پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 112006

سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) اعلام کرد انتشار ویروس عجیب تنفسی در خاورمیانه و فراسوی آن را در که اخیرا شمار موارد آن اوج گرفته است، یک اضطرار بهداشتی جهانی نیست.

سلامت نیوز: سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) اعلام کرد انتشار ویروس عجیب تنفسی در خاورمیانه و فراسوی آن را در که اخیرا شمار موارد آن اوج گرفته است، یک اضطرار بهداشتی جهانی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، تصمیم‌گیری پس از اجلاس گروه کارشناسان سازمان جهانی بهداشت درباره نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرسگرفته شد.

مرس از هنگام ظهورش در سال ۲۰۱۲ تا به حال باعث بیماری بیش از ۵۰۰ نفر و مرگ ۱۴۵ نفر عمدتا در خاورمیانه شده است. اکثریت موارد بیماری در عربستان سعودی رخ داده است، هر چند که بیماری در سایر کشورهای ای منطقه و نیز در آسیا، شمال آفریقا، اروپا و آمریکا نیز گزارش شده است.

مرس اغلب با علایم شبیه آنفلوآنزا شروع می‌شود، اما ممکن است به ذات‌الریه، مشکلات تنفسی و در موارد شدید به نارسایی کلیه و مرگ بینجامد.

دکتر کیجی فوکودا، معاون مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «فراخوان وضعیت اضطراری بین‌المللی در جهانی که با مسائل اضطراری فراوانی روبرو است، یک اقدام عمده است. شما باید اطلاعات کاملا مستندی داشته باشید تا بگویید وضعیت اضطراری جهانی وجود دارد.»

فوکودا گفت هنوز مدرکی درباره انتفال مداوم ویروس میان انسان‌ها در دست نیست.

هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت شیوع در حال گسترش فلج اطفال یا پولیو را به عنوان یک اضطرار بهداشتی بین‌المللی اعلام کرده بود.

برخی از دانشمندان می‌گویند با اینکه مرس از لحاظ فنی معیارهای لازم برای تبدیل شدن به یک وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی را دارد، اعلام چنین وضعیتی ممکن است باعث سردرگمی مردم شود.

مایکل اوسترهولم، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینه‌سوتا که در خاورمیانه کار کرده است، در این باره می‌گوید: «از آنجایی که مرس هنوز عمدتا محدود به خاورمیانه است، مردم ممکن است تصور کنند که سازمان جهانی بهداشت بی‌جهت می‌خواهد آنان را بترساند. اما اگر یکی از افراد دارای عفونت با این ویروس سوار هواپیما شود و در لندن، تورونتو، نیویورک، هنگ کنگ فرود آید و باعث سرایت بیماری به ۳۰ نفر شود، دیدگاه مردم عوض خواهد شد.»

انستیتو ملی بهداشت عمومی و محیط زیست هلند روز چهارشنبه نخستین مورد مرس در این کشور را در مردی که در حین دیدار از عربستان سعودی آلوده شده بود، گزارش کرد. این بیمار اکنون در بیمارستانی در شهر هیگ ایزوله شده است.

برخی از کارشناسان می‌گویند گسترش مرس به طور نگران‌کننده‌ای شبیه شیوع جهانی نشانگان تنغسی حاد یا سارس در سال ۲۰۰۳ است که باعث ابتلای حدود ۸۰۰۰ نفر و مرگ حدود ۸۰۰ نفر شد. ویروس مرس از لحاظ ژنتیکی شبیه ویروس سارس است.

دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند چگونه ویروس مرس به انسان‌ها منتقل می‌شود، اما گمان می‌کنند که بیماری با شترها ارتباط دارد. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که افراد از تماس با این حیوانات اجتناب کنند، نوشیدن شیر شتر یا استفاده ادرار شتر به عنوان داروی سنتی را کنار بگذارند و فقط گوشت کاملا پخته‌شده شتر را بخورند.

دکتر کلمنس وندتنر که سال گذشته یک بیمار مبتلا به مرس را در مونیخ آلمان معالجه کرده بود، می‌گوید گسترش فعلی مرس را دلیلی برای اعلام هشدار جهانی نمی‌بیند. او عضوی از گروه کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نیست.

او می‌گوید: «من در حال حاضر مرس را تهدیدی بین‌المللی یا عاملی برای پاندمی یا همه‌گیری جهانی نمی‌بینم.» او گفت انتشار مرس به انسان‌ها هنوز به طور استثنایی صورت می‌گیرد و بیماری عمدتا حیوانات را درگیر می‌کند.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کمیته کارشناسانش چند هفته دیگر مجددا دیدار خواهند کرد تا تحولات جدید مرس را مورد بررسی دوباره قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha