معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سلامت از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین‌كننده پیشرفته بودن یك كشور است. به همین دلیل، دولت با رویکردی که در حوزه سلامت دارد،طرح تحول نظام سلامت را در برنامه‌های خود قرار داده است.

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سلامت از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین‌كننده پیشرفته بودن یك كشور است. به همین دلیل، دولت با رویکردی که در حوزه سلامت دارد،طرح تحول نظام سلامت را در برنامه‌های خود قرار داده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر رضا ملک‌زاده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جمع روسا و معاونان پژوهشی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی حضور یافته بود، اظهار کرد: زمانی می‌توانیم زمینه سلامت را به معنای واقعی برای مردم فراهم کنیم که تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود مبتنی بر شواهد باشد.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت افزود: بر اساس اطلاعاتی كه از مطالعه‌ای مربوط به ایران در سال 1389 استخراج کردیم؛ 351 هزار و 814 مورد مرگ در کشور اتفاق افتاده که عمدتا ناشی از حوادث جاده‌ای بود که این نشان می‌دهد كنترل بخشی از سلامت بیرون از وزارت بهداشت است و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تولیدخودروهای سالم و مناسب، مناسب بودن زیرساخت‌های جاده‌ای کشور می‌تواند در این زمینه از وقوع مرگ و صدمات ناشی از حوادث جاده‌ای پیشگیری کند.
دکتر ملک‌زاده عنوان کرد: همچنین از سال 1990 تا 2010 میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر از حدود 57 درصد به عددی نزدیک به 80 درصد رسیده است. مهمترین بیماری‌های کشنده در کشور ما، بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی، فشار خون، دیابت، حوادث جاده‌ای و سرطان‌هاست. از طرف دیگر نیز بیماری‌های ناتوان‌کننده هم وجود دارند که شامل بیماری‌های روانی، عضلانی، اسکلتی، دیابت، حوادث جاده‌ای و بیماری‌های مزمن ریوی هستند.
وی اظهار کرد: با وجود همه این مشکلات و شرایط، در 22 سال گذشته، امید به زندگی در بدو تولد هم در زنان و هم مردان در کشور به شدت افزایش پیدا کرده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: هدفی که برای 10 تا 15 سال آینده مدنظر داریم این است که امید به زندگی را به میزان 8 سال افزایش دهیم و افزایش طول امید به زندگی در بدو تولد به حداقل 80 سال و حداقل ناتوانی برسیم.
دکتر ملک‌زاده عنوان کرد: یکی از ضرورت‌های تغییر در نظام سلامت، تغییر سیاست‌ها بر مبنای نیازها و اولویت‌هاست. باید توجه داشته باشید که 80 درصد بیماری‌های قلبی عروقی و همچینن حوادث جاده‌ای و 50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. لذا باید خود را برای این چالش جدید آماده کنیم و
زیرساخت‌های خود را برای این تغییرات آماده سازیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت این است که پرداخت از جیب مردم برای درمان کاهش یابد و پرداخت از طریق بیمه‌ها صورت بگیرد.
دکتر ملک‌زاده تحقیق و توسعه حوزه پژوهش را در کشور بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: متاسفانه هزینه تحقیق و توسعه در کشور بسیار کم است در صورتی که این امر در دراز مدت تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت. میزان بودجه‌ای که در سال 93 به کل تحقیقات کشور اختصاص داده شد، 2 هزار و 300 میلیارد تومان است که از این میزان 38 درصد معادل 800 میلیارد تومان سهم وزارت علوم و 13 درصد معادل حدود 300 میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت است. این در حالی است که 40 درصد تولید علم کشور را وزارت بهداشت انجام می‌دهد و بنابراین لازم است که تصمیم‌گیران آگاه شوند و سهم بیشتری به حوزه سلامت در بخش تحقیقات اختصاص داده شود.
وی افزود: راه ا‌ندازی و احیای مرکز ملی علوم پزشکی در جهت حمایت از تحقیقات و محققان برجسته با اختصاص بودجه سالیانه حداقل 100 میلیارد تومان، اجرای برنامه ثبت ملی بیماری‌ها برای حداقل 20 بیماری، انجام مطالعات کوهورت کشوری در 10 دانشگاه کشور از جمله علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اختصاص بودجه سالیانه 2 میلیارد تومان برای پژوهش در بیماری‌های مزمن که به احتمال زیاد در خوزستان، شهرستان هویزه برای اجرای طرح انتخاب شود و همچنین راه‌اندازی 10 آزمایشگاه تحقیقاتی، توسعه و حمایت از نیروی انسانی، تدوین و راه‌اندازی دوره پزشک محقق و تربیت متخصصانی که در تحقیقات بالینی خوب فعالیت کنند از جمله راهبردها و برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در زمینه توسعه فناوری سلامت نیز توسعه مراکز رشد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز جزو راهبردهای این حوزه است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha