عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از اجرای عجولانه طرح تحول نظام سلامت، اظهارداشت: در حالی از آغاز اجرای طرح شاهد افزایش مراجعات بیماران در بیمارستانهای دولتی هستیم که نیروی انسانی پرستاری ثابت بوده و توان پاسخگویی به این حجم از مراجعات را ندارد.

اجرای عجولانه طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانها/ مراقبت از 18 بیمار با یک پرستار

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از اجرای عجولانه طرح تحول نظام سلامت، اظهارداشت: در حالی از آغاز اجرای طرح شاهد افزایش مراجعات بیماران در بیمارستانهای دولتی هستیم که نیروی انسانی پرستاری ثابت بوده و توان پاسخگویی به این حجم از مراجعات را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمد شریفی مقدم گفت: مجموعه دستورالعمل‌هایی تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت توسط وزارت بهداشت، با عجله هرچه تمام تر ابلاغ شد که از 15 اردیبهشت، لازم الاجرا دانستند.

وی با اشاره به هفت دستورالعمل تعریف شده در طرح تحول نظام سلامت، افزود: از این هفت دستورالعمل، دو مورد آن مربوط به کاهش پرداختی از جیب مردم و زایمان طبیعی رایگان است و 5 دستورالعمل دیگر مربوط به گروهی خاص است.

دبیرکل خانه پرستار، بهانه اجرای طرح تحول نظام سلامت را بالا بودن هزینه های مردم و ناکارآمدی مدیریت سنتی حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا اختلاف تا 200 برابری کارانه وجود ندارد که متاسفانه با اجرای این طرح، این اختلاف پرداختی افزایش پیدا خواهد کرد.

شریفی مقدم با اشاره به بودجه هنگفت 10 هزار میلیارد تومانی که برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شده است، افزود: اجرای این طرح، عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی و اینکه نیروی انسانی پرستاری برای آن دیده شود.

وی با عنوان این مطلب که نیروی پرستاری ما یک سوم حداقل استانداردهای جهانی است، گفت: در شرایط کنونی تنها می توانیم 30 درصد از 100 درصد مراقبتهای پرستاری را برای بیماران جوابگو باشیم، با اجرای طرح تحول نظام سلامت، این وضعیت بدتر خواهد شد. چون با افزایش مراجعات به بیمارستانهای دولتی مواجه هستیم اما نیروی انسانی، همان است و هیچ افزایشی نداشته است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از مشورت نگرفتن از گروه پرستاری برای اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرستاران را در صف اول خدمات دهی به بیماران دانست و افزود: مسئولان حوزه سلامت انتظار دارند که پرستاران بار سنگین خدمت به بیماران را به دوش بکشند اما جامعه پرستاری، توان و کشش این همه فشار کاری را ندارد.

شریفی مقدم تاکید کرد: این طرح نه تنها در زمینه پرستاری بهبود کیفیت ایجاد نکرده بلکه باعث کاهش کیفیت خدمات پرستاری خواهد شد.

وی با انتقاد از ابلاغ دستورالعملهای دستوری که منابع نظام سلامت را به سمت گروه خاصی می برد، افزود: وقتی یک بخش بیمارستانی با 18 بیمار در طول شب به یک پرستار سپرده می شود، چگونه می توان انتظار داشت که تغییری در وضعیت بیمارستانهای دولتی به وجود بیاید.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که کمبود نیروی پرستاری بیداد می کند، گفت: متاسفانه مردم ما از حداقل خدمات پرستاری محرومند و این در حالی است که استخدام پرستاران را ممنوع کرده اند. و قرار است سلامت مردم را به دانشجویان پرستاری بسپارند.

اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور از 15 اردیبهشت در سطح بیمارستانهای دولتی آغاز شده و قرار است سهم پرداختی بیماران بستری به 10 درصد از هزینه های درمانی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha