مشاور معاون تحقیقات وزیر بهداشت، با بیان اینکه تزریق منابع به نظام سلامت بدون کنترل هزینه‌ها ممکن نیست، تصریح کرد: این روش کمکی به بهبود وضعیت موجود نمی‌کند بلکه لازم است همزمان با آن سیاست‌های کنترلی اجرا شود تا بر اساس شواهد و راهنمایی‌های بالینی و علمی هزینه شود.

تزریق منابع به نظام سلامت بدون کنترل هزینه‌ها ممکن نیست

سلامت نیوز: مشاور معاون تحقیقات وزیر بهداشت، با بیان اینکه تزریق منابع به نظام سلامت بدون کنترل هزینه‌ها ممکن نیست، تصریح کرد: این روش کمکی به بهبود وضعیت موجود نمی‌کند بلکه لازم است همزمان با آن سیاست‌های کنترلی اجرا شود تا بر اساس شواهد و راهنمایی‌های بالینی و علمی هزینه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکترعلی اکبری ساری  با اشاره به این مطلب که بیمه‌ها آنقدر موثر نیستند که بتوانند عمده نیاز حوزه سلامت مردم را برطرف کنند، افزود: متاسفانه میزان عدم دسترسی به بیمه در کشور ما حدود 15 درصد است که این رقم نسبتا بالا، عمق کم پوشش بیمه‌ای در جامعه را نشان می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه امسال با تدابیر دولت و حمایت های مجلس، این امکان وجود دارد تا منابع مالی اضافه از محل هدفمندی یارانه‌ها به خدمات سلامت اختصاص داده شود تا مشکلات مردم را برطرف کند و از سوی دیگر بتواند افراد بسیاری را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

وی با بیان اینکه باید به نظام سلامت و بیمارستان‌هایی که در تنگناهای جدی هستند کمک شود، گفت: انتظار مسوولان این بود که درصدی از اقشار مرفه جامعه از دریافت یارانه نقدی خود انصراف دهند تا منابع حاصل از آن صرف ارتقای نظام سلامت شود، در حالی که می بینیم بیشتر افراد از حق خود انصراف ندادند که امیدواریم اعتبارات آن از منابع دیگر تامین شود.

وی ادامه داد: بخشی از منابع حوزه سلامت باید صرف توسعه و بهبود کیفیت اورژانس‌های کشور به ویژه در حاشیه شهرها که نیاز به گسترش دارند شوند و همچنین قدرت نفوذ و اثر بیمه‌ها نیز باید افزایش پیدا کند تا مردم برای دریافت خدمات خود دچار مشکل نشوند.

مدیر گروه سلامت جهانی دانشکده بهداشت با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از مردم و به ویژه اقشار کم درآمد جامعه اظهار کرد: بخش دیگری از منابع حوزه سلامت باید صرف دارو به ویژه داروهای گران قیمت بیماری‌های خاص مانند سرطان‌ها، تالاسمی، بیماران کلیوی و غیره شود در واقع هزینه این داروها به اندازه‌ای گران است که معمولا مردم از عهده تامین آن بر نمی آیند به طوری که دیده شده بسیاری برای بدست آوردن این داروها، مجبور به قرض گرفتن و حتی فروش وسایل زندگی خود شده‌اند.

ساری همچنین با اشاره به اینکه پوشش بیمه همگانی در هر جامعه‌ای با سه هدف اصلی اعمال می‌شود، افزود: همه مردم باید به خدمات اصلی و ضروری سلامت دسترسی داشته باشند، آنها نباید برای دسترسی به بیمه دچار مشکلات مالی شوند. همچنین دسترسی باید موثر، باکیفیت و فعال باشد به طوری که همه مردم بتوانند به صورت برابر از آن استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تزریق منابع به نظام سلامت بدون کنترل هزینه‌ها ممکن نیست، تصریح کرد: این روش کمکی به بهبود وضعیت موجود نمی‌کند بلکه باعث هدر رفتن بخشی از منابع می‌شود که لازم است همزمان با آن سیاست‌های کنترلی اجرا شود تا بر اساس شواهد و راهنمایی‌های بالینی و علمی هزینه شود.

مشاور معاون تحقیقات وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه انتظار نداریم همه مشکلات عرصه سلامت که در طی سالهای متمادی ایجاد شده است، ظرف مدت چند ماه یا یک سال برطرف شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه حمایت و همراهی خوبی بین مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت صورت گرفته است که بتوانند با همکاری یکدیگر مشکلات نظام سلامت را برطرف کنند و از مردم نیز انتظار می رود در این راه حمایت و همکاری خود را با مسوولان داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha