چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

از زمان شیوع سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در سال 2012 میلادی پزشکان آزمایش‌های بسیاری را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این عفونت انجام داده‌اند.

سلامت نیوز: از زمان شیوع سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در سال 2012 میلادی پزشکان آزمایش‌های بسیاری را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این عفونت انجام داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، تاکنون ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه 538 نفر را در جهان آلوده کرده و حدود 30 درصد از این بیماران نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. همچنین تاکنون دو مورد جدید ابتلا به این ویروس در آمریکا تایید شده است.

لایوساینس در مقاله‌ای برای ارائه جزییات بیشتر درباره کروناویروس که عامل این سندرم است به مقایسه این نسخه خاص ویروسی با ویروس شناخته شده و شایع آنفلوآنزا پرداخته است. هر دوی این ویروس‌ها موجب بروز اختلالات تنفسی می‌شوند اما برخلاف ویروس آنفلوآنزا، ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه یک کروناویروس است و به خانواده بزرگی از کروناویروس‌ها تعلق دارد که این ویروس‌ها موجب بروز طیف وسیعی از بیماری‌ها در انسان می‌شوند. همچنین این ویروس حیوانات را نیز مبتلا می‌کند.

ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه به سادگیِ ویروس آنفلوآنزا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. در موارد ثبت‌شده، افرادی که کروناویروس را از بیمار دیگری دریافت کرده‌اند یا در مراکز درمانی فعالیت داشته‌اند و یا ویروس را از عضو بیمار در خانواده که از او مراقبت می‌کرده‌اند،‌ گرفته‌اند. این در حالی است که ویروس آنفلوآنزا می‌تواند افراد بسیاری را از طریق تماس‌های خیلی ساده‌تر و سطحی‌تر مثل نشستن در کنار فرد آلوده به ویروس مبتلا کند.

دکتر «ویلیام شافنِر» از مرکز درمانی دانشگاه «واندربیلت» در ایالت تنسی گفت:‌ در حال حاضر کروناویروس به راحتی قابل انتقال نیست مگر آنکه در یک شرایط مستعد شیوع پیدا کند. مستعدترین مکان‌ها برای انتقال این ویروس محیط‌های درمانی و کلینیک‌ها هستند که پزشکان و پرستاران تماس‌های بسیار نزدیکی با بیماران دارند.

ویروس آنفلوآنزا انواع مختلفی از آلودگی‌ها و عفونت‌ها را موجب می‌شود که می‌تواند با علائم ضعیف،‌ متوسط، شدید و یا حتی بدون علامت ظاهر شود. البته این ویژگی در مورد کروناویروس نیز صدق می‌کند و مشاهدات اخیر حاکی از آن است زمانی‌ که عفونت ظاهر می‌شود با علائم نسبتا شدید خود را نشان می‌دهد. همچنین بیشتر افرادی که به کروناویروس مبتلا شده‌اند علائمی شبیه به آنفلوآنزا همچون تب، سرفه و تنگی نفس داشته‌اند.

افرادی که به ویروس آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند اغلب می‌توانند آن را یک روز پیش از ظاهر شدن علائم بیماری به فرد دیگر منتقل کنند و امکان سرایت آن تا هفت روز پس از شروع بیماری می‌تواند ادامه پیدا کند اما در مورد کروناویروس، افراد مبتلا، بیماری خود را زمانی به فرد دیگر منتقل می‌کنند که آنان به شدت ذات‌الریه داشته باشد.

دوره نهفتگی آنفلوآنزا یا مدت زمانی که طول می‌کشد علائم ویروس در بدن ظاهر شود به طور متوسط دو روز است. در حالی که دوره نهفتگی کروناویروس پنج روز است و می‌تواند تا 14 روز نیز طول کشد.

به نظر می‌رسد کروناویروس در صورتی که وارد بدن قربانی خود شود آمار بالاتری از مرگ و میر را موجب می‌شود. تاکنون از میان 538 نفر بیش از 100 تن جان خود را از دست داده‌اند. هرچند آنفلوآنزا به رغم شیوع بیشتر، میزان مرگ‌ و میر پایین‌تری دارد اما از سوی دیگر به دلیل اینکه تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا بیشتر است و می‌تواند به مرگ و میر بیشتر منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha