به گزارش سلامت نیوز: دانشمندان می گویند شاید روزی با استفاده از سلول های بنیادی ، کودکان با روت کانال خداحافظی کنند

استفاده از سلول های بنیادی به جای روت کانال

به نقل از هلث دی یک روش درمانی با تهاجم کمتر به بافت گوشتی داخلی آسیب نرسانده به سلولهای بنیادی کودکان اجازه می دهد به تشکیل دندان ادامه دهند.
حذف بافت های آلوده توسط روت کانال تهاجمی ایت و با انجام آن ، ادامه روند بلوغ دندان متوقف میشود و یک پوسته نازک دندان را برای کودک باقی می گذارد که ضعیف و حساس به شکسته شدن است.
دراین مطالعه محققان چهار مورد پوسیدگی دندانی پیش از نوجوانی که توسط دندانپزشکان تایوانی درمان شده بود مورد بررسی قرار دادند. این دندانپزشکان بافت آلوده درمانی را تمیز کرده بودند اما حذف نکردند و سلول های تمایز نیافته قسمت گوشتی را در جای خود باقی گذاشتند.این سلول ها به رشد خود ادامه داده به بهبود دندان کمک کردند و با تکثیر و تمایز به دندان سالم محکم تبدیل شدند.
محققان تاکید دارند که این سلول های تمایز نیافته جزء انواع بزرگسال سلول های بنیادی هستند (و در واقع جنینی نیستند) که در همه کودکان و بزرگسالان وجود دارند. و روش پاکسازی بکار رفته توسط دندانپزشکان تایوانی که جایگزین روت کانال شد بر اساس استفاده از ماده بلیچینگ به جای هر گونه سلول تمایز نیافته با منبع خارجی بود.
به گفته محققان باقی گذاشتن بافت و فقط حذف عفونت در این موارد نه فقط به بهبود لثه و رفع عفونت و آبسه کمک می کند بلکه از همه مهم تر روشی وابسته به سلول های بنیادی است که به تکمیل تشکیل ریشه و بلوغ دندان باگذشت زمان می انجامد.
محققان امیدوارند با مطالعات بیشتر و انجام تحقیقات گسترده تر در این زمینه ، روش فوق روزی در درمان بیمارانی که قرار است تحت ایمپلنت قرار گیرند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha