چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 111918

میر وحید علوی گفت: متاسفانه عدم آگاهی مردم و عدم وجود یک متولی خاصی که پخش داروهای بدنسازی را سازمان دهی کند، سبب نابسامانی زیادی در بازار مکمل های بدنسازی شده که تنها اوضاع را به نفع قاچاقچیان و افراد سودجو کرده است. همچنین مصرف این داروها عوارض بسیاری از جمله مشکلات کبدی، هورمونی و حتی عدم باروری را درپی دارد.

سلامت نیوز: میر وحید علوی گفت: متاسفانه عدم آگاهی مردم و عدم وجود یک متولی خاصی که پخش داروهای بدنسازی را سازمان دهی کند، سبب نابسامانی زیادی در بازار مکمل های بدنسازی شده که تنها اوضاع را به نفع قاچاقچیان و افراد سودجو کرده است. همچنین مصرف این داروها عوارض بسیاری از جمله مشکلات کبدی، هورمونی و حتی عدم باروری را درپی دارد.

به گزارش سلامت نیوز، میر وحید علوی کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی ارومیه  درخصوص گسترش دوپینگ و عوارض ناشی از آن اظهار کرد: متاسفانه مکمل های بدنسازی برای ورزشکاران، تحت عناوین داروهای دوپینگی هنوز در کشور ما سازمان متولی خاصی را جهت کنترل و نظارت ندارد تا برای افرادی که خواهان استفاده از این پودرها هستند، مشاوره لازم بدهد. برهمین اساس این داروها در باشگاه های بدن سازی و فروشگاه ها به صورت نابسامان عرضه می شوند.   

این کارشناس افزود: مربیان بدنسازی بدون داشتن علم و آگاهی و تنها به صورت تجربی در رابطه با مصرف این مکمل ها دستوراتی را می دهند که ممکن است صحیح نیز نباشد. از این رو، مصرف این مواد در اکثر موارد آسیب هایی را در پی  دارد و فرد به عوارض آن دچار می شود.  

وی گفت: ورزشکاران صرفا برای ایجاد تغییرات محسوس در ظاهر خود، آنهم در کوتاه مدت از این دسته پودرهای هورمونی بسیار استفاده می کنند که از جمله عوارض مصرف این داروها، مشکلات کبدی، هورمونی و حتی عدم باروری می باشد که در حال افزایش است.

علوی در ادامه افزود: علت همه این عوارضی که تقریبا غیرقابل جبران است؛ مصرف غیراصولی این مکمل های بدن سازی می باشد که بازار داغ مصرف، تنها اوضاع را به نفع افراد سود جو و قاچاقچیان تغییر داده است.

این کارشناس هشدار داد: در حال حاضر بازار متشکل از 50 درصد پودرهای مجوز دار و 50 درصد داروهای بدون مجوز و قاچاق است. همچنین می توان با اطمینان گفت که این داروها در مراکز غیربهداشتی و زیر زمینی بسته بندی می شوند و به صورت کالایی تقلبی در باشگاه های بدنسازی به دست ورزشکاران می رسند.  

وی خاطرنشان کرد:عدم آگاهی مردم و عدم وجود یک سازمانی که متولی نظارت بر واردات و عرضه این داروها  باشد و ارائه آن را سازمان دهی کند وجود ندارد و همین مسئله سبب نابسامانی زیادی در بازار شده است.

علوی همچنین متذکر شد: در کارگاه ها با استفاده از ترکیب داروهای هورمونی کورتون، استروئید، دگزامتازون، تستسترون و موارد دیگر این پودرها را می سازند و با نام های جعلی و برندهای معتبر آمریکایی و اروپایی در اختیار مردم قرار می دهند که عوارض آن به مراتب چندین برابر داروهای مجوز دار می باشد.

این کارشناس درباره ضرورت مصرف این داروها برای ورزشکاران و وجود جایگزین های سالم تر، گفت: در کسانی که بسیار حرفه ای فعالیت و در سطوح مسابقات بین المللی شرکت می کنند، نمی توان از مصرف این داروها چشم پوشی کرد اما ورزشکاران حتی الامکان باید از داروهای مجوزدار استفاده کنند که میزان عوارض آن را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: همچنین نظارت پزشک و داروسازان برای دوزبندی مناسب داروها بسیار مهم است تا صدمه ای که به کبد، کلیه و مابقی ارگانهای بدن می رسد را به حداقل رسانید.

علوی گفت: این پودرها به دلیل آنکه خیلی سریع و در کوتاه مدت جواب می دهند، گرایش اکثر جوانان را به سمت خود جلب کرده است چون مصرف این داروها ممکن است طی یک ماه و یا دوماه بدن را به شکل کاملا محسوسی بزرگ کند. درحالی که این افراد غافل از این هستند که این تنها ظاهر قضیه می باشد. در اصل کورتون هایی که به پودرها اضافه می شوند سبب به وجود آمدن عضله ای که تنها ظاهر و نه باطن ورزشکارگونه دارد، می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha