ایران در اجلاس کدکس افزودنی‌های غذایی به ریاست سیستم بین‌المللی شماره‌گذاری افزودنی‌های غذایی انتخاب شد.

سلامت تیوز به نقل از ایسنا، بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، دکتر بهزاد مرندی، سرگروه اعزامی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به اجلاس کدکس افزودنی‌های غذایی عملکرد بسیار موفقی به عنوان رییس کارگروه INS (سیستم شماره گذاری بین المللی) داشته و با ارائه نظرات مؤثر در تمامی کارگروه ها و دستورات جلسه و همچنین پافشاری بر حفظ ایمنی مواد غذایی در کارگروه فیزیکی اجلاس که ریاست آن را برعهده داشته و نگارش گزارش و ارائه آن در جلسه اصلی کمیته کدکس افزودنی‌های غذایی (CCFA) به منظور تائید نهایی که تمامی موارد بحث شده مورد موافقت شرکت‌کنندگان قرار گرفت، توسط رییس جلسه و مسوولان کدکس، WHO,JECFA، اتحادیه اروپا ، FDA, IDF, IFAC, NHF, IFT مورد تقدیر قرار گرفت.
جمهوری اسلامی ایران همچنین به علت تصویب و ایجاد هماهنگی و توافق دسته جمعی بین اعضاء کارگروه INS به صورت رسمی مورد تائید و تمجید رئیس جلسه CCFA قرار گرفت.
در این اجلاس، نماینده سازمان غذا و دارو مجدداً به عنوان رییس INS (سیستم شماره گذاری بین المللی) انتخاب شده و رئیس کمیته کدکس افزودنی‌های غذایی از ایران تقاضا کرد که در اجلاس های دیگر کدکس و دیگر کمیته های کدکس افزودنی ها، مشارکت جدی داشته باشد.
در این راستا، ایجاد و حفظ یک تیم هماهنگ و فعال در تمام کمیته های کدکس، ارائه نظرات علمی برپایه تحقیقات کارشناسانه در تمام کارگروههای الکترونیکی کمیته افزودنی های غذایی و کمیته های عمومی کدکس، هماهنگی بین کمیته کدکس افزودنی غذایی (CCFA) با کمیته بهداشت غذایی (CCFH) و کمیته تغذیه (CCNFSDU) و کمیته آلاینده های غذایی (CCCF) و برگزاری جلسات سالیانه بین آنها و جلسات هماهنگی در کدکس بسیار ضروری می باشند.
برقراری همکاری سازنده فی مابین صنعت، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) و تیم کدکس ایران، اعزام افراد متخصص و آگاه با کارگروه های اصلی کدکس و تلاش برای کسب کرسی ریاست کارگروه های الکترونیکی که احتمالاً باعث موفقیت در کمیته اصلی کدکس و تصویب نظرات ایران می‌شود در دستور کار قرار دارد.
گفتنی است، کدکس به معنای آئین نامه، مقررات ونشان‌هاست. به عبارت دیگر، کدکس جمع آوری و تطبیق استانداردهای موادغذایی وارائه آن به شکل واحد است.
کمیسیون کدکس غذایی (CAC) یک ساختاربین دولتی است که مسوول هماهنگ کردن استانداردهای غذائی درسطح بین المللی است و از اهداف اصلی آن حفظ سلامت مصرف کننده و اطمینان از عملکرد مناسب وصادقانه در تجارت غذا می باشد.
این کمیسیون استانداردهای بین المللی بسیاری از محصولات غذایی و موارد ویژه‌ای همچون باقیمانده آفت کشها، افزودنی‌های غذایی، باقیمانده داروهای دامی، بهداشت، آلوده کننده‌های غذایی، نشانه گذاری و .... را تدوین کرده است. دولت‌ها برای تعیین و ارتقاء سیاستگذاری‌های مرتبط با سیستم کنترل غذایی ملی، پیشنهادات کدکس را مورد استفاده قرار می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha