یک متخصص مدیریت بیمارستانی گفت:90درصد مدیران بیمارستانها تخصص مدیریت علمی در حوزه سلامت ندارند و آمار و ارقام بیماستانی که ارائه می شود بیشتر سندسازی است.

سلامت نیوز: یک متخصص مدیریت بیمارستانی گفت:90درصد مدیران بیمارستانها تخصص مدیریت علمی در حوزه سلامت ندارند و آمار و ارقام بیماستانی که ارائه می شود بیشتر سندسازی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، با توجه به تخصصی شدن مدیریت در حوزه سلامت کشور و علی رغم تمام پیشرفت‌های حوزه پزشکی مدیریت ناصحیح بیمارستانها در ایران باعث شده، منابع انسانی و مالی فراوانی سوخت شود که این علاوه بر اسراف و تبذیر تا حد زیادی به بیماران ما و سیستم سلامت کشور لطمه وارد می کند.

عضو بسیج جامعه پزشکی آذربایجان غربی،گفت: در کشور ما مدیر بیمارستانی صرفاً تحصیلات پزشکی دارد و فاقد تحصیلات تخصصی مدیریت در حوزه سلامت است و حتی دوره‌های آموزش کوتاه مدت را هم در این زمینه ندیده است.

وی ادامه داد: این مسئله باعث می‌شود کیفیت ارائه خدمات و به طورکلی برنامه‌ریزی و پیشبرد اهداف نظام سلامت کشور دچار مشکل شود زیرا در این نوع سیستم هزینه‌های زیادی اعم از نیروی انسانی و مالی سوخت می‌شود. البته اگر پزشکی مدیریت علمی در حوزه سلامت را گذرانده باشد می‌تواند گزینه مناسبی برای مدیریت بیمارستان باشد.

سالانه 120میلیون هزینه کیسه زباله در یک بیمارستان

بقایی عضو بسیج جامعه پزشکی عنوان کرد: به طور مثال سالانه 120میلیون تومان بابت کیسه های زباله بیمارستان هزینه می‌کردیم که این رقم به خاطر عدم تطابق حجم سطل زباله و اندازه کیسه زباله بود.

وی گفت: در هر شیفت که کیسه ها جمع آوری می شد، قسمت زیادی از کیسه هنوز خالی بود و این باعث از بین رفتن هزینه و زمان زیادی شده بود. ما با یک بازنگری ساده اما اصولی، در اندازه سطل و کیسه زباله تطابق ایجاد کرده و این هزینه بسیار زیاد را از 120 میلیون به 50میلیون کاهش دادیم.این مسئله تنها یک نمونه کوچک ریخت و پاش و اسراف در بیمارستان هاست که معلول عدم توجه به فرآیند صحیح و وجود مشکلات در خود سیستم و همچنین مدیریت آن است.

اقتصاد مقاومتی باید عملی شود

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که از فقدان مدیریت صحیح به وجود می‌آید لطمه به اقتصاد کشور است. این لطمه نه تنها مالی بلکه انسانی هم هست. زمانی که ما به دلیل مدیریت نادرست در استفاده از کاغد زیاده روی می کنیم و کاغذ را به بهانه های مختلف از جمله پر کردن انواع فرم ها، پرونده ها و برگه های بیمه دست بیمار می دهیم، علاوه بر اسراف کاغد، وقت بیمار و همچنین کارمندان و پرستاران بیمارستان را هم می گیریم.

وی گفت: برای فرستادن پرونده بیمار از بخش به واحد ترخیص و همچنین بعد از آن از واحد ترخیص به دست پزشک زمان زیادی صرف می‌شود که این روند علاوه بر اتلاف وقت و هزینه، بیمار و کارمند بیمارستان را خسته می کند.

مدیر بیمارستان باید مدیر در حوزه سلامت باشد نه صرفاً پزشک

وی گفت: اگر سوابق مدیران بیمارستان ها را یک بررسی اجمالی کنیم خواهیم دید که فقط حدود 10درصد آنها تحصیلات مدیریتی حوزه سلامت دارند یا دوره های مدیریت را گذرانده اند. 

بقایی افزود: یک مدیر بیمارستان باید مدیریت حوزه سلامت بداند نه اینکه صرفاً یک پزشک باشد. البته اگر پزشکی مدیریت علمی در حوزه سلامت را گذرانده باشد می تواند گزینه مناسبی برای مدیریت بیمارستان باشد.

وی ادامه داد: در دروس دانشگاهی رشته پزشکی هیچ واحد مدیریتی وجود ندارد در صورتی که دانشجویان پرستاری دو واحد مدیریت دارند. داشتن تحصیلات مدیریتی به این معنا نیست که تمام مشکلات حل است، این مسئله شرط لازم است اما کافی نیست.

عضو بسیج جامعه پزشکی افزود: برای آنکه یک مدیر بتواند برنامه هایش را در محدوده مدیریتی خود عملی کند حداقل 3تا 5سال زمان می برد و این زمان مشخص باید به او داده شود تا بتواند نتیجه بگیرد. در غیر این صورت هر مدیری که می آید کار را نیمه کاره به مدیر بعدی تحویل می دهد. 

وی گفت: مشکل ما در مدیریت بیمارستان این است که دورنمایی برای خود نداریم و نمی‌دانیم به کجا می‌خواهیم برویم، همچنین سیستم ها را باید تغییر دهیم و فرآیندها را بازبینی و اصلاح کنیم.

وی افزود: مهمترین مسئله این است که این کار باید به صورت علمی و همراه با آمار و ارقام ارائه انجام شود نه به صورت یک طرح کلی و همچنین آمارهایی که می دهیم درست باشد،

وی تأکیدکرد: نظر شخصی بنده این است که آمارهایی که در این زمینه ارائه می شود متأسفانه بیشتر سند سازی است تا مستند سازی.ما با یک مدیریت صحیح می توانیم اتلاف هزینه و منابع انسانی را تا 50درصد کاهش دهیم که این نیازمند برنامه ریزی دقیق و دلسوزی می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha