عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آرتروز زانو را یکی از شایعترین بیماری های استخوانی بیان کرد که بیشترین علت مراجعه به مطب های ارتوپدی را تشکیل می دهد.

دکتر " سید محمد جزایری" عضو کمیته علمی چهارمین کنگره انجمن جراحان مفصل ران و زانو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این مطب افزود آرتروز یکی از شایعترین بیماریهای استخوانی است که طی آن غضروف مفصلی تخریب می شود.
وی گفت عوامل مختلفی در بروز این مشکل نقش دارند که از جمله مهمترین آنها نحوه نشستن همچون چهار زانو و دو زانو نشستن ، سریع از پله بالا رفتن ، استفاده از توالت ایرانی و چاقی است.
عضو کمیته علمی چهارمین کنگره انجمن جراحان مفصل ران و زانو یادآور شد کسانی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند بیشتر از دیگران دچار آرتروز زانو می شوند و به همان نسبت پایین آوردن وزن در کاهش این بیماری موثر است.
متخصصان به افراد مبتلا به آرتروز زانو توصیه می کنند از انجام دادن حرکات شدید ، ناگهانی و غیر معمول زانو خودداری کنند و از نشستن در وضعیت هایی که نیاز به خم کردن زانو دارد، نظیر چهارزانو و دو زانو نشستن ، خودداری کنند .
همچنین به این افراد توصیه می شود تا حد امکان روی زانو ننشینند و برای نشستن از مبل یا صندلی راحتی استفاده کنند.
دکتر جزایری با اشاره به برگزاری چهارمین کنگره بین المللی انجمن جراحان مفصل ران ایران گفت در این کنگره که از 13تا 15تیرماه برگزار می شود تازه های رشته ارتوپدی و بخصوص روش های جدید مرتبط با تعویض مفصل ران و زانو با حضور متخصصان داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی گفت امروزه با استفاده از تکنیک ها و روشهای جدید تعویض مفصل ران و زانو می توان از بسیاری از ناتوانی های ایجاد شده بر اثر این مشکلات پیشگیری کرد و با درمان این بیماری آنها را به فعالیت های اجتماعی و زندگی شغلی خود بازگرداند.
دکتر جزایری در خصوص عمل تعویض مفصل گفت این عمل در مورد افراد مسن که درمان های دارویی و روش های فیزیوتراپی در آنها موثر نیست و در عین حال درد شدید زندگی آنها را مختل کرده است به کار می رود.
چهارمین کنگره بین المللی انجمن جراحان مفصل ران و زانو از 13تا 15تیر ماه در مجموعه فرهنگی ورزشی وزات کار برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha