زنان باردار یا مادران شیردهی كه رژیم غذایی نامناسب و یا عادت به هله هوله خوری دارند، سلامت نوزادانشان را به خطر می‌اندازند.

تحقیقات نشان می‌دهد كه این فاكتور می‌تواند آسیب‌های طولانی مدتی بر سلامت كودكان بر جای بگذارد.

آزمایش روی موش‌های نوزاد نشان داد: وقتی این موش‌ها در اوایل تولد مواد غذایی پرچرب مصرف می‌كنند میزان چربی خون آنها افزایش پیدا می‌كند و این چربی اطراف ارگانهای اصلی بدن را حتی تا دوران بلوغ فرا می‌گیرد. هم چنین این موشهای كوچك حتی وقتی بزرگ می‌شوند و در شرایطی كه تغذیه سالم دارند باز هم با خطر بالای ابتلا به دیابت مواجهند.


این تحقیق از سوی پژوهشگران كالج رویال دامپزشكی و انستیتو تراست ولكام لندن صورت گرفته و نتایج آن در مجله «فیزیولوژی» منتشر شده است.

این پژوهشگران می‌گویند: ما همیشه می‌گوییم شما همان چیزی هستید كه می‌خورید اما در واقع این ایده هم درست است كه بگوییم شما همان چیزی هستید كه مادرتان می‌خورد.


مطالعات انجام شده از سوی این تیم تحقیقاتی تاكنون نشان داده است: موش‌های كه مادرانشان به هله هوله خوری در دوران بارداری یا شیردهی عادت داشته‌اند، خود آنها نیز به احتمال زیاد پس از تولد و در دوران بلوغ تمایل بیشتری به این گونه مواد خوراكی دارند و همین الگوی تغذیه‌ای را دنبال می‌كنند.


اما در این پژوهش نكته قابل توجه آن است كه حتی اگر فرزندان این مادران یك رژیم غذایی سالم را دنبال كنند باز هم اثرات منفی ناشی از تغذیه ناسالم مادر در دوران بارداری یا شیردهی روی این فرزندان باقی می‌ماند.

دكتر استفانی بایول یكی از این پژوهشگران خاطرنشان می‌كند: به نظر می‌رسد كه رژیم غذایی مادر در هنگام بارداری و شیردهی تاثیر بسیار مهمی روی سلامت طولانی مدت فرزند دارد.

اما تفاوت جالب توجه بین جنسیت موش‌ها مشاهده شد، به طوری كه در بچه موش‌های نر از مادران ناسالم میزان انسولین و قند خون طبیعی به مراتب بیشتر بود در حالی كه در بچه موش‌های ماده كه حتی گرایش به چاقی داشتند این وضعیت برعكس بود.

پروفسور نیل استیك لند یكی دیگر از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: هیچ دلیلی وجود ندارد كه فكر كنیم این وضعیت در مورد انسانها صدق نمی‌كند.

وی تاكید كرد: انسانها سیستم‌های بیولوژی اساسی مشتركی با موش‌ها دارند بنابراین این دلیل خوبی است كه فرض كنیم همین تاثیرات در مورد نوزاد انسانها نیز صادق است. بعلاوه مطالعه روی انسانها نشان داده است كه بین وزن والدین و وزن كودكان در مراحل اولیه رشد كودك ارتباط وجود دارد.

دكتر پات گودوین، از انستیتو ولكام تراست نیز در این رابطه متذكر شد: این تحقیق در واقع از شواهد پزشكی فزاینده‌ای حمایت می‌كند مبنی بر اینكه فاكتورهای خطرزای بسیار مختلفی وجود دارد كه در چاقی یك فرد می‌توانند نقش داشته باشند.

وی تاكید می‌كند: بارداری می‌تواند دوران بسیار سختی برای تمام مادران باشد اما در عین حال بسیار مهم است كه آنها از تاثیر چیزی كه می‌خورند بر روی جنینشان مطلع باشند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است كه اخیرا در بسیاری از كشورهای جهان از جمله كانادا و امارات متحده عربی مصرف تنقلات و هله هوله‌ها بویژه در مدارس ممنوع شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha