رییس سازمان محیط زیست اطمینان از مخرب نبودن فرایند گردشگری از ابتدا تا انتها برای محیط زیست را ضروری دانست.

اطمینان از مخرب نبودن گرشگری برای محیط زیست ضروری است

سلامت نیوز : معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: با امضای این تفاهمنامه می‌توانیم گام‌های اجرایی خوبی با استفاده از ظرفیت‌های این صنعت برداریم. گردشگری در جهان بازار بزرگی را اشغال کرده و از جهات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دنیای امروز اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی و ارسباران جزو 10 منطقه ویژه تنوع زیستی در جهان‌اند، ادامه داد: یقینا کشور ما به دلیل شرایط جغرافیایی تنوع اقلیمی بالایی دارد و مزیت‌های خدادادی در این زمینه دارد.

ابتکار در رابطه با آسیب‌هایی که گردشگری می‌تواند به منابع طبیعی وارد کند، گفت: یکی از آسیب‌های عیان گردشگران در استان‌های مازندران و گیلان پراکندگی زباله است.

وی در رابطه با اهمیت تنوع تالاب‌ها در کشور تاکید کرد: خدمات تالاب‌ها تا بیست برابر بیشتر از زمین کشاورزی است بنابراین باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد. همچنین قرار گرفتن ایران در مسیر مهاجرتی پرندگان نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های منابع طبیعی است که هر ساله مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

ابتکار با تاکید بر اینکه بعد اصلی حفاظت اقدامات پیشگیرانه است، گفت: باید مطمئن شویم که فرآیند گردشگری که ترویج می‌دهیم، از ابتدا تا انتها مخرب محیط زیست نباشد.

رییس سازمان محیط زیست بااشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همگرایی بین دو سازمان و سیاست‌هایی را برای این بخش تعریف خواهیم کرد، اعلام می کنیم اما این همگرایی تنها یک بخش از موضوع است. مشارکت مردمی،‌ دعوت از دانشگاهیان و اطلاع‌رسانی به مردم بخش‌های دیگری است که می‌توانیم با استفاده از آنها به صنعت گردشگری کمک کنیم.

در ادامه محمدعلی کیخواه - معاون طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه فرآیندهای توسعه نتوانسته است رفاه اجتماعی در شاخه‌هایی همچون اشتغال و تورم را به همراه بیاورد، گفت: این نشان می‌دهد که ما نتوانستیم از منابع خود به درستی استفاده کنیم که این ناشی از غفلت از ملاحظات محیط زیستی و فراهم شدن زمینه‌های تخریب محیط زیست است.

وی ادامه داد: جنگل‌های هیرگانی بیش از 10 میلیون سال قدمت دارند در حالی که بهترین جنگل‌ها در اروپا 6 تا 7 هزار سال قدمت دارند. باید بتوانیم از این قابلیت خدادادی استفاده کنیم تا هم دیگران از آن بهره ببرند و هم کشور به لحاظ اقتصادی از این منابع بهره‌مند شود.

به گزارش مهر تفاهم‌نامه همکاری مشترک مابین سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی و تحقق اهداف صنعت چشم‌انداز 20 ساله و به منظور توسعه طبیعت‌گردی پایدار و تقویت زیرساخت‌های کشور در حوزه گردشگری و محیط زیست فی‌مابین معصومه ابتکار - معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست و سلطانی‌فر - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha