چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 111944

معمولا برای کاهش درد مصرف انواع مسکن‌ها توصیه می‌شود. اما برخلاف تصور مصرف این داروها خطرات بی‌شماری را برای سلامت دستگاه‌های مختلف بدن به‌ویژه بعضی از آنها‌‌ مانند قلب و کلیه به دنبال دارد

قلب با مسکن،سکته می‌کند!

سلامت نیوز:معمولا برای کاهش درد مصرف انواع مسکن‌ها توصیه می‌شود. اما برخلاف تصور مصرف این داروها خطرات بی‌شماری را برای سلامت دستگاه‌های مختلف بدن به‌ویژه بعضی از آنها‌‌ مانند قلب و کلیه به دنبال دارد


معمولا برای کاهش درد مصرف انواع مسکن‌ها توصیه می‌شود. اما برخلاف تصور مصرف این داروها خطرات بی‌شماری را برای سلامت دستگاه‌های مختلف بدن به‌ویژه بعضی از آنها‌‌ مانند قلب و کلیه به دنبال دارد.
 

آخرین پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد مصرف بی‌رویه مسکن‌ها خطر ابتلا به سکته قلبی را تا چهل درصد افزایش می‌دهد. این خطر تنها افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی را تهدید نمی‌کند، بلکه مصرف بی‌رویه مسکن‌ها در افراد کاملا سالم نیز همین نتیجه منفی را به دنبال دارد.در بسیاری موارد مصرف بعضی مسکن‌ها بی‌دلیل بوده و برای درمان درد مورد نظر نیازی به مصرف مسکن نیست.بنابراین با کنترل مصرف مسکن‌ها می‌توان‌‌مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها شد.

 

بیشتـرین‌آمار مصـرف مسکن‌ها متعلق به کدام دردهاست؟
براساس اعلام مرکز پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی ‌آمریکا طی سال گذشته میلادی نزدیک به 17میلیون مسکن برای کنترل درد ناشی از بیماری‌های مختلف توسط پزشکان تجویز شده است. بیشترین ‌آمار مصرف مسکن متعلق به بیماری‌هایی‌‌مانند دردهای روماتیسمی، درد در ناحیه ستون فقرات و تب، کنترل التهاب، سردرد و سندرم پیش قاعدگی است.
 

در بین مسکن‌ها معمولا یکی از آنها بیش از انواع دیگر مصرف شده و طرفدار دارد و این مسکن کدام نوع است؟
بالاترین‌ آمار مصرف قرص مسکن که بیش از همه نیز سلامت قلب را تهدید می‌کند متعلق به «دیکلوفناک» و خانواده این مسکن است. طی سال گذشته حدود 6 پوند روزانه صرف خرید این نوع مسکن و انواع شبیه به آن شده است. یکی از دلایل مصرف بی‌رویه این داروها آزاد بودن ارائه این داروها به مصرف‌کننده بدون نسخه است. مصرف این دارو تا 22درصد خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

 

آیا مصـرف دیکلوفناک می‌تواند خطری برای سلامت قلب و دستگاه گردش خون داشته باشد؟
بله .پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با مصرف بی‌رویه این نوع مسکن خطر ابتلا به مشکلات قلبی تا 40درصد افزایش می‌یابد. یکی از دلایل بالا رفتن میزان مصرف این دارو تاثیر سریع و مناسب آن است.‌ اما مصرف بی‌رویه این دارو علاوه بر تاثیر منفی‌ای که روی سلامت قلب دارد، به‌تدریج بی‌اثر شده و بدن به مصرف آن پاسخ مناسب نخواهد داد. بنابراین توصیه می‌شود اولا مصرف آن محدود شده و دوما مصرف آن در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند، متوقف شود.

 

مصـرف مسکن‌ها برای همه افراد خطر یکسانی دارد یا بسته به جنسیت فرد این مساله متفاوت است؟
خطر ابتلا به بیماری قلبی و مشکلات مرتبط به سیستم قلبی – عروقی در زنان و دختران جوان برابر با 1/0درصد است.‌ اما با مصرف این دارو این خطر تا 40درصد افزایش می‌یابد. بنابراین مصرف این داروها اعم از شرب و قرص‌های مسکن باید کاهش یابد.

 

چه عضوی علاوه بر قلب دچار آسیب می شود؟
 دفع ‌ترکیب‌های شیمیایی موجود در مسکن‌هایی ‌‌مانند ایبوپروفن، ناپروکسین و  مسکن‌های دیگر برعهده کلیه‌ها است. بنابراین مصرف این نوع داروها در دراز مدت سلامت کلیه‌ها را تهدید می‌کند. بیماران  کلیوی باید روی مصرف مسکن ها حساس باشند.

منبع:همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha