جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 112054

یک پزشک متخصص گفت: با شناسایی و تشخیص عوامل دیابت می‌توان این بیماری را راحت‌تر کنترل کرد و از عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد.

سلامت نیوز: یک پزشک متخصص گفت: با شناسایی و تشخیص عوامل دیابت می‌توان این بیماری را راحت‌تر کنترل کرد و از عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد.


پروفسور محمدحسین سلطان‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دیابت یکی از بیماری‌های مهم متابولیک تلقی می‌گردد که با علایمی شامل اختلال در متابولیسم قند‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها همراه بوده و به صورت بالا بودن قند خون یا عدم پاسخ بافت‌ها به انسولین خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از جمله عوارض دراز مدت دیابت می‌توان به آسیب شبکیه چشم که به نابینایی مطلق دو درصد بیماران طی مدت ۱۵ سال و اختلال جدی بینایی در ده درصد بیماران می‌انجامد، ‌نارسایی کلیه که مرگ ۱۰الی ۲۰ درصد بیماران دیابتی را در پی دارد، بیماری‌های قلبی و سکته قلبی که موجب مرگ ۵۰درصد از بیماران دیابتی می‌شود و قطع پای بیماران، ‌مجموعا تصویر هراس‌انگیزی از این بیماری ایجاد می‌نماید.

سلطان‌زاده در ادامه گفت: هر چند در حال حاضر بیماری دیابت در همه جای دنیا به عنوان یک معضل مطرح می‌شود، اما در کشور ما این بیماری ناشی از عواملی است که اتفاقا قابل کنترل و جبران است.

وی تصریح کرد: اکثر این عوامل در ایران، چاقی و تغذیه نامناسب، نبود تحرک و مصرف دخانیات در کنار استرس و اضطراب است که در صورت اطلاع به موقع و شناسایی درست قابل کنترل می‌باشد.

وی تاکید کرد: سرعت پیشرفت دیابت در خاورمیانه و از جمله در کشور ما، ‌بیشتر از میانگین جهانی عنوان می‌شود، کار‌شناسان اقدامات انجام شده در ایران به منظور مهار روند گسترش بیماری دیابت را خوب ارزیابی می‌کنند.

وی در پایان گفت: با وجود تمام اقدامات صورت گرفته براساس بررسی‌ها میزان رشد بیماری دیابت در کشور روند صعودی داشته است و براساس آمار سازمان جهانی بهداشت یک اپیدمی آشکار دیابت در میان بزرگسالان کاملا شخصی است و باید سریعا اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آن صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha