جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 112034

هنگامی‌که ترکیب طبیعی بافت‌های پوستی بدن، به هم می‌ریزد و عملکردشان دچار مشکلات خاصی می‌شود، تولید لک یا ضایعات رنگی در اندازه‌های کوچک و بزرگ روی پوست می‌کند‌.

نشانه‌های خال‌های سرطانی بدخیم

سلامت نیوز:هنگامی‌که ترکیب طبیعی بافت‌های پوستی بدن، به هم می‌ریزد و عملکردشان دچار مشکلات خاصی می‌شود، تولید لک یا ضایعات رنگی در اندازه‌های کوچک و بزرگ روی پوست می‌کند‌.

این ضایعه‌ که خال شناخته می‌شود، توسط سلول‌های مخصوصی که کارشان تولید رنگ‌دانه است، به رنگ‌های مختلفی مانند قهوه‌ای روشن یا تیره و مشکی تبدیل می‌شوند. این خال‌ها که در تمام نقاط بدن پخش هستند تقریبا بی‌دردسر بوده و تنها با زیاد شدن سن افراد، تغییر شکل و رنگ می‌دهند و بزرگ و کوچک یا کم‌رنگ و پررنگ می‌شوند؛ البته در میان آن‌ها خال‌های خطرناک و مرگ‌آفرین هم وجود دارد.

 

انواع خال را بشناسیم

این خال‌های کوچک و بزرگ و مشکی و قهوه‌ای یا لک و کک و مک‌ها، انواع گوناگونی دارند. یکی از آن‌ها خال‌های خوش‌خیم یا همان خال‌های معمولی و بی‌دردسر کوچک و ریز یا حتی گوشتی آرام هستند که در نقاط مختلف بدن وجود دارد. این خال‌ها ممکن است به مرور بزرگ شده و تبدیل به خال‌های گوشتی شوند...

 

سن بروز خال‌ها

خال‌ها اصولا مادرزادی هستند و از دوران کودکی تا 20 سالگی ما را همراهی می‌کنند. گاهی تا 20 سال بعد نیز ظاهر می‌شوند. این خال‌ها که خال‌های اکتسابی هستند در بدن بسیاری از افراد وجود دارند و کم‌کم تغییر شکل داده و تبدیل به ملانوم‌ها می‌شوند.

 

خال‌های سرطانی

این خال‌ها بزرگ‌تر از خال‌های معمولی هستند و بیشتر مادرزادی و خانوادگی‌اند. آن‌ها تقریبا خال‌های چند رنگ و نامنظم هستند. به عنوان مثال نصف آن قهوه‌ای تیره و نیم دیگرش قهوه‌ای روشن است. این خال‌ها تقریبا بیشترشان خطرناک بوده و تبدیل به سرطان می‌شوند. این خال‌ها که قطرشان گاهی به حدود 20 سانتی‌متر می‌رسد، ضایعات گوشتی برجسته‌ای هستند که به صورت نامنظم قرار گرفته‌اند و تعداد آن‌ها در بدن زیاد است.

 

نشانه‌های خال‌های ملانومی بدخیم

تغییر شکل و اندازه خال‌ها یکی از نشانه‌های ملانوم است. به گونه‌ای که این خال‌ها به شدت بزرگ شده و تغییر رنگ می‌دهند. یکی دیگر از علامت‌های ملانوم نرم شدن زیاد یا برعکس سفت شدن غیرطبیعی خال است. این خال‌ها شروع به سوزش می‌کنند و گاهی با تورم و خون‌ریزی و زخم‌های عمیق همراه هستند. گاهی ترشح شدیدی هم که از این خال‌ها بیرون می‌آید خطرناک است و باید بررسی شود. اصولا این نوع خال‌ها به آبی مایل به سیاه تغییر رنگ می‌دهند و باید سریع تحت درمان قرار گیرند. یکنواخت نبودن رنگ خال نیز یکی دیگر از نشانه‌های خال‌های بدخیم است. باید بدانید که این‌گونه خال‌ها لبه دندانه‌داری دارند که آن‌ها را بیشتر مستعد سرطان‌های بدخیم می‌کند.

 

الگوی درمانی خال‌های بدخیم

جراحی از روش‌های معمول این کار است که بیشتر از درمان‌های دیگر جواب داده است؛ البته رادیوتراپی یا استفاده از سرمای شدید برای ویران کردن بافت‌های سرطانی و خشکاندن آن‌ها بسیار مفید است. گاهی این تخریب توسط جریان الکتریکی پر فرکانس انجام می‌شود که در آن سطوحی که پر از خال‌های سرطانی است را با وسیله‌ای که کورت نام دارد و بیشتر به قاشق شبیه است پاک می‌کنند. راه‌های دیگر درمان خال‌های بدخیم رادیوتراپی و شیمی‌درمانی است؛ زیرا مصرف داروهای شیمیایی سلول‌ها و بافت‌های سرطانی پوست را از بین می‌برند.

منبع: مجله مادران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha