چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 111887

سرطان معده در بین زنان و مردان شایع و با درجه وخامت بالا بوده که رقم بالایی از ابتلا در ایران را به خود اختصاص داده است از اینرو جز سرطان های خیلی شایع محسوب می شود.

علائم بروز خطرناک ترین سرطان در ایران

سلامت نیوز: سرطان معده در بین زنان و مردان شایع و با درجه وخامت بالا بوده که رقم بالایی از ابتلا در ایران را به خود اختصاص داده است از اینرو جز سرطان های خیلی شایع محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ابوالقاسم اباسهل دراین باره گفت: اکنون برنامه غربالگری در کشورهای دیگر بسیار قوی عمل کرده ونقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده ایفا میکند.

عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران، راه درمان این نوع سرطان را در وهله اول جراحی دانست و گفت: کشورهایی که میزان شیوع سرطان معده در آنها زیاد است، درمان پیشگیرانه را مقدم می دانند. در گذشته قبل از اینکه مسائل آندوسکوپی مطرح شود سرطان ها دیر شناسایی می‌شد و آن موقع خیلی درمان نا امید کننده بود اما از زمانی که آندوسکوپی در اختیار قرار گرفت و با تجهیزات پیشرفته معده را می‌بینند، سرطان ها در مراحل ابتدایی تر شناسایی می شوند.

این جراح سرطان در رابطه با سرطان معده و نقش توارث و ژنتیک، می‌گوید: ابتلا به بیماری سرطان میتواند زمینه ارثی و ژنتیکی نیزداشته باشد اما این قطعی نیست .

علائم سرطان معده

عضو پیشین انستیتو سرطان ایران درباره علائم شایع سرطان معده گفت معده حجم نسبتا بزرگی دارد و اغلب تا زمانی که توده رشد کند علامتی نداشته و یا علائمی مثل خونریزی را از خود نشان می دهد، اما زمانی که بیماری گسترش پیدا کند تهوع ، درد و بی اشتهایی را به همراه خواهد داشت.

این عضوهیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه سرطان معده بیشتر در سنین بالا شایع است گفت: درد در ناحیه شکم ، قسمت فوقانی، میانی شکم ( اپی گاستریک) و احساس توده در شکم ( که از علایم دیررس و پیشرفته این بیماری است)، احساس خستگی و ضعف و بی حالی که می تواند علایم ثانویه کم خونی باشد از دیگر نشانه های اولیه این عارضه است.

به گفته عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران، بی اشتهایی، به ویژه بی اشتهایی به غذاهای گوشتی و کاهش وزن که گاهی با اتساع شکم و آسیت (جمع شدن آب در شکم) در موارد پیشرفته می شود: ممکن است همراه با توده باشد که دراین صورت می‌تواند باعث انسداد معده ویا روده گردد.

وی افزود: گاهی نیز بیماران با علایم متاستاتیک به پزشک مراجعه می کنند مانند درگیری غدد لنفاوی ناحیه گردن که باعث بزرگی در این ناحیه می شود و یا علایم دیگر متاستاز مانند زردی و برآمدگی شکم که نشانه درگیری کبد است.

او گفت: در مراحل ابتدایی ، جراحی و برداشتن تومور اولیه می تواند بسیار مؤثر باشد . حتی زمانیکه سرطان گسترش یافته باشد می توان برای جلوگیری از خونریزیهای طولانی و انسداد معده از روش جراحی استفاده کرد.

به گفته دکتراباسهل از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان معده، رژیم‌های غذایی شامل غذاهای دودی ، گوشتی و نمک اندود، غذاهای محتوی نشاسته زیاد و فیبر کم است و از سوی دیگراستفاده از غذاهایی که دارای غلات زیاد باشند ، ماهی و سبزیجات تازه حاوی ویتامین ها به خصوص ویتامین A و C احتمال ابتلا به سرطان معده را کم می کند.

تفاوت سرطان معده و زخم معده

وی با اشاره به اینکه سرطان معده با زخم معده متفاوت است، گفت: زخم معده نوعی آسیب خوش خیم به مخاط و زیرمخاط دستگاه گوارش است . به طور معمول بین ترشح اسید معده و این آسیب ارتباط وجود دارد.

زخم معده اغلب همراه با زخم دوازدهه است و در مردان سیگاری، میانسال یا مسن، با گروه خونی O و پراسترس بیشتر دیده می‌شود.زخم معده با سرعت کمتری از زخم اثنی عشر التیام می‌یابند، بیشتر احتمال بدخیمی دارند و اغلب همراه با التهاب معده ( گاستریت ) هستند.

این جراح سرطان گفت: علایم بیماری زخم معده نیز درد ناحیه فوقانی شکم (اپی گاستر) و سوزش سردل، سوء هاضمه، و وجود خون در مدفوع است .اغلب درد مدت کوتاهی پس از مصرف غذا یا در زمان گرسنگی ایجاد می‌شود. اما تا زمانی که آندوسکوپی ونمونه برداری صورت نگیرد، تشخیص قطعی داده نمی شوند.

وی درباره تاثیرتغذیه بر این بیماری می گوید: در جوامع مختلف نوع تغذیه در ایجاد سرطان و شیوع بیشترآن سرطان، درمنطقه مربوطه تفاوت دارد.به عنوان مثال مسئولان وزارت بهداشت چین و سازمان بهداشت جهانی، علاقه وافر چینی‌ها به انواع ترشی و شورها، و مصرف غذاهای دودی مثل ماهی دودی و کشیدن سیگار را علت شیوع بیش از حد سرطان معده در این کشور می‌دانند.البته درکنار مسائل تغذیه ای عوامل محیطی نیز بسیار موثر است.درواقع می توان گفت ، فناوری باعث شده سرطانها مانند قارچ‌های هرز سر بازکنند. غذاهای پر انرژی ، کم تحرکی و چاقی نیز باعث این بیماری شده است .

دکتر اباسهل گفت: حتی گیاهانی که به صورت دستکاری ژنتیکی تکثیر می شوند می توانند از عوامل اثر گذار درسرطان باشند.

عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران درباره روند درمان ،نقاط ضعف وقوت دراین رشته پزشکی در ایران با اشاره به اینکه، درمان چه در ایران و چه در کشورهای پیشرفته بسیار گران است و وارد مراحل جدید شده است گفت: ایران با توجه به پیشرفت ها و جراحان متبحر و دستگاه های پیشرفته ای که دارد ،نه تنها ضعف ندارد بلکه موفقیتهای چشمگیری نیز داشته است.

شایان ذکر است سی و هشتمین کنگره و سالانه جامعه جراحان ایران باحضور بالغ بر ۷۲۰ سخنران از ۱۸ رشته مختلف پزشکی و جراحی و ارائه صد ها مقاله تا ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۳ در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برپا است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha