چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 111963

پایتخت با مشکل کمبود آب و احتمال جیره‌بندی مواجه است. این هشدار استاندار تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران در روزهای اخیر است، موضوعی که با گرم شدن هوا بیش از پیش شنیده خواهد شد.

سلامت نیوز: پایتخت با مشکل کمبود آب و احتمال جیره‌بندی مواجه است. این هشدار استاندار تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران در روزهای اخیر است، موضوعی که با گرم شدن هوا بیش از پیش شنیده خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، در حال حاضر ذخیره سدهای تهران به مرز هشدار رسیده و سدهای امیرکبیر، لتیان، طالقان و لار تنها در حدود 440 میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره دارند. معضلی که آن را هم باید به فهرست تازه‌ترین مشکلات پایتخت افزود.» این گفته‌ها بخشی از تازه‌ترین اظهارات معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مهندس علیرضا نوذرپور در گفت‌و‌گو با ایران است.

کاهش 30 درصدی ذخایر آب

وی با اشاره به کاهش 40 درصدی بارندگی در دو سال اخیر یادآور می‌شود، آب‌های سطحی، منبع تأمین 75 درصد از نیاز آبی پایتخت هستند. معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین اضافه می‌کند: «بررسی وضعیت فعلی منابع آب شهر تهران نشان می‌دهد ذخایر آب شهر امسال نسبت به سال گذشته با 30 درصد کاهش مواجه بوده است و این رقم در مقایسه با ذخیره آبی سدها در سال 91 نشان دهنده کاهش 50 درصدی آن است. همین امر بر شدت موضوع و بحرانی بودن آن می‌افزاید.» نوذرپور ادامه می‌دهد: «در حال حاضر اگر شهروندان تهرانی 20 درصد در مصرف آب خود صرفه‌جویی نکنند، پایتخت با معضل «بی‌آبی» مواجه خواهد شد.»

وی در ادامه، گرمای هوا در سال‌جاری را مشکل دیگری برمی‌شمارد که موجب شده مصرف شهروندان تهرانی از نرم سال‌های گذشته نیز تجاوز کند.  نوذرپور توضیح می‌دهد: «براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی هوای امسال در مقایسه با سال گذشته 5/1 درجه گرمتر است و همین عامل موجب شده است از ابتدای سال‌جاری با رشد 8/ 1 درصدی مصرف آب مواجه شویم بطوری که روزجمعه هفته گذشته مصرف آب شهروندان تهرانی به مرز سه میلیون متر مکعب رسید. این رقم هشدار دهنده‌ای برای پایتخت محسوب می‌شود.»

در این راستا استفاده از چاه‌های آب به‌عنوان راهکاری برای فرار از کم آبی در شهر تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد. راهکاری که بشدت مورد انتقاد کارشناسان آب استان تهران است. در این باره مهندس نوذر‌پور توضیح می‌دهد: درحال حاضر 500 حلقه چاه آب در شهر تهران وجود دارد که 450 حلقه آن فعال است اما برداشت از آن‌ها تبعاتی مانند خالی شدن سفره‌های زیرزمینی از آب و فرو نشست زمین و در حکم زلزله‌های پنهانی است این موضوع باعث می‌شود سالانه بین 12 تا 13 سانتیمتر دشت‌هایی نظیر ورامین و شهریار فرو نشست داشته باشند.

معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا شهروندان تهرانی پیام‌ها و هشدارهای کمبود آب را که از سوی مسئولان و متولیان شهر ارائه می‌شود، جدی نمی‌گیرند، عنوان می‌کند، متأسفانه فرهنگ درست مصرف کردن در کشور ما نهادینه نشده است. وی با اشاره به رشد مصرف انرژی در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا اضافه می‌کند: «این موضوع تنها به مصرف آب محدود نمی‌شود و متأسفانه کمبودی است که در فرهنگ ما دیده می‌شود و اصلاح آن نیازمند تصحیح نگرش و رفتار تک تک شهروندان است.»

انتقاد از رعایت نکردن مباحث 16 و 17 ساخت مسکن نیز بخش دیگری از گفته‌های مهندس نوذرپور است، موضوعی که در طول سال‌های اخیر تنها در بهینه‌سازی مصرف انرژی و نصب پنجره‌های دو جداره در ساختمان‌های نوساز خلاصه شده و تا این لحظه متولیان امر ساخت و ساز در کشور نظیر وزارت مسکن، راه و شهرسازی، شهرداری تهران و مؤسسه استاندارد به آن بی‌توجه بوده‌اند.

معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تأکید می‌کند با استفاده از تأسیسات مناسب آب در ساختمان‌ها می‌توان گام مناسبی برای صرفه‌جویی آب در ساختمان‌ها برداشت و این امر کمتر از 7 درصد در هرمتر مربع برای سازندگان بنا هزینه دربردارد.

بی‌شک صرفه‌جویی 20 تا 25 درصدی آب در سال‌جاری می‌تواند بخشی از مشکل کم آبی پایتخت را التیام بخشد اما با ادامه یافتن این روند، تهران قطعاً با مشکلات بیشتری برای تأمین آب مواجه خواهد شد. در این باره محمد حقانی، عضو کمیته محیط زیست شورای شهر به ایران می‌گوید: این واقعیتی است که شهروندان در اداره امور شهر باید با مدیران و مسئولان همکاری داشته باشند اما در طولانی مدت این موضوع نمی‌تواند باری از مشکلات شهر بردارد و مسئولان باید فکری اساسی برای بارگذاری جمعیت و افزایش ساخت و ساز در تهران داشته باشند. وی اضافه می‌کند: «علاوه بر مصرف بی‌رویه‌ای که در تهران شاهد آن هستیم، هدر رفت 30درصد از آب جاری شهر به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی شهر مشکل دیگری است که مسئولان و دولت باید درباره آن سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha