفت:‌ استرس می‌تواند مثبت یا منفی باشد، باور غلطی در اذهان عموم وجود دارد که به محض شنیدن واژه استرس برداشت منفی از این مفهوم دارند و فکر می‌کنند که استرس محرکی منفی است که تبعات منفی در بر دارد.

وی با اشاره به مرگ عزیزان و تلقی اطرافیان از این پدیده به عنوان استرس منفی گفت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند فقدان عزیزانشان آنها را به سمت افسردگی و خودکشی سوق می‌دهد درحالی که استرس می‌تواند علاوه بر تبعات منفی پیامدهای مثبت نیز داشته باشد هرچند فقدان عزیزان می‌تواند واکنش سوگ و گریستن را در پی داشته باشد، اما در مقابل می‌تواند منجر به سازندگی، بالندگی، افزایش خودباوری و تقویت خودشناسی شود. بنابراین یک استرس لزوما دارای تبعات منفی نیست.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جام جهانی 2014 برزیل، گفت:‌ وقتی دو تیم با یکدیگر بازی می‌کنند، تیمی که گل می‌زند دچار استرس مثبت شده و برخی رفتارها مانند بالا و پائین پریدن را نشان می‌دهد. این استرس مثبت بر هواداران آن تیم نیز تأثیر می‌گذارد و موجب خوشحالی آنها و تخلیه هیجانات ناشی از آن می‌شود. از طرفی ممکن است برخی افراد را نیز دچار سکته قلبی کند.

این کارشناس بهداشت روان کنکور را استرس دیگر در جامعه عنوان کرد که به خاطر تبعات منفی آن باید از سیستم سنج کشور کنار گذاشته شود.

وی افزود: کنکور، استرس مخرب است که باید هرچه سریعتر برای حفظ آن از سیستم سنجش اقدام کرد. کنکور هرسال صدها هزار نفر را درگیر خود می‌کند و به صورت مثبت و منفی به داوطلبان فشار روانی وارد می‌کند. کسانی که در کنکور قبول نمی‌شوند ممکن است افسرده شوند یا مثل تلفن همراه تمام شارژ خود را از دست بدهند و خدای ناکرده دست به خودکشی بزنند. در مقابل کسانی که پذیرفته می‌شوند، بویژه کسانی که جزو رتبه‌های برتر کنکور هستند به دلیل شادی دور از انتظار ممکن است به سیستم قلبی و عروقی‌شان آسیب وارد شود.

دبیر اجرایی همایش سالانه رسانه و سلامت روان گفت: باید بیاموزیم که محرک‌های مختلفی در زندگی وجود دارد که تأثیرات مثبت و منفی بر فرد می‌گذارد بنابراین باید به استرس به صورت امری نسبی نگاه کنیم و روش‌های مقابله با آن را یاد بگیریم.

این کارشناس بهداشت و روان، رسانه و محتوای محصولات آن را نیز استرس‌زا تلقی کرد و ادامه داد: رسانه‌ها و محتوای محصولات آنها نیز استرس‌زا هستند و مخاطبان باید چگونگی مصرف محصولات رسانه‌ای را یاد بگیرند تا دچار استرس کمتری حین مصرف محصولات رسانه‌ای شوند، متاسفانه اکثر مردم استرس منفی ناشی از محصولات رسانه‌ای را دریافت می‌کنند.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به طلاق به عنوان یکی دیگر از استرس‌های موجود در جامعه، گفت:‌استرس جدایی و طلاق یکی از بالاترین نمرات را در جدول استرس به خود اختصاص داده است. طلاق به عنوان آخرین راهکار زندگی مشترک که دچار مشکل شده است در نطر گرفته شده است و کسانی که تن به آن می‌دهند باید خود را برای مقابله با استرس‌های ناشی از آن آماده کنند و با فراگیری مهارت‌های لازم زندگی جدیدی را آغاز کنند.

دبیر اجرایی همایش سالانه رسانه و سلامت روان خاطرنشان کرد: یکی از علل اصلی مرگ و میر در جامعه امروز بیماری‌های قلبی و عروقی است که استرس می‌تواند موجب ایجاد و تشدید آن شود. متاسفانه به بیماران قلبی و عروقی که تعدادشان نیز بالاست، آموزش های مؤثر کنترل و مقابله با استرس داده نمی‌شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha