رئیس سازمان انتقال خون گفت: حدود 500 كیلوگرم داروی گران قیمت IVIG در سال جاری میلادی از پلاسمای ایرانی تولید می‌شود كه حدود نیمی از نیاز كشور به این دارو را بر طرف می‌كند.

حسن ابوالقاسمی در گفت و گو با فارس، افزود: داروی IVIG یك فرآورده خونی بسیار گران قیمت است كه كمبود آن مخصوص ایران نیست، بلكه در همه جای دنیا شاهد كمبود این دارو هستیم و به خاطر اینكه كاربردهای درمانی این دارو هر روز بیشتر می‌شود شاهد افزایش روز افزون این دارو در دنیا هستیم.
وی گفت: افزایش موارد كاربرد این دارو در دنیا به حدی است كه پیش بینی می‌شود تا سال 2010 میلادی مصرف آن در دنیا 2 برابر شود و با توجه به اینكه این دارو باید از پلاسمای انسانی تهیه شود، امكان تهیه آن برای همه افرادی كه به این دارو نیاز دارند سخت تر می‌شود، ضمن اینكه قیمت آن نیز روند صعودی خود را همچنان طی می‌كند.
ابوالقاسمی افزود: در كشور ما هم در حدی كه اعتبارات اجازه دهد این دارو وارد می‌شود اما تلاش می‌شود، برای كاهش هزینه و امنیت بالای این دارو با صدور پلاسمای ایرانی این دارو با پلاسمای تولید داخل در خارج از كشور تولید شود، كه پیش بینی می‌‌كنیم در سال 2007 میلادی بتوانیم 500 كیلوگرم داروی IVIG را از پلاسمای تولید داخل تامین كنیم.
وی گفت: البته مصرف این دارو در خیلی كشورها حتی كشورهای پیشرفته كمتر از ایران است، اما در ایران خیلی از متخصصان متعقدند كه باید بهترین نوع درمان را به بیماران داد به همین علت در مورد خیلی از بیماریها كه شاید تا چند سال پیش كسی فكرش را نمی‌كرد امروز پزشكان این دارو را تجویز می‌كنند.
ابوالقاسمی افزود: پیش‌بینی ما این است كه سازمان انتقال خون در سال 2008 میلادی موفق به تولید 120 هزار لیتر پلاسما در كشور شود كه می‌تواند 50 درصد نیاز محصولات دارویی مشتق از خون و پلاسمای بیماران كشور را تأمین كند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر كه پالایشگاه خون در كشور نداریم، تلاش می‌شود برای تضمین امنیت فرآورده‌های خونی بیماران در كشور و جلوگیری از آلودگی این فرآورده‌ها، تا جای ممكن از پلاسمای ایرانی برای تولید این محصولات در خارج استفاده شود اما پلاسمای تولیدی در كشور هنوز تمام نیاز بیماران را برآورده نمی‌كند.
وی گفت: اگر بخواهیم اكثریت فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران را به خصوص 2 فرآورده پر مصرف آلبومین و IVIG را با پلاسمای ایرانی تولید كنیم، حداقل به 250 هزار لیتر پلاسمای ایرانی نیازمندیم و اگر بخواهیم فاكتور 8 مورد نیاز بیماران هموفیلی را با پلاسمای ایرانی تولید كنیم، به 600 هزار لیتر پلاسمای ایران نیاز داریم كه البته فعلاً تولید فاكتور 8 با پلاسمای ایرانی ضرورت ندارد.
داروی IVIG یك داروی مشتق از پلاسماست كه برای درمان افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن كاربرد دارد، مصرف این دارو به علل مختلف از جمله تعریف كاربردهای جدید برای آن رو به افزایش است و با توجه به محدود بودن تولید كنندگان معتبر آن با افزایش قیمت این دارو در سطح جهانی مواجه هستیم.
این دارو تولید داخل ندارد و ایران همچنان وارد كننده این دارو است به همین علت با توجه به مشكلات جهانی گاهی با كمبود آن در كشور مواجه می‌شویم.
مهمترین مصرف این دارو برای جبران نقص سیستم ایمنی بدن و جبران كمبود گلبول‌های سفید در این افراد است، گروه‌های دیگر نیز از این دارو استفاده می‌كنند مانند افرادی كه دچار التهاب سیستم مغزی هستند، یا برخی افرادی كه دچار ناراحتی‌های كلیوی هستند، برخی پزشكان نیز از این دارو برای درمان نازایی استفاده می‌كنند، كه به گفته مسئولان وزارت بهداشت هنوز در مراجع معتبر علمی كاربرد این دارو در این زمینه تائید نشده است.
كامبیز امجدی نیك، مدیر كل نظارت بر دارو وزارت بهداشت در این مورد به خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: اولین محموله این دارو شامل 60 كیلوگرم IVIG دیروز وارد كشور شده است كه بیش از نیاز یك ماه بیماران تامین می‌كند، قرار است محموله 800 كیلوگرمی این دارو كه از پلاسمای ایرانی تولید شده است نیز به زودی وارد كشور ‌شود كه نیاز بیش از یكسال كشور را تامین می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha