چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 111969

تفاهم‌نامه مشترک همکاری به‌منظور توسعه طبیعت گردی پایدار و تقویت زیرساخت‌های کشور درحوزه گردشگری و محیط زیست میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا شد.

سلامت نیوز: تفاهم‌نامه مشترک همکاری به‌منظور توسعه طبیعت گردی پایدار و تقویت زیرساخت‌های کشور درحوزه گردشگری و محیط زیست میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه بعد اصلی حفاظت از محیط زیست اقدامات پیشگیرانه است، گفت: باید مطمئن شویم فرآیند گردشگری که ترویج می‌دهیم، از ابتدا تا انتها مخرب محیط زیست نباشد.

معصومه ابتکار در رابطه با آسیب‌هایی که گردشگری می‌تواند به منابع طبیعی وارد کند، گفت: یکی از آسیب‌های عیان گردشگران در استان‌های مازندران و گیلان پراکندگی زباله است.

او با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی و ارسباران جزو 10 منطقه ویژه تنوع زیستی در جهانند، ادامه داد: ایران به دلیل شرایط جغرافیایی تنوع اقلیمی بالایی دارد. می‌توانیم گام‌های اجرایی خوبی با استفاده از ظرفیت‌های این صنعت برداریم. گردشگری در جهان بازار بزرگی را اشغال کرده و از جهات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دنیای امروز اهمیت دارد.

او در رابطه با اهمیت تنوع تالاب‌ها در کشور تاکید کرد: خدمات تالاب‌ها تا بیست برابر بیشتر از زمین کشاورزی است بنابراین، باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد. همچنین قرار گرفتن ایران در مسیر مهاجرتی پرندگان نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های منابع طبیعی است که هر ساله مورد توجه گردشگران قرار‌می‌گیرد. همچنین، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایران را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری جزو 10 تا 12 کشور اول دنیا دانست و گفت: عرصه کویری جنوب و مرکز کشور مقصد اصلی توریست‌های اروپایی است. مسعود سلطانی‌فر با بیان اینکه با وجود ظرفیت بسیار بالای جذب گردشگر در کشور، سهم ایران از درآمدهای گردشگری دنیا بسیار ناچیز است، افزود: درآمد بخش گردشگری کشور در سال 92 حدود پنج میلیارد دلار و خروجی10 میلیارد دلار بود.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در سند چشم‌انداز 20ساله آمده که باید تا پایان سال 1404 حدود 20 میلیون گردشگر با درآمد ارزی 25 تا 30 میلیارد دلار در کشور داشته باشیم، اکنون که هشت سال از این سند چشم انداز می‌گذرد تراز کشور منفی بوده که باید تلاش کنیم تا 12 سال آینده که از زمان سند باقی مانده به شرایط مطلوبی برسیم. سال 85 احداث جاده و دهکده گردشگری در جنگل ابر اعتراض دوستداران محیط زیست را برانگیخت و به‌رغم ادعای مسئولان دولت قبل، ساخت این جاده ادامه داشت تا اینکه سال گذشته با مخالفت معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست احداث این جاده متوقف شد.

به‌تازگی نیز در جاده فومن به خلخال در حوالی ماسوله جاده‌ای در دست گسترش و آسفالت قرار گرفته است که سبب تخریب جنگل و قطع درختان شده است و اعتراض فعالان محیط زیست را در پی داشته است. واگذارکردن 35 هکتار از منطقه جزر و مدی منطقه آزاد قشم در محدوده شهر درگهان به بخش خصوصی و ساخته‌شدن 8400 باب مغازه در شهر درگهان نیز نمونه‌ای دیگر از این دست است. هجوم گردشگران غیرمسئول و سامان نیافته، تخریب محیط زیست، قطع درختان، احداث ساختمان‌های مسکونی، آلودگی‌هایی که انسان و ماشین به همراه دارد، احداث اماکن تفریحی مانند رستوران‌های جاده‌ای از نگرانی‌هایی است که توسعه مناطق بکر به‌همراه دارد. از این‌رو، به گفته کارشناسان، آموزش متولیان گردشگری و گردشگران عنصر مهم در توسعه طبیعت‌گردی پایدار است.

ضرورت آموزش گردشگران و متولیان گردشگری

در این زمینه، عضو هیأت علمی سازمان میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با آرمان با بیان اینکه گردشگری با حفظ محیط زیست منافانی ندارد، بیان می‌کند: آنچه باید مورد توجه گردشگران و بانیان گردشگری قرار گیرد، آموزش به‌منظور توسعه گردشگری سازگار با محیط زیست است. به گفته ناصر پازوکی، اگر گردشگران یاد بگیرند چگونه در محیط زیست رفتار کنند، می‌توان از ظرفیت‌های محیط زیست برای گردشگری استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه درحال حاضر در میان گردشگران و بانیان گردشگری فرهنگ حفظ محیط زیست وجود ندارد، ادامه می‌دهد: بانیان گردشگری، کسانی که در هتل‌ها، رستوران‌ها، حمل‌ونقل و تاسیس زیربنای گردشگری فعالیت می‌کنند باید با فرهنگ حفظ محیط زیست آشنا باشند. پازوکی آلوده کردن محیط زیست با زباله، ته‌سیگار،آسیب زدن به درختان و حیات‌وحش را از موارد نگران‌کننده می‌داند و می‌افزاید: گردشگران برای ورود به مناطق حفاظت شده حیات‌وحش باید لباس مناسب و خودروی مناسب داشته باشند و سبب مضطرب و نگران شدن حیات‌وحش نشوند. او معتقد است: کسانی که اقدام به جاده‌سازی می‌کنند باید نسبت به ویژگی و اهمیت منطقه آگاهی داشته باشند، حداقل عرض را برای جاده در نظر گیرند و عبور و مرور ماشین با ارتفاع محدود را در نظر گیرند تا مجبور به قطع درختان نشوند.

ترویج گردشگری مسئولانه

همچنین، یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: باید ظرفیت‌های گردشگری را در راستای درآمدزایی خانوارهای محلی ساماندهی کنیم. به‌گفته هومان خاکپور، از طرف دیگر به‌دلیل نوع برخورد گردشگران، دوستداران طبیعت نسبت به معرفی جاذبه‌های مناطق بکر به مردم نگرانی‌هایی دارند. او با تاکید بر اینکه نوع رفتار گردشگران باید مسئولانه باشد، عنوان می‌کند: پخش زباله، تخریب پوشش گیاهی و آزار و اذیت حیوانات از عمده نگرانی‌های دوستداران طبیعت در رابطه با گردشگران است. خاکپور معتقد است: برای حرکت به سوی گردشگری پایدار، باید به بحث آموزشی و فرهنگی توجه کرد که در این زمینه نقش رسانه‌های جمعی و کتاب‌های درسی بسیار مهم است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اهمیت سازمان میراث فرهنگی و بخش طبیعت گردی آن، ادامه می‌دهد: علاوه بر گردشگری مسئولانه، زیرساخت‌های حداقلی ازجمله سرویس‌های بهداشتی، امکانات جمع‌آوری و خارج‌کردن زباله در مناطق گردشگری باید فراهم شود. او آموزش فرهنگ پذیرش به جوامع محلی را راهکاری دیگر می‌داند که منجر به حساس شدن مردم محلی نسبت به ظرفیت‌های گردشگری و اشتغال می‌شود. به‌گفته خاکپور، اگر مردم محلی آموزش ببینند، هم می‌توانند میزبانان خوبی باشند و اشتغال و درآمد خود را افزایش دهند و هم نسبت به محل زندگی خود احساس مسئولیت داشته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha