نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت که آمار اعلام شده در مورد پوکی استخوان و تلفات انسانی ناشی از کاهش سرانه شیر، کمی اغراق‌آمیز است.

واکنش یک عضو کمیسیون بهداشت به آمار مرگ و میر ناشی از کاهش مصرف شیر

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت که آمار اعلام شده در مورد پوکی استخوان و تلفات انسانی ناشی از کاهش سرانه شیر، کمی اغراق‌آمیز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عبدالرحمان رستمیان در عین حال بر ضرورت مصرف شیر در خانوارها و فرهنگ‌سازی قرار گرفتن شیر در سبد خانوار در عین توجه و حمایت از تولیدکننده تاکید کرد.

این نماینده مجلس توضیح داد: مصرف شیر باید به یک فرهنگ تبدیل شود دولت هم باید از این صنعت حمایت کند چرا که لبنیات و مصرف آن به خاطر وجود کلسیم در بیماری‌های مختلفی تاثیرگذار است که یکی از آنها پوکی استخوان است.

وی ادامه داد: پوکی استخوان سه زمینه دارد که یکی از آنها ژنتیک، دیگری مصرف لبنیات و عامل سوم فعالیت بدنی مناسب است. در مورد ژنتیک کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم اما حداقل می‌توانیم مصرف لبنیات و فعالیت بدنی‌مان را ارتقا دهیم.

رستمیان با تاکید بر اینکه مصرف لبنیات و فعالیت بدنی جزو سبک زندگی افراد محسوب می‌شود، گفت: امسال که بحث خودمراقبتی را درپیش داریم، باید سطح سواد و سلامت مردم را به گونه‌ای‌ ارتقا دهیم که بتوانند خودمراقبتی داشته باشند. پشتوانه این بحث‌ها هم بحث‌های مربوط به تسهیلات و سوبسیدها است تا تغذیه به سمتی بیاید که هدفمند شود. اگر بتوانیم روی این قضیه سرمایه‌گذاری کنیم از عوارضی که مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین درمان شویم یا طول عمر مردم کم شود و کیفیت زندگی‌شان کاهش پیدا کند، جلوگیری کرده‌ایم.

 این عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این موارد، ثروت و سلامتی را از بین می‌برد و ثروت و سلامتی مهترین ثروت است که می‌توانیم با مصرف لبنیات این آمار را اصلاح کنیم منتها باید در تولید شیر از دامداران و در مصرف شیر از خانوارها حمایت کنیم تا هزینه‌شان پایین‌تر بیاید و بتوانند این موارد را مصرف کنند. همچنین باید کار فرهنگ‌سازی انجام دهیم و اطلاعات سواد و سلامتی افراد را بالا ببریم یعنی همه این‌ها را باید در کنار هم ببینیم.

این نماینده مجلس درباره حمایت از دامداران و تولیدکنندگان شیر عنوان کرد: دامداری و کشاورزی به صورتی است که سودهای کلان ندارند که ما بخواهیم آنها را به شکل صنعت ببینیم. قطعا باید به این مشاغل تسهیلاتی با بهره‌های پایین بدهیم و در کنار سوبسیدهای لازم، تسهیلات را هم درنظر بگیریم. حتی کشورهایی که صنعتی هستند و علم و صنعتشان پیشرفت کرده از کشاورزی و دامداری‌شان به خاطر تولید کشور حمایت می‌کنند. به نظر من هنوز از کشاورزی و دامداری‌مان حمایت لازم را نکرده‌ایم به خصوص در مواد غذایی مثل شیر که بتوانیم آن را به راحتی در اختیار مردم بگذاریم.

وی ادامه داد: هم باید از کسانی که در صنعت تولید شیر هستند، حمایت کنیم و هم از طرف دیگر کالایی که حقیقتا کالای سلامت محور است را مورد حمایت قرار دهیم تا با هزینه‌های کمتر در اختیار مردم قرار گیرد. البته در کنار آن باید فرهنگ سازی هم داشته باشیم.

رستمیان در پایان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی درباره مصرف شیر گفت: سازمان‌هایی مثل صداوسیما باید به خوبی فرهنگ‌سازی کنند تا برای مردم باور شود که باید شیر را مصرف کنند و بهتر از این غذا، غذایی نیست. البته باید در کنار آن حمایت لازم نیز از تولیدکننده صورت گیرد تا این مساله تسهیل یابد.

پیشتر مشاور شرکت صنایع شیر گفته بود که هر سه روز یکبار به دلیل بیماری پوکی استخوان 230 نفر معادل تلفات زلزله ارسباران در کشور جان خودرا از دست می‌دهند که می‌توان با افزایش سرانه مصرف شیر به میزان زیادی از این مرگ و میرها جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha