یک روانپزشک گفت: افسردگی خواب کودک را مختل می‌کند و به علت ترشح هورمون رشد که در زمان خواب و استراحت به ویژه مراحل 3 و 4 خواب اتفاق می‌افتد، کودک رشد کافی نخواهد داشت.

سلامت نیوز: یک روانپزشک گفت: افسردگی خواب کودک را مختل می‌کند و به علت ترشح هورمون رشد که در زمان خواب و استراحت به ویژه مراحل 3 و 4 خواب اتفاق می‌افتد، کودک رشد کافی نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، افشین طیبی اظهار داشت: اگر کودکی تا قبل از 11 سالگی به هر دلیلی دچار افسردگی شود، رشد قد او با مشکل مواجه می‌شود.

وی گفت: این افسردگی بیشتر در نتیجه محرومیت از محبت والدین مخصوصاً مادر رخ می‌دهد. معمولاً مادرانی که به دلیل داشتن همسر معتاد یا مشکلات دیگر نمی‌توانند به کودک خود توجه کنند، او را در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار می‌دهند که کوتاه ماندن قد یکی از آنها است.

وی افزود: افسردگی، خواب را مختل می‌کند و به علت بر هم خوردن خواب کودک و ترشح هورمون رشد که در زمان خواب و استراحت به ویژه مراحل 3 و 4 خواب بیشتر است، کودک رشد کافی نخواهد داشت.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه این روند را در کوتاه شدن قد کودکان موثر عنوان کرد و ادامه داد: محرومیت جزئی و مقطعی در صورتی که رفتار والدین و منابع حمایتی کودک تغییر کند جبران می‌شود.

این روانپزشک با بیان افسردگی در کودکان به صورت نارضایتی و جیغ و داد گفت: افسردگی کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت است. کودکان افسرده بیشتربه مادر خود می‌چسبند و از او جدا نمی‌شوند. 

وی افزود: کودکان افسرده، افسردگی خود را با پرخاشگری نشان می‌دهد. بنابراین والدین و اطرافیان دنبال علائمی مانند کم‌اشتهایی و کم‌خوابی در کودک نباشند چرا که کودکان افسرده علائمی متفاوت دارند. 

وی گفت:‌هر چند ممکن است کودکانی که به افسردگی مبتلا هستند مشکلاتی در خواب و خوراک نشان دهند اما، معمولاً افسردگی در کودکان خود را با قشقرق راه انداختن نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کودک به دلیل ترس از محرومیت محبت والدین در واکنش به جدایی از آنها به ویژه مادر این رفتارها را از خود نشان می‌دهد. متأسفانه والدین گاهی فراموش می‌کنند که کودکان نیز احساسات و عواطف خودشان را دارند و به موقعیت‌های استرس‌زای زندگی واکنش نشان می‌دهند.

طیبی خاطر نشان کرد: والدین باید نسبت به آسیب‌های کودکان خود آگاه باشند چرا که این مورد در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روانی در کودکان و روند درمان موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha