با اعلام فهرست 20 شهر آلوده جهان و قرارگیری خرم آباد از کشور ایران در میان این شهرها تلنگری به افکار عمومی زده شد تا ضمن واکنشهای متفاوت به گزارش سازمان جهانی بهداشت همه نگاهها به سمت پدیده گرد و غبار به عنوان متهم ردیف اول این پرونده کشیده شود.

چگونه خرم آباد و اهواز در لیست آلوده ترین شهرهای جهان نشستند؟

سلامت نیوز: با اعلام فهرست 20 شهر آلوده جهان و قرارگیری خرم آباد از کشور ایران در میان این شهرها تلنگری به افکار عمومی زده شد تا ضمن واکنشهای متفاوت به گزارش سازمان جهانی بهداشت همه نگاهها به سمت پدیده گرد و غبار به عنوان متهم ردیف اول این پرونده کشیده شود.


پیش از این نیز شهر اهواز در فهرست آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته بود و موجی از تایید و تکذیبهای مسئولان امر در سازمان محیط زیست را به دنبال داشت تا این بار شرایط در مورد شهر خرم آباد که روزی به دیار چشمه ها و کوهها شهرت داشته است، تکرار شود.

این در حالیست که از زمان رسانه ای شدن موضوع قرارگیری خرم آباد در فهرست شهرهای آلوده جهان این خبر در سطح شبکه های اجتماعی و از طریق پیامک میان مردم منتشر شده تا بسیاری در مورد ملاک های سازمان بهداشت جهانی برای انتخاب خرم آباد به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان سردرگم شوند.

انتخاب خرم آباد به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان بر اساس ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده است و همین محدود کردن قطر ذرات، خرم آباد را بالاتر از شهرهایی مانند اهواز و حتی تهران قرار داده است چرا که خرم آباد به دلیل قرارگیری در خط دوم هجوم ریزگردها میزبان ذرات ریزتر گرد و غبار بوده و ذرات درشت تر در هوای استانهای مرزی مانند اهواز، ایلام و کرمانشاه باقی مانده و فرونشست پیدا می کند و ذرات سبک تر راهی آسمان لرستان می شود.

در داده هایی که روی سایت سازمان بهداشت جهانی از شهرهای مختلف دنیا بارگذاری شده است شهری مانند اهواز در زمینه وضعیت ذرات معلق با قطر 10 میکرون وضعیت بسیار بحرانی تری نسبت به خرم آباد دارد ولی خرم آباد در زمینه ذرات ریزتر از 2.5 میکرون که البته در نوع خود خطرناک تر هستند در وضعیت بدتری قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی که هفتم ماه می 2014 منتشر شده است به نظر می رسد 1600 شهرستان از 91 کشور دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته و اطلاعات مورد استناد از گزارشهای ملی، محلی، وب سایتهای ملی و محلی، سازمانهای ملی مربوطه و در صورت عدم وجود داده ها در این منابع از آژانس های سازمان ملل، سازمان های توسعه و مقالات مجلات کارشناسی شده گرفته شده است.
هدف سازمان بهداشت جهانی از انتشار این گزارش دادن هشدارهایی به ساکنان شهرهای مختلف دنیا و مسئولان امر در زمینه عوارض آلودگی هوا، بیماری های ناشی از این پدیده، نگرانی در زمینه مرگ زودرس مردم بر اثر آلودگی هوا و ارائه راهکارهایی برای کاهش میزان آلودگی هوا بوده است.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان که از منابع استناد سازمان بهداشت جهانی اطلاع دقیقی ندارد، از مطالعه گزارش این سازمان خبر داده و یادآور می شود که در این راستا اطلاعات مربوط به ایستگاههای سنجش آلودگی در خرم آباد طی یک دهه گذشته احصا شده است.

او با اشاره به استناد گزارش به ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون نیز می گوید: در شهرهای مرزی شدت گرد و غبار بیشتر و ذرات درشت تر هستند ولی تا مسافت را طی می کنند و به سمت لرستان می آیند ذرات ریزتر می شوند. تفاوت آلودگی هوای اهواز و خرم آباد در قطر ذرات گرد و غبار است. اما با این حال خرم آباد و لرستان در زمینه آلودگی هوا در کشورمان نیز در صدر جدول قرار ندارند.
او با یادآوری اینکه باید به سمتی رفت که اثرات آلودگی هوا در مرکز لرستان و آسیب های ناشی از آن کمتر شود، عنوان می کند: خرم آباد در یک دره قرار گرفته است و این امر موجب می شود که ماندگاری ذرات معلق در هوای این شهر نسبت به شهرهایی که در دشت قرار گرفته اند بیشتر باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه لرستان به طور میانگین هر ساله شاهد 100 روز آلوده بوده است، ادامه می دهد: توپوگرافی خاص خرم آباد و قرار گرفتن در پشت سر خط اول ورود گرد و غبار در کشور موجب شده که این شهرستان میزبان ذرات ریزتر گرد و غبار باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان بدون تایید یا رد گزارش سازمان جهانی بهداشت از ادامه بررسی ها برای اطلاع از چند و چون انتخاب خرم آباد به عنوان یکی از 20 شهر آلوده دنیا خبر داد.
شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست نیز از مبنای رتبه بندی میزان آلودگی شهرهای جهان در گزارش سازمان جهانی بهداشت ابراز بی اطلاعی کرد.

او با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست 165 ایستگاه دارد که کار آنالیز ذرات معلق در هوای استانهای مختلف کشور را انجام می دهند، از وجود این داده ها طی سالهای گذشته در بانک اطلاعاتی این سازمان خبر داد.

انصاری از پیگیری گزارش سازمان جهانی بهداشت و بررسی جدی ابعاد آن خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به زودی در این زمینه نتایج بررسی ها اعلام شود.

منبع:مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha