جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
کد خبر: 112026

مشکلات گوارشی جزو شایع‌ترین مشکلات سلامت در بین ایرانیان است. بخشی از این مشکلات گوارشی شامل خونریزی‌های دستگاه گوارش هم می‌شوند. خونریزی‌هایی که گاهی بر خلاف ظاهر پر سر و صدایشان مشکل حادی در پی ندارند و فقط شهر را شلوغ کرده‌اند و گاهی هم خیلی ساکت و بی‌سر و صداهستند.

زخم معده‌ای‌ها بخوانند

سلامت نیوز: مشکلات گوارشی جزو شایع‌ترین مشکلات سلامت در بین ایرانیان است. بخشی از این مشکلات گوارشی شامل خونریزی‌های دستگاه گوارش هم می‌شوند. خونریزی‌هایی که گاهی بر خلاف ظاهر پر سر و صدایشان مشکل حادی در پی ندارند و فقط شهر را شلوغ کرده‌اند و گاهی هم خیلی ساکت و بی‌سر و صداهستند.


چند وقت پیش خبری منتشر شد که نشان می‌داد مشکلات گوارشی جزو شایع‌ترین مشکلات سلامت در بین ایرانیان است. بخشی از این مشکلات گوارشی شامل خونریزی‌های دستگاه گوارش هم می‌شوند. خونریزی‌هایی که گاهی بر خلاف ظاهر پر سر و صدایشان مشکل حادی در پی ندارند و فقط شهر را شلوغ کرده‌اند و گاهی هم خیلی ساکت و بی‌سر و صداهستند اما ناگهان زنگ خطرشان به صدا درمی‌آید و خبرهایی نگران کننده می‌دهد؛ گاهی نشانه بیماری‌های خوش‌خیم هستند و گاهی وقت‌ها نماد بیماری‌های بدخیم.

 

حالا کافی است تا این تفاوت‌ها را بدانید تا خودتان را از نگرانی بیهوده نجات دهید یا اینکه نگران شوید و به فکر نجات زندگی‌تان بیفتید. همه چیز به شناخت شما و تشخیص پزشک بستگی دارد. خونریزی‌هایی که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتند و در صورت پیگیری نکردن خطرناک شوند.این مساله نشان می‌دهد که شما باید به هر نوع خونریزی از هر ناحیه از بدن‌تان و مهم‌تر از آن رنگ خونی که می‌بینید،‌حساس باشید. رنگ و نوع خونریزی در تشخیص بیماری مهم است.

 

تفاوت خونریزی‌های بدخیم و خوش‌خیم در چیست؟
نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که علائمی مثل استفراغ خونی که به ظاهر‌ ترسناک هستند خیلی وقت‌ها می‌توانند خوش خیم بودن بیماری را نشان بدهند. هر چند که بیماری‌های بدخیم هم می‌توانند با استفراغ خونی همراه باشند ‌اما نوع بدخیم بیماری‌های گوارشی اغلب یا با خونریزی پنهان بروز پیدا می‌کنند یا با علائمی مثل دل درد، کم‌خونی و کم‌اشتهایی. اصولا مواردی که خونریزی‌های دستگاه گوارش فوقانی را شامل می‌شوند در اکثر مواقع خوش‌خیم هستند.


در بین این خونریزی‌ها باید به یک نکته اساسی توجه داشت: گاهی وقت‌ها حجم  و شدت خونی که استفراغ می‌شود بسیار زیاد است. در چنین مواردی ممکن است دلیل این اتفاق به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای کبدی بیماری باشد که در آن صورت کل درمان و پیش‌آگهی تحت یک گروه دیگر تقسیم‌بندی می‌شود.
 

شایع‌ترین انواع خونریزی‌ها کدام است؟
شایع‌ترین خونریزی‌های گوارشی یک طیف را شامل می‌شوند و باید دانست منظور دستگاه گوارش فوقانی است یا قسمت پایینی مثل روده‌ها. بنابراین با توجه به این که بیماری دستگاه فوقانی را درگیر کرده باشد یا بخش‌های پایینی روده‌ها را نوع خونریزی‌ها هم فرق خواهد کرد. در دستگاه گوارش فوقانی با توجه به سن و شرایط مریض  شرایط فرق می‌کند.

 

ولی در کل زخم‌ها و التهابات معده و اثنی‌عشر بعد از دزوفاژیت یا التهاب مری و معده جز شایع‌ترین موارد هستند. دزوفاژیت می‌تواند به خاطر مصرف داروهایی مثل بروفن، دیکلوفناک و مسکن‌هایی از این قبیل ایجاد شود. پس اگر پزشکان تاکید می‌کنند که از مصرف خودسرانه داروها و به خصوص مسکن‌ها خودداری کنید یکی از دلایلش جلوگیری از ابتلا به دزوفاژیت است.

 

اگر خونریزی در قسمت تحتانی به چشم خورد مشکل چیست؟
دیدن خون به خودی خود نگران‌کننده است حالا چه رسد که از اندام‌های تحتانی باشد.خیلی از بیماران با مشاهده این خونریزی‌ها وحشت زده می‌شوند و نگرانی دست از سرشان برنمی‌دارد.دکتر باقری می‌گوید در بیشتر مواردی که این طور اتفاق می افتد مشکل از هموروئید و شقاق و به طور کلی مقعد است. این بیماری‌ها هم ماهیتا خوش‌خیم هستند و در صورت درمان به موقع نگران‌کننده نخواهند بود.

 

درست همان طور که بیماری‌هایی مثل بیماری‌های التهابی روده و دیورتیکولی روده و آنژیودیسپلازی ماهیتی خوش‌خیم دارند. این بیماری‌ها ممکن است خونریزی‌هایی شدید به دنبال داشته باشند و معمولا هم در سنین بالا اتفاق می‌افتند. اما نوع دیگری از خونریزی دستگاه گوارشی تحتانی هم هست که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و  خونریزی مخفی باشد. در صورتی‌که خونریزی مخفی باشد  ممکن است مشکل به پولیپ و تومور مربوط شود که در بیشتر موارد با کاهش وزن و بی‌اشتهایی همراه است و بیمار ممکن است در ابتدا  متوجه آن نشود. این خونریزی‌ها می‌توانند علامت سرطان هم باشند.

 

مدفوع سیاه نشانه خونریزی است؟
اگر رنگ مدفوع تیره باشد و این تیرگی ناشی از خونریزی مدفوع علائم دیگری هم خواهد داشت. مدفوع آلوده به خون بوی بسیار بدی دارد و درست مثل قیر چسبنده و شل است. البته خونریزی تنها دلیل تغییر رنگ مدفوع نیست. در بعضی موارد استفاده از بعضی غذاها و یا داروها باعث این تغییر رنگ در  مدفوع می‌شود. در هر دو صورت مشکل باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و آزمایش‌های لازم انجام شود.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha