چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 111903

به گفته یک متخصص مغز و اعصاب یکی از مهمترین دارایی های ما حافظه ما است. به محض این که هر فرد دچار فراموشی می شود، یاد کلمه آلزایمر می‌افتیم.

افسردگی را با آلزایمر اشتباه نگیریم

سلامت نیوز: به گفته یک متخصص مغز و اعصاب یکی از مهمترین دارایی های ما حافظه ما است. به محض این که هر فرد دچار فراموشی می شود، یاد کلمه آلزایمر می‌افتیم.
 
دکتر مهدی وحیددستجردی در گفتگو با سلامانه، درباره آلزایمر می‌گوید:« این بیماری به این صورت است که در افراد بالاتر از 65 سال بروز می کند یعنی در ابتدای این بیماری حافظه مربوط به چند دقیقه یا چند ساعت اخیر از بین می‌رود.»
 
به گفته این متخصص مغز و اعصاب از مهمترین مشخصات این بیماری این است که خود فرد قبول ندارد بیمار است و سعی می کند نقایص حافظه را با حرف زدن بپوشاند. کم کم مشکلات بیشتر می شود. ممکن است فرد گم شود یا در محاسبه کردن مشکل پیدا کند. اگر این افراد درمان نشوند، در طی چند ماه بعد دچار توهم و یا هذیان می شوند. در مراحل پیشرفته تر ناتوانی ها بیشتر می شود.

به گفته دکتر وحیددستجردی البته این سیری از بیماری است که مورد درمان قرار نگرفته وگرنه موادی که در مغز کم می شوند، با استفاده از داروها قابل برگشت بوده و علائم بهتر می شوند. در واقع سیر بیماری را می توان به تاخیر انداخت.
 
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این که در جامعه افراد زیادی شکایت دارند که دچار اختلال حافظه دارند در حالی که سنشان زیر 65 سال است، می‌افزاید:« این افراد معمولا افسردگی و اضطراب دارند نه آلزایمر. این افراد به دلیل پراکنده بودن افکارشان معمولا دچار اختلال حافظه می شوند ولی این به معنای ابتلا به آلزایمر نیست. وقتی افسردگی در آنها بهبود یابد، اختلال حافظه نیز درمان می شود. »

وی در پایان خاطرنشان می کند:«مشکلات حافظه در هر حال قابل درمان است چه آلزایمر باشد و چه افسردگی. بالا رفتن سن نیز دلیل بر از بین رفتن حافظه نیست بلکه خیلی از افراد مسن این بیماری را هیچ وقت تجربه نمی کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha