چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11194

یونیسف گزارشی ویژه را در زمینه اختلالات ناشی از کمبود ید، به عنوان مهم‌ترین عامل عقب‌افتادگی‌های ذهنی منتشر کرد

این گزارش حاوی موفقیت‌های انجام شده در 2 دهه گذشته و تجارب بدست آمده برای پیشرفت‌های آینده است.

اختلالات ناشی از کمبود ید در رژیمهای غذایی حاوی ید ناکافی، به ویژه در اوایل دوران بارداری بسیار مضر است و می‌تواند تکامل جنین به خصوص تکامل مغز را به تاخیر بیندازد و باعث ایجاد اختلالات شنوایی، حرکتی و ذهنی شود.

این گزارش که حذف پایدار اختلالات ناشی از کمبود ید نام دارد، یددار کردن نمک در غذای انسان و دام را راه حلی بدون هزینه برای پیشگیری از این معضل ذکر می کند.

ورنر شولتینک، مدیر بخش تغذیه یونیسف در دفتر نیویورک می گوید: این گزارش نمایانگر همکاری دولتها، صنایع تولید نمک، جوامع و یونیسف طی 20 سال گذشته و موفقیت آنها در حذف اختلالات ناشی از کمبود ید است.

وی افزود: اما برای اطمینان از درامان بودن تک تک کودکان از این اختلالات باید بیشتر تلاش کرد.

شولتینک گفت: تا کنون34 کشور در زمینه ید دار کردن نمک، به استاندارد جهانی رسیده اند، با این وجود هر ساله 38 میلیون نوزاد در معرض خطر آسیب مغذی به دلیل کمبود ید قرار می گیرند، بنابراین جایی برای آسوده خاطر بودن نیست.

سعید عصایی، مدیر برنامه رشد و تکامل یکپارچه کودکان خردسال در یونیسف ایران می‌گوید: کشور ایران از سال 1368 برنامه جدیدی را برای دستیابی به استاندارد جهانی در زمینه ید دار کردن نمک به اجرا در آورد که نتایج مطلوبی در زمینه حذف اختلالات ناشی از کمبود ید در برداشت.

وی می‌افزاید: میزان بیماری گواتر در میان دانش آموزان از 68درصد به 10درصد کاهش یافت و مصرف نمک ید دار در میان خانوارهای ایرانی به 98درصد رسید.

با این وجود برخی مناطق جهان با چالشهای جدی مواجه اند. طبق این گزارش، تجارب بدست آمده در 20 سال گذشته نشان می دهد پنج اصل مهم در مبارزه جهانی در راستای حذف اختلالات های ناشی از کمبود ید موثر بوده اند:

1. تعهدات مستحکم سیاسی: تعهدات پایدار و مستحکم دولت‌ها و انگیزه صنایع در این راستا ضروری است.

2. ایجاد مشارکت و اتحاد: مشارکت بین دولت‌ها، حامیان مالی ،تولیدکنندگان نمک و همه حامیان ریشه کنی اختلالات ناشی از کمبود ید باید در تمامی سطوح تقویت شود.

3. اطمینان از در دسترس بودن نمک ید دار به میزان کافی: صنایع تولید نمک باید اضافه کردن ید به نمک را مسوولیت اصلی خود بداند. دولتها باید برای بهبود ظرفیت خود با تولید کنندگان نمک همکاری کنند و تولید کنندگان باید ظرفیت خود را حفظ و بهبود بخشند.

4. تقویت سیستم‌های نظارت: ایجاد یک سیستم نظارتی مداوم و موثر ضروری است. در این راستا سه نوع نظارت مورد نیاز است: ید دار کردن نمک درکارخانه، تاثیر آن بر سطح ید مورد استفاده در خانوارها و پایداری کلی برنامه.

5. آموزش و اطلاع رسانی: اطلاع رسانی باید پیامهای واضحی داشته باشد که برای طیف وسیعی از مخاطبان، از جمله رهبران ، دست اندرکاران صنعت نمک، رسانه ها، متخصصین، معلمان و خانواده ها قابل استفاده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha