پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 112001

معضل چاقی، بخصوص در چند دهه اخیر، توجه بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران علم تغذیه را به خود معطوف کرده است، چاقی در قرن اخیر، نسبت به قرون پیش از این، بطور چشمگیری افزایش یافته است.

سلامت نیوز: معضل چاقی، بخصوص در چند دهه اخیر، توجه بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران علم تغذیه را به خود معطوف کرده است، چاقی در قرن اخیر، نسبت به قرون پیش از این، بطور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد جواد حسین‌زاده، متخصص تغذیه ضمن اشاره به این نکته که ژنتیک فرد در بروز چاقی نقش اساسی دارد، گفت: با وجود نقش تعیین کننده چاقی، ولی نمی‌توان ژنتیک فرد را مقصر اصلی دانست اگر ژن تنها نقش را داشت، قبلا هم باید میزان چاقی بالا می‌بود در صورتیکه روند افزایش وزن در قرن حاضر، بسیار بیشتر از قرون گذشته، گزارش شده است. 

 

وی ادامه داد: تعدادی ژن موثر در بروز چاقی شناسایی شده است ولی این ژن‌ها زمانی بروز پیدا می‌کنند که شرایط بیرونی هم مساعد باشد تحقیقات نشان می‌دهد اگر افرادی که در خانواده‌های چاق متولد شده‌اند ژن چاقی دارند، تحت رژیم‌های غذایی کم کالری و تحرک کافی قرار گیرند، مبتلا به چاقی نمی‌شوند. 
این متخصص تغذیه، دریافت مواد غذایی پرکالری و زندگی ماشینی و کم تحرکی را مهم‌ترین علت چاقی دانست و گفت: با کنترل کالری دریافتی و انجام ورزش منظم، می‌توان جلوی چاقی را گرفت با افزایش سن متابولیسم پایه بدن همه افراد کاهش می‌یابد در مردان الگوی چاقی شکمی بیشتر مشاهده می‌شود. 
در خانم‌ها هم مخصوصا بعد از سن یائسگی، میزان تجمع چربی در شکم بالا می‌رود و این نوع چاقی شکمی احتمال ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha