چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 111879

یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری گفت: مصرف رژیم پروتئینی یا بیش از حد گوشت احتمال ابتلا به سنگهای اسید اوریکی را افزایش میدهد.

سلامت نیوز: یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری گفت: مصرف رژیم پروتئینی یا بیش از حد گوشت احتمال ابتلا به سنگهای اسید اوریکی را افزایش میدهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امیرعباس شهدوست  اظهار کرد: بر اساس تقسیمبندی سازمان جهانی بهداشت ایران روی نوار سنگ قرار دارد و افرادی که در این مناطق زندگی میکنند احتمال ابتلای آنها به سنگ کلیه و سیستم ادراری زیاد است.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی گرم و خشک زمینه را برای ایجاد سنگ کلیه مهیا میکند، اضافه کرد: علل ابتلا به سنگ کلیه تنها گرما و مصرف آب نیست بلکه دلایل ژنتیکی و ساختاری کلیه هم زمینهساز ابتلا به سنگ کلیه است.

دکتر شهدوست افزود: ابتلا به سنگ کلیه می‌تواند از کودکی آغاز و تا سنین بالاتر وجود داشته باشد. این بیماری در سنین کودکی، به علت ژنتیکی و مادرزادی بوده و در افراد بالغ بحث مادرزادی کمتر مطرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: سنگ کلیه تا زمانی که شروع به حرکت نکند و وارد حالب نشود بدون علامت است. وقتی سنگ شروع به حرکت کند باعث بروز علائمی همچون درد شدید پهلو، استفراغ، درد تیرکشنده به جلوی شکم و قسمت تحتانی شکم میشود که به صورت ناگهانی شروع و جزء دردناک‌ترین بیماریهایی است که یک فرد میتواند تجربه کند.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه سنگ در خود کلیه قرار داشته باشد علائم زیادی ندارد، اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از افرادی که اختلال عملکرد کلیه دارند، دیر به پزشک مراجعه میکنند بنابراین نیاز است افرادی که سابقه خانوادگی و یا دفع سنگ دارند هر شش ماه یک بار مورد ارزیابی پزشک قرار گیرند تا قبل از اینکه سنگ به سایز بزرگ برسد به وسیله دارو و سنگشکن نسبت به برطرف کردن آن اقدام شود. 

شهدوست ادامه داد: مصرف بیش از حد گوشت و مواد پروتئینی احتمال ابتلا به سنگهای اسید اوریکی را افزایش میدهد.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: بهترین رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ کلیه صرف نظر از نوع سنگ شامل مصرف روزانه 1.5 تا 2 لیتر مایع از جمله آب و نوشیدنیها و کم مصرف کردن گوشت و نمک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha